Strykarräven; sa:Vad du provat och inte provat i svenska eller i andra fjäll är intressant ffa för dig (och för likasinnade, som också gillar att testa, u.t. inräknad). Jag tvivlar inte en sekund på att dina "funderingar" fungerar, och jag har adopterat mycket från utsidans UL-trådar. Jag tror dock inte att lösningarna tilltalar/är applicerbara för alla (eller ens flertalet) av "dussinvandrarna".
Tarpar utan väggar, sovsäcksöverdrag, ryggsäckar utan styva avbärarbälten, kök tillverkade av aluminiumburkar som drivs på T-sprit, skodon av orienteringsskor + sealskinz, tunna liggunderlag, regnponchos, rakblad istf slidkniven, koffeintabletter istf kokkaffe etc etc tror jag skulle uppfattas som en för stor komfortförlust av "gemene man", Joe Sixpack eller vem det nu vara månde. Därmed inte sagt att det är fel att informera allmänheten om UL, eller trycka på tillverkarna så att de skapar ett lättviktssegment. Felet idag tror jag är att vi ofta vant oss vid en viss bekvämlighetsnivå, som vi har svårt att vara utan ensnär vi är ute i naturen. Jag tror att många "normalvandrare" inte skulle försaka sina rymliga, torra tält, varma rörliga sovsäckar, tjocka liggunderlag, mjuka kängor och you name it, bara för att bära något kilo lättare.
---
Tarpar, klippta liggunderlag, OL-dojjor mm är välgenomtänkta lösningar för de som väljer en viss komfortnivå för att spara vikt, medan fodrade kängor och hela baletten är en mer genomtänkt lösning för de som ffa prioriterar komfort, och kan tänka sig att hellre släpa extra kilon.
---
Jag har inget emot själva tankebanorna, men jag tror att man blir besviken om man förväntar sig att alla eller ens många ska kunna ta till sig det "renodlade" UL-synsättet, pryltillverkarna inräknat.
Jag har inget emot att vi gnabbas, det är alltid nyttigt att fila på sina tankar (liksom på sin packning).
Å ena sidan tycker jag att du har greppat vad jag och en del andra hävdar när det gäller UL, å andra sidan att du missar några viktiga delar.
Jag har kånkat på "standardpackningen" i många år och resonerat precis som du. Vilket ledde till att packningen bara blev tyngre och tyngre. Ett talande uttryck är det du använder ovan "bara för att bära något kilo lättare". Nej, om jag genom en sabla massa filande och inköp av ny dyr utrustning bara kunde minska min basvikt från 19 till 17 kg då fanns det ingen anledning att fila. Och 19 eller 21 var väl ungefär detsamma? Och så plockade jag med mig ständigt nya grejer. Bra att ha saker. "Nu ännu bättre"-produkter, ständigt något tyngre än sina föregångare.
För mig var det ett av mitt livs stora AHA-upplevelser när jag insåg att jag kunde göra min packning 10 kg lättare. Då var det ju lite lönt.
När jag sedan upplevt skillnaden mellan en 7 kg ryggsäck och en 17 kg ryggsäck kan naturligtvis inte vilda hästar få mig att lassa på mig 10 kg ytterligare. Det är detta jag vill förmedla. Det handlar inte om något kilo eller gramjakt. Det handlar om att halvera en "normal" packvikt.
Den andra tunga biten som Nermander och jag försöker hävda med dårars envishet är att UL inte betyder att man förlorar i komfort. Det var nästa stora AHA-upplevelse för mig.
När man har bantat ned packningen under 10 kg så finns det helt plötsligt ganska mycket utrymme för lyx. Jag använder en isolerad mugg på 90 g istället för att skippa mugg och dricka ur kokkärl eller kokärlslock, som en minimalist skulle göra. Jag har ett 180 cm långt liggunderlag plus ett 120 cm långt Thermarest, istället för bubbelplast av torsoformat, som en minimalist. Jag har ett paraply på 330 g plus regnställ, just därför att det ger en så överlägsen komfort att gå med parplyet i "lågvindsregn" istället för regnställ. Osv.
Fodrade kängor och hela baletten är mer genomtänkt, skriver du. Tvärtom. Fodrade kängor och hela baletten är bara ett tecken på att man låtit andra tänka åt sig. Andra som säljer fodrade kängor och hela baletten.
Jag menar tvärtom att de mest genomtänkta lösningarna är de enkla. Det är mycket enklare att krångla till saker och hitta komplicerade lösningar. Det är mycket svårare och kräver mer tankearbete att skala bort allt som ser bra ut i affären men som inte påverkar basfunktionen.
Nu får du hugga tillbaka
Jörgen
[Ändrat av NUI 2005-10-14 kl 08:47]