UL eller inte

Re: Det värsta som kan hända med tarp

NUI; sa:
Det finns få ställen i svenska fjällen där man inte kan komma under tak på 4-8 timmar.


Jörgen

Jag kan lyckligtvis räkna upp många, många sådana ställen ...om du inte menar att man ska bryta sig in någonstans, men det blir svårt om man inte som Raskersven bär med sig yxa ;)?

...men i sak håller jag med dig helt, innan man väljer utrustning för sin tur bör man fråga sig vad man ska göra och vilka marginaler man kan acceptera.

Det gäller nog särskilt skor, ryggsäck, tält/motsvarande, kök och pannlampa, den sistnämnda prylen är sorgligt ofta antingen överdimensionerad eller totalt underdimensionerad.

//J
 
Re: Det värsta som kan hända med tarp

NUI; sa:
Man bör naturligtvis alltid fråga sig vad konsekvenserna blir om olika utrustningdetaljer går sönder.vara värre. Det kan vara en nyttig hjärngymnastik att fundera över vad man skall göra om t e x en sko försvinner i en fors.

När det gäller ultralätta tarp-lösningar för sommarfjället så kan man då fråga sig vad som är det värsta som kan hända om de fallerar.

Min bedömning är att inget livshotande inträffar om tarpen trasas sönder av oväder. Detta under förutsättning att man inte själv blir allvarligt skadad i samma veva. Men man kan ju inte måla hur mycket fan på väggen som helst.

Konsekvensen blir rimligen att man tvingas upp mitt i natten. Man får ta på sig sina regnkläder, packa sin ryggsäck och börja gå.

Antingen kommer man till någon skogsområde där man kan få det mer skyddat eller så kommer man till någon form av stuga. Det finns få ställen i svenska fjällen där man inte kan komma under tak på 4-8 timmar.

Promenaden ifråga blir naturligtvis inte särskilt behaglig, men så länge man går fryser man inte ihjäl.

Notera att jag skrev sommarfjället. En vinterstorm är naturligtvis betydligt farligare för hälsan om tältet blåser sönder.

Jörgen


Jag utgår i allmänhet från att det värsta som kan
hända är avbrott, dvs.
förstörd semester. Ska jag genomföra, som senast,
en 31 dagar lång vandring, med ett minimum av planering
av rutten, är det annat jag får tänka igenom
desto noggrannare.

Jag har t ex nästan alltid stegjärn; senast räknade jag
med att de kunde behövas två gånger, och det blev en.
Kanske passet hade gått att göra utan, men jag tror inte jag hade vågat. Det var på turens 27:e dag.

Jag riskerar inte att tappa en sko i en fors, inte ens
om jag skulle ha gymnastikskor eller låga vandringsskor
(i ettkilosklassen) - vad är en sällsynthet på mina
turer, även i fjällen.

Största risken att förlora
något är säkerligen i grov blockterräng, där jag ofta
stoppar ned kartfodralet
och vattenflaskan i ryggsäcken.
Här skulle jag inte vilja gå i skor som jag riskerar att trampa ur (de som inte förstår mig har
förmodligen aldrig
gått i riktig blockterräng).

Sked: jag skulle vilja ha en av trä. Min är av märket
Hackman och väger 42 gram, den är fullkomligt pålitlig
och självklart har jag varken kniv eller gaffel (eller visp!) Vad rör/äter man med om skeden går sönder? En tältpinne eller tandborsten? Verkar löjligt att ens grubbla, med tanke på vad en sked väger.

Beträffande ryggsäcken känner jag mig garderad;
två gånger har jag lagat säcken med kiltnålar.

Jag är obegripligt sorglös när det gäller köket
där jag istortsett förlitar mig på piezotändaren.
Tändstickor är inget vidare alternativ och jag
kanske tar med en gaständare eller gnistpistol
framgent.

Osv.

Hur roligt det är att mitt i natten packa ihop sakerna
och gå i mörkret i svår terräng
och hård blåst, kan man ju undra
men är det verkligen trivialt att sy ihop en ny tarp,
eller reparera,
under pågående tur?

Man ska nog, som Ultra-Lite Joe, föreslår, fundera
på vad man faktiskt vill få ut av turen.
 
NUI; sa:
Strykarräven; sa:
...
Det är alltså inte ifrågasättandet av en traditionell packning jag ifrågasätter, det är tron på att en alternativ UL-packning skulle passa alla/många.

Håller inte med. Jag tror att UL-packning skulle passa väldigt många fler än man kan tro. För de flesta som går i fjällen har inte behov av stegjärnsfasta "monsterkängor" (kunde inte låta bli) eller skaljackor som klarar Everest. Eller ryggsäckar som väger 4 kg.

De som har behov av sådant finner vi på Utsidan. Och svaret till dem är naturligtvis: Behöver du av något skäl 2 kg kängor så ta med dem. Har du bara en packning som väger 7 kg till att börja med så är det ändå mycket enklare.

Problemet verkar vara att de som har absolut behov av 2 kg kängor också har absolut behov av de största och tyngsta och mest avancerade prylarna inom varenda område. Och då behöver de naturligtvis också en 4 kg ryggsäck för att orka bära allting.

Jörgen

Det verkar för dig inte finnas någonting mellan
extremerna. Isåfall finns förstås inte jag.
 
Re: Re: Det värsta som kan hända med tarp

joru; sa:
NUI; sa:
Det finns få ställen i svenska fjällen där man inte kan komma under tak på 4-8 timmar.


Jörgen

Jag kan lyckligtvis räkna upp många, många sådana ställen ...om du inte menar att man ska bryta sig in någonstans, men det blir svårt om man inte som Raskersven bär med sig yxa ;)?

...men i sak håller jag med dig helt, innan man väljer utrustning för sin tur bör man fråga sig vad man ska göra och vilka marginaler man kan acceptera.

Det gäller nog särskilt skor, ryggsäck, tält/motsvarande, kök och pannlampa, den sistnämnda prylen är sorgligt ofta antingen överdimensionerad eller totalt underdimensionerad.

//J

Pannlampa? Tar plats, om inte annat. Tänkte klara
mig helt utan lampa i somras, men det var lite knepigt,
eftersom jag i regel vaknade före soluppgången
(halv sex eller så). Sen insåg jag behovet
på stugövernattning (12 av 30 nätter).

När jag passerade Espot
köpte jag en minimal, men jisses vad den slukade
batterier, här vore det värdefullt med tips.

På fjället har jag aldrig lampa av något slag.
det är väl den överflödigaste av alla detaljer,
möjligen näst efter handduk.
 
Re: Re: Re: Det värsta som kan hända med tarp

marmotta; sa:
På fjället har jag aldrig lampa av något slag.
det är väl den överflödigaste av alla detaljer,
möjligen näst efter handduk.
App app app, nu var vi där igen. Jag bär gladeligen en 80-grams pannlampa för att kunna läsa i tältet, och hitta tillbaka om man hämtar vatten i dimma.

Handduk (Wettextrasa, 10g) tycker jag också är en enkel komforthöjare, med tanke på vad den väger. Fungerar dessutom som grytlapp till köket, och för att torka kondens i tältet. Att vindtorka mig i snålblåst och duggregn är inget jag längre praktiserar.
Vikt eller komfort, se däri ligger knuten.
 
ping; sa:
Min ryggsäck (10+ år) med avbärarbälte och skenor har jag lagat ett flertal gånger,ingen skillnad alltså.Tältet likaså,inga problem att reparera.Mina bestick är av metall,svåra att trampa sönder.Har böjts några gånger,bara att böja tillbaka.Ingen risk att behöva tälja en ny m h a ett rakblad eller modell-kniv med brytblad,går troligen inte heller.Ja,en regnkappa. Vilket regnplagg som helst går att laga temporärt med Ducttejp.Går köket sönder,bara att fixa en brasa,veden är inget problem.Jag har med såg och/eller yxa,värre med brytblads-kniven eller rakbladet.

När saker går sönder beror det oftast på handhavandet,slarvfel kan alla göra.Springer man omkring och tappar saker bör man kanske överväga att stanna hemma.Sjuka kan alla bli,oavsett utrustning.


peter
[Ändrat av ping 2005-10-15 kl 15:20]

Varför skulle jag använda ett rakblad för att tälja med , låter befängt??? ;-)

Jag ber naturligtvis så väldigt om ursäkt om någon känner sig trampad på tårna i och med att jag ansåg att UL människor oftast är gör-det-självare... Det förstår ni ju själva att det inte utesluter att andra också är det...


/jonas

(Att jag har tappat något någon gång har faktiskt aldrig fått mig till att avstå från att beg mig ut... Men tappa aldrig sugen... kom ihåg det...Livet är fullt med tappade sugar...)
 
Re: Re: Re: Re: Det värsta som kan hända med tarp

Strykarräven; sa:
marmotta; sa:
På fjället har jag aldrig lampa av något slag.
det är väl den överflödigaste av alla detaljer,
möjligen näst efter handduk.
App app app, nu var vi där igen. Jag bär gladeligen en 80-grams pannlampa för att kunna läsa i tältet, och hitta tillbaka om man hämtar vatten i dimma.

Handduk (Wettextrasa, 10g) tycker jag också är en enkel komforthöjare, med tanke på vad den väger. Fungerar dessutom som grytlapp till köket, och för att torka kondens i tältet. Att vindtorka mig i snålblåst och duggregn är inget jag längre praktiserar.
Vikt eller komfort, se däri ligger knuten.

Se, jag tänkte inte alls på vikten. När jag märker att
jag inte använder en sak, lämnar jag den hemma.

När jag läser att man kan behöva lampa för
att hitta till och från bäcken förstår
jag att de svenska fjällen är precis så hemska
och farliga som jag föreställt mig.

Jag har förresten högst en bok med mig på mina
resor. I Pyreneeerna är det en spansk ordbok,
i Alperna en italiensk. Det är de enda tillfällen jag
har att friska upp mina slumrande kunskaper
i dessa språk.
 
Re: Re: Re: Det värsta som kan hända med tarp

Raskesven; sa:
jnywall; sa:
Håller helt med!

Är inte detta också ett tankesätt som är ganska normalt för oss UL förespråkare???

Man vet ju att grejer går sönder - oavsett hur bra dom är och är dom mer komplicerade är dom oftast svårare att laga.
Min enkla ryggsäck utan avbärarbälten och ramar skulle jag inte ha några som hellst problem att laga med mitt medhavda sy-kit. Samma gäller min tarp - inga större problem det helle (har jag sytt det själv så vet jag ju iallafall hur det är tillverkat :) ).
Trampar man sönder en sked - so what - man får väll göra en ny inget mer med det.
Om det blir en reva i den billiga regnkappan lagar man den med ducttejp.
Om köket går sönder så får man göra en brase med pinnar osv. osv.

Det är ju inte så farligt om nått går sönder - eller om man tappar något- värre om man blir sjuk.

/jonas
Ett inlägg som (utan att jag nu kritiserar person;-) ) väl belyser två (ibland tre) viktiga punkter som allt som oftast saknas när folk förespråkar UL. Var ska du vandra och hur länge ska du vandra (ibland vilken årstid)? Det är väl bara NUI och ibland Jamo som upplyser om det. Och ingen av dem använder t.ex bara en vanlig tarp i fjällen. Handlar det om skogsvandringar sommartid på några dar-en vecka kör jag själv gärna med tarp.

Tolkar ditt inlägg som att du avser vandringar i skog, under kort tid och under den varma årstiden. Det är dock bara min tolkning. När utrustning diskuteras från viktperspektiv kan det vara bra att veta mer om de omständigheter utrustningen är tänkt att användas.

Raskesven

Jo men så är det ju med dom flesta inläggen då vi diskuterar vandring - att man i vanligaste fall talar om vandring som sker på barmark under icke vinter.

Tidsperspektivet är för mig inte lika viktigt som var man vandrar när det gäller val av utrustning. Hur annorlunda behöver du packa du för 1v. jämfört med 3v. (ja maten ej medräknad)?

Men det är naturligtvis mer skillnad på utrustning i fjäll jämfört med en "låglands" vandring, eller???

Är det verkligen det??? Hur gör ni andra?

Tarp eller inte är en sådan skillnad och jag skulle personligen inte ta en renodlad tarp till fjället.
Men behöver det vara så stor skillnad på övrig utrustning???

(detta kanske inte är en fråga som har specifikt med UL att göra utan kanske skall förpassas till en egen tråd...)

/jonas

(Är det någon som faktiskt har förespråkat tarp i fjällen???)
[Ändrat av jnywall 2005-10-15 kl 20:43]
 
Re: Re: Re: Re: Det värsta som kan hända med tarp

jnywall; sa:
Jo men så är det ju med dom flesta inläggen då vi diskuterar vandring - att man i vanligaste fall talar om vandring som sker på barmark under icke vinter.

Tidsperspektivet är för mig inte lika viktigt som var man vandrar när det gäller val av utrustning. Hur annorlunda behöver du packa du för 1v. jämfört med 3v. (ja maten ej medräknad)?

Men det är naturligtvis mer skillnad på utrustning i fjäll jämfört med en "låglands" vandring, eller???

Är det verkligen det??? Hur gör ni andra?

