UL eller inte

Re: Re: Utan regnplagg

marmotta; sa:
NUI; sa:
Däremot tror jag att man klarar sig bättre utan regnställ generellt i USA än i Sverige, just därför att man oftast vandrar nedanför trädgränsen i USA.

Jörgen
[Ändrat av NUI 2005-09-29 kl 14:47]

Är det så (och vem är isåfall "man")? Undrar
mest av nyfikenhet. The Appalachian Trail
har jag läst om i National Geographic och av bilderna
att döma är det inte något jag längtar till.

Men alla som långvandrar i ex.vis Klippiga Bergