Re: Det värsta som kan hända med tarp
NUI; sa:
Man bör naturligtvis alltid fråga sig vad konsekvenserna blir om olika utrustningdetaljer går sönder.vara värre. Det kan vara en nyttig hjärngymnastik att fundera över vad man skall göra om t e x en sko försvinner i en fors.
När det gäller ultralätta tarp-lösningar för sommarfjället så kan man då fråga sig vad som är det värsta som kan hända om de fallerar.
Min bedömning är att inget livshotande inträffar om tarpen trasas sönder av oväder. Detta under förutsättning att man inte själv blir allvarligt skadad i samma veva. Men man kan ju inte måla hur mycket fan på väggen som helst.
Konsekvensen blir rimligen att man tvingas upp mitt i natten. Man får ta på sig sina regnkläder, packa sin ryggsäck och börja gå.
Antingen kommer man till någon skogsområde där man kan få det mer skyddat eller så kommer man till någon form av stuga. Det finns få ställen i svenska fjällen där man inte kan komma under tak på 4-8 timmar.
Promenaden ifråga blir naturligtvis inte särskilt behaglig, men så länge man går fryser man inte ihjäl.
Notera att jag skrev sommarfjället. En vinterstorm är naturligtvis betydligt farligare för hälsan om tältet blåser sönder.
Jörgen
Jag utgår i allmänhet från att det värsta som kan
hända är avbrott, dvs.
förstörd semester. Ska jag genomföra, som senast,
en 31 dagar lång vandring, med ett minimum av planering
av rutten, är det annat jag får tänka igenom
desto noggrannare.
Jag har t ex nästan alltid stegjärn; senast räknade jag
med att de kunde behövas två gånger, och det blev en.
Kanske passet hade gått att göra utan, men jag tror inte jag hade vågat. Det var på turens 27:e dag.
Jag riskerar inte att tappa en sko i en fors, inte ens
om jag skulle ha gymnastikskor eller låga vandringsskor
(i ettkilosklassen) - vad är en sällsynthet på mina
turer, även i fjällen.
Största risken att förlora
något är säkerligen i grov blockterräng, där jag ofta
stoppar ned kartfodralet
och vattenflaskan i ryggsäcken.
Här skulle jag inte vilja gå i skor som jag riskerar att trampa ur (de som inte förstår mig har
förmodligen aldrig
gått i riktig blockterräng).
Sked: jag skulle vilja ha en av trä. Min är av märket
Hackman och väger 42 gram, den är fullkomligt pålitlig
och självklart har jag varken kniv eller gaffel (eller visp!) Vad rör/äter man med om skeden går sönder? En tältpinne eller tandborsten? Verkar löjligt att ens grubbla, med tanke på vad en sked väger.
Beträffande ryggsäcken känner jag mig garderad;
två gånger har jag lagat säcken med kiltnålar.
Jag är obegripligt sorglös när det gäller köket
där jag istortsett förlitar mig på piezotändaren.
Tändstickor är inget vidare alternativ och jag
kanske tar med en gaständare eller gnistpistol
framgent.
Osv.
Hur roligt det är att mitt i natten packa ihop sakerna
och gå i mörkret i svår terräng
och hård blåst, kan man ju undra
men är det verkligen trivialt att sy ihop en ny tarp,
eller reparera,
under pågående tur?
Man ska nog, som Ultra-Lite Joe, föreslår, fundera
på vad man faktiskt vill få ut av turen.