Tarp eller inte är en sådan skillnad och jag skulle personligen inte ta en renodlad tarp till fjället.
Men behöver det vara så stor skillnad på övrig utrustning???

(detta kanske inte är en fråga som har specifikt med UL att göra utan kanske skall förpassas till en egen tråd...)

/jonas

(Är det någon som faktiskt har förespråkat tarp i fjällen???)
[Ändrat av jnywall 2005-10-15 kl 20:43]

Den viktigaste skillnaden mellan lång och kort
vandring är säkerligen kartbehovet. Lite skillnad
mellan min senaste kontintentala vandring, 31 dagar,
med 8 hg kartor, och Trollheimen, 7 dagar, en enda
karta 1:50 000.

Kläder, kanske.

När jag kom till Gavarnie efter 23 dagar köpte
jag faktiskt ett par nya strumpor; dels började
det gå hål i mina vandringsstrumpor (ett par korta
Thorlo), dels började det bli svårt att hålla
dem luktfria.

man behöver förstås mer toapapper, en rulle visade
sig räcka.
Och mer tvål, en 150-grams räckte tämligen precis,
i fjällen räckte det med betydligt mindre.
Mer film. Kanske saker man kan köpa på sig när
man ändå provianterar, men hur små tvålar finns
det egentligen i affärerna och hur länge ska man vänta på att förnya?

Mer gas, men jag köper nytt.

Om det är kontinentalt eller nordiskt spelar
för mig betydligt större roll. T ex maten.
Jag började
i Pyreneerna med 8 dagsportioner a 7 hg, vilket
räcker bra i fjällen. Omsider gick jag ned
till 5 portioner, men desto större, kanske 9-10 hg.
Det är helt andra höjdskillnader. Är det 500
i fjällen är det 1000 i Alperna/Pyreneerna.

Så stegjärnen, förstås. Även om de vid två tillfällen
i fjällen hade underlättat rejält.
 
Raskesven; sa:
Den upplevda nyttan av utrustning härrör från fler variabler än vikt, dvs. sambandet är nog varken linjärt eller tvådimensionellt.

Sâ vackert Rasken, jag riktigt ryser.. t.o.m. lite avundsjuk att inte jag kunnat fà fram en sâdan glasklar fras med sâ fâ men ytterst välvalda ord.

Jag âterkommer till mitt hjärteämne: kängorna. Precis som Rasken sà vackert uttrycker sig, sà tror jag inte här att man kan räkna med en ren netto-vinst om man drar ned pâ hektona och grammen... NUI hänvisar till en undersökning som visar att 1 enhet vikt pâ fötterna tar lika mycket energi som 6 vikt-enheter pâ ryggen.

Men, om vi nu tar bort exempelvis 5-600 gram i vridstyv och flex-halvstyv bindsula och välgreppande yttersula, samt stödjande krage etc... och byter ut den säkra och stödjande kängan med fint och naturligt rull i steget mot en slamsig trasa till skodon; hur mycket energi gâr dâ inte ât till att hâlla balansen, kämpa mot vridningar och vikningar i ojämn terräng, flexa foten i varje steg etc etc.? Jag bara undrar!
 
Malindo; sa:
[
Jag âterkommer till mitt hjärteämne: kängorna. Precis som Rasken sà vackert uttrycker sig, sà tror jag inte här att man kan räkna med en ren netto-vinst om man drar ned pâ hektona och grammen... NUI hänvisar till en undersökning som visar att 1 enhet vikt pâ fötterna tar lika mycket energi som 6 vikt-enheter pâ ryggen.

Men, om vi nu tar bort exempelvis 5-600 gram i vridstyv och flex-halvstyv bindsula och välgreppande yttersula, samt stödjande krage etc... och byter ut den säkra och stödjande kängan med fint och naturligt rull i steget mot en slamsig trasa till skodon; hur mycket energi gâr dâ inte ât till att hâlla balansen, kämpa mot vridningar och vikningar i ojämn terräng, flexa foten i varje steg etc etc.? Jag bara undrar!

Kunde inte hålla mig från detta inlägg :)

5-600 gram bort - ja då var vi här igen - http://www.sockiplast.nu

Gympa dojjor kanske inte passar alla likaså passar inte kängor till alla heller och jag tror inte vi kommer att få ett en enighet om det ena eller det andras förträfflighet.
Det enda vi kan hoppas på att vi finner det som är bäst för oss själva.

Så har du hittat något som passar dig - gör gärna reklam för din lösning så kanske andra blir nyfikna.

Och om du undrar något - Det är bara att pröva....


/jonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg