UL eller inte

Mikrodomskojare, alabasterskalle, sötvattenspirat! ;)

Ja, Martin, just så mena vi att det förhåller sig. Funktion är ett kvalitativt begrepp, och prestandan dess kvantitativa värde. Bra så? ;)
 
nermander; sa:
Där är här vi som "sett ljuset" resonerar annorlunda.

Vi inser att även om sak A håller 10 gånger längre än sak B så är sak B ok om den väger hälften och kostar en femtedel. Huvudsaken är att den fyller sin funktion.
Ok, men om sak B ställs i ett läge där fortsatt funktion plösligt kräver högre prestanda, motsvarande vad sak A klarar, och Sak B inte uppfyller detta. Har man inte då hamnat i ett läge där viktjakten blir en fråga om snävare säkerhetsmarginaler? Hur säkrar man UL så att ljuset man ser inte är tåget som kommer?
/Tord
 
Nordesjö; sa:
Semantik är skoj!
Jobbigt nog håller jag inte med i den uppdelningen att vissa egenskaper är funktioner och andra är prestanda. De hänger ihop.

Både grepp och slitstyrka är funktioner. Sen kan de mätas och värderas, och då får vi prestanda.

Inom industridesign gör man ofta funktionsanalyser - en klart vettig metod även i det här sammanhanget.
En funktion ska beskrivas så kortfattat som möjligt, helst två ord. Sen lägger man till mätbara "prestanda", och slutligen värderar man hela funktionen - är det en huvudfunktion, nödvändig funktion, önskvärd funktion eller onödig funktion?

Exempel, kängans sula:

funktion: erbjuda markgrepp (2 ord)
prestanda: 45 % lutning på blöt stenhäll (kvantifierat mål)
värdering: nödvändig funktion

Mycket intressant med tanke på mitt harvande om basfunktion. Jaså, det heter huvudfunktion på riktigt. Kan du inte utveckla dit sulexempel med nödvändig, önskvärd och onödig.

Jörgen
 
osse; sa:
Ok, men om sak B ställs i ett läge där fortsatt funktion plösligt kräver högre prestanda, motsvarande vad sak A klarar, och Sak B inte uppfyller detta. Har man inte då hamnat i ett läge där viktjakten blir en fråga om snävare säkerhetsmarginaler? Hur säkrar man UL så att ljuset man ser inte är tåget som kommer?
/Tord
Inget nytt... De avvägningarna gör du ju vad du än väljer för koncept. Klart är att vissa beslut leder till att oddsen för probleme eller katastof ökar... Men, om du till varje pris vill minska din känsla av osäkerhet så hade du inte ens gått utanför dörren.

Det är bara din känsla inför alla möjliga scenarion som du kan komma på som avgör om det är värt att betala extra (vikt, omväg, pengar, okomfort).

Du kan alltid göra det du vill göra lite lite säkrare - är det värt besväret? Du kan kanske göra besväret lite lite mindre - är det värt risken?

Risken och konsekvensen är kanske väldigt liten - då är du med. Du upplever risken och konsekvensen som större - då är du kanske inte med.

Helt klart är att det finns fler parametrar än vikt och pris, även olika sorters värderingar av funktion/prestanda.

Känner du dig nöjd med din enkilos KM-jacka. Fine! ;-)
 
olle11; sa:
...Känner du dig nöjd med din enkilos KM-jacka. Fine! ;-)

Bra sammanfattning. Jag tycker att säkerhetsskrämseln leder till en våldsam overkill. Som redan sagts; så fort man snackar om ett lättare tält så får man frågan: Klarar det en orkan på Everest?

I min värld (marknadsundersökningar) brukar man säga att det enda kvalitetsmåttet är "nöjd kund".

Men det är klart att kundens nöjdhet kan snabbt försvinna när han märker att han får något bättre och billigare någon annan stans. Det vill säga man vara bara nöjd så länge man inte kände till alternativen.

Frågan är hur nöjd man blir med den UL-fårskalle som kommer och påpekar att jackan för 5 tkr kunde ersättas av två jackor som kostar mindre än 1 tkr tillsammans och väger mindre än hälften.

Vilket är mest sannolikt: Att man kallar sig själv för idiot eller att man kallar UL-fårskallen för idiot?

Jörgen
 
NUI; sa:
Bra sammanfattning. Jag tycker att säkerhetsskrämseln leder till en våldsam overkill. Som redan sagts; så fort man snackar om ett lättare tält så får man frågan: Klarar det en orkan på Everest?

Alltså hamnar vi återigen i frågan vad man ska ha sakerna till... Drar du upp på en veckovandring, blandat björkskog och kalfjäll (där du kommer att behöva övernatta flera nätter på kalfjäll eftersom du vill gå just där) med din tarp? Jag skulle inte göra det. Jag tror inte jag behöver ett H-berg för att överleva utan klarar mig gott på mitt Jack Wolfskin (som är avsevärt mycket billigare och troligen inte används på sydpols- eller everestexpeditioner) -- men jag skulle nog inte, i nuläget, vilja ligga och sova under bara en presenning uppspänd med vandrarstav. (Ser framför mig nätter med stormvindar och horisontellt hällregn som rinner i mindre floder över marken.)

Men jag skulle heller inte vara främmande för att testa det senare givet att någon, t ex av personlig erfarenhet, kunde övertyga mig om att det går utmärkt.

Man kan ju t ex ställa det mot risken för att det riktiga ruskvädret inträffar. Handlar det om en ytterst liten risk så kanske man kan ta den och räkna med att få stå ut en natt. Men min, förvisso alltför blygsamma, erfarenhet säger mig att risken är lite för stor.

Däremot: handlar det om en låglandstur så tvekar jag inte en sekund på att göra det med tarplösning. Men det är ju liksom en annan sak.
 
NUI; sa:
Numera tycker jag att mextex-kläderna är suveräna till det de egentligen är gjorda för, låg fysisk aktivitet i uschligt väder. Som när man väntar på bussen en vinterdag. Och det är ju för den marknaden de är anpassade.

Gode UL-föresprâkare,

sâsom förkámpar för att vâga och kunna tánka i nya tankebanor vad gáller utrustningen, gör ni sannerligen ett gott värv till fromma fór alla de som vill ta del av ert resonomang; antingen det gáller fullt upp eller bara delar av detsamma. All heder àt Eder!

Dock, era i allmánhet kloka och som det verkar vál underbyggda inlágg, tappar tyvärr lite i nyans och skärpa nár de dà och dà kryddas med - enligt min mening - nàgot för grova generaliseringar ang. den del av utrustnings-sektorn som icke faller under er UL-acceptans. Att stándigt àterkomma till "det andra" enbart som tunga monster-pansar-kángor som bara duger till vinterpromenader pà stan; tunga tex-mex-jackor sàsom plagg enbart lámpliga att vánta pà bussen i etc etc, ger uppfattningen att ni antingen

A: ej känner till att det ju numera faktiskt finns en och annan bra pryl mellan extremerna "bepansrade tex-mex monster" och UL

eller

B: medvetet generaliserar negativt för att vinna poáng i er egen sak.

Oavsett A eller B, sà resulterar námda generaliseringar i att era inlágg tappar nàgot i den trovärdighet som de medelst stândigt âterkommande kállciteringar och hánvisningar till egna upplevelser eftersträvar att uppnâ; och detta tapp gynna ju förvisso icke nâgon.

Med vänliga hälsningar,

eder partiske, men válvilligt instállde

Malindo
 
NUI; sa:
Jag tycker att säkerhetsskrämseln leder till en våldsam overkill. Som redan sagts; så fort man snackar om ett lättare tält så får man frågan: Klarar det en orkan på Everest?


Jörgen
Instämmer till fullo där. Säkerhetstänkandet gensomsyrar ju hela vårt (svenska) samhälle och frilufset får väl sin del, på gott och ont.
Det gäller förstås att hitta balansen mellan komfort, säkerhet och lätt packning.
Den balansen tycker jag själv är svår att uppnå när jag jagar lätt utan att det går ut över någon annan del i "balanskedjan".
Skulle mitt tält klara en orkan på Everest blir jag ta mig tusan mäkta imponerad:)
 
Malindo; sa:
NUI; sa:
Numera tycker jag att mextex-kläderna är suveräna till det de egentligen är gjorda för, låg fysisk aktivitet i uschligt väder. Som när man väntar på bussen en vinterdag. Och det är ju för den marknaden de är anpassade.

Gode UL-föresprâkare,

sâsom förkámpar för att vâga och kunna tánka i nya tankebanor vad gáller utrustningen, gör ni sannerligen ett gott värv till fromma fór alla de som vill ta del av ert resonomang; antingen det gáller fullt upp eller bara delar av detsamma. All heder àt Eder!

Dock, era i allmánhet kloka och som det verkar vál underbyggda inlágg, tappar tyvärr lite i nyans och skärpa nár de dà och dà kryddas med - enligt min mening - nàgot för grova generaliseringar ang. den del av utrustnings-sektorn som icke faller under er UL-acceptans. Att stándigt àterkomma till "det andra" enbart som tunga monster-pansar-kángor som bara duger till vinterpromenader pà stan; tunga tex-mex-jackor sàsom plagg enbart lámpliga att vánta pà bussen i etc etc, ger uppfattningen att ni antingen

A: ej känner till att det ju numera faktiskt finns en och annan bra pryl mellan extremerna "bepansrade tex-mex monster" och UL

eller

B: medvetet generaliserar negativt för att vinna poáng i er egen sak.

Oavsett A eller B, sà resulterar námda generaliseringar i att era inlágg tappar nàgot i den trovärdighet som de medelst stândigt âterkommande kállciteringar och hánvisningar till egna upplevelser eftersträvar att uppnâ; och detta tapp gynna ju förvisso icke nâgon.

Med vänliga hälsningar,

eder partiske, men válvilligt instállde

Malindo

Point taken and no offense.
Du har säkert rätt. En del är naturligtvis medvetet, uppenbara absurditeter blir lättare att upptäcka om man drar ut konsekvenserna ordentligt.

Annat är förmodligen undermedvetet och har sitt ursprung i entusiasm: Entusiasm över upptäckten att jag kunnat skala bort 10 kg från min packvikt utan att få det obekvämare (tvärtom faktiskt), samt glädjen över att kunna diskutera och vrida och vända i det oändliga på sådana frågor tillsammans med lika obeskrivliga utrustningsnerdar som jag själv.

Jörgen
 
alven; sa:
NUI; sa:
Bra sammanfattning. Jag tycker att säkerhetsskrämseln leder till en våldsam overkill. Som redan sagts; så fort man snackar om ett lättare tält så får man frågan: Klarar det en orkan på Everest?

Alltså hamnar vi återigen i frågan vad man ska ha sakerna till... Drar du upp på en veckovandring, blandat björkskog och kalfjäll (där du kommer att behöva övernatta flera nätter på kalfjäll eftersom du vill gå just där) med din tarp? Jag skulle inte göra det. Jag tror inte jag behöver ett H-berg för att överleva utan klarar mig gott på mitt Jack Wolfskin (som är avsevärt mycket billigare och troligen inte används på sydpols- eller everestexpeditioner) -- men jag skulle nog inte, i nuläget, vilja ligga och sova under bara en presenning uppspänd med vandrarstav. (Ser framför mig nätter med stormvindar och horisontellt hällregn som rinner i mindre floder över marken.)

Men jag skulle heller inte vara främmande för att testa det senare givet att någon, t ex av personlig erfarenhet, kunde övertyga mig om att det går utmärkt.

Man kan ju t ex ställa det mot risken för att det riktiga ruskvädret inträffar. Handlar det om en ytterst liten risk så kanske man kan ta den och räkna med att få stå ut en natt. Men min, förvisso alltför blygsamma, erfarenhet säger mig att risken är lite för stor.

Däremot: handlar det om en låglandstur så tvekar jag inte en sekund på att göra det med tarplösning. Men det är ju liksom en annan sak.
Du har förmodligen missat en del av mina inlägg, t ex från förra året då jag testade allt det jag beskriver i praktiken under 3 veckor lång vandring från Hemavan till Nikkaluokta. Min tarp klarade då det mesta i väderväg (utom snö) som en svensk fjällsommar kan bjuda på. Huvuddelen av övernattningarna gjordes på kalfjäll.
Kolla den här tråden:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28598
Tyvärr har jag ingen bild som illustrerar detta, men jag har också skrivit ett antal gånger att min tarp (se mitt fotoalbum här) egentligen är ett tält, som vid goväder hissas upp några dm från marken m h a teleskopstavar. Är det dåligt väder spänner man ned det till marken runt om och är då lika väl skyddad som i det gamla Fjällräven G66 tält som stått modell för min tarp. Eller mitt tält. Eller tarptent.
Så jag tycker du skall köra på och testa tarplösningar i fjällen. Eller varför inte göra som jag började med, bara ta med yttertältet.
Lita på mig, det funkar.

Jörgen
 
NUI; sa:
Du har förmodligen missat en del av mina inlägg, t ex från förra året då jag testade allt det jag beskriver i praktiken under 3 veckor lång vandring från Hemavan till Nikkaluokta. Min tarp klarade då det mesta i väderväg (utom snö) som en svensk fjällsommar kan bjuda på. Huvuddelen av övernattningarna gjordes på kalfjäll.
Kolla den här tråden:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28598

Se där, den tråden hade jag mycket riktigt missat. F-n ska man behöva gå o bli övertygad nu alltså...? ;)
 
alven; sa:
NUI; sa:
Du har förmodligen missat en del av mina inlägg, t ex från förra året då jag testade allt det jag beskriver i praktiken under 3 veckor lång vandring från Hemavan till Nikkaluokta. Min tarp klarade då det mesta i väderväg (utom snö) som en svensk fjällsommar kan bjuda på. Huvuddelen av övernattningarna gjordes på kalfjäll.
Kolla den här tråden:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28598

Se där, den tråden hade jag mycket riktigt missat. F-n ska man behöva gå o bli övertygad nu alltså...? ;)

Ansökan om inträde i Ljusets brödraskap lämnas till Peter Nermander :)

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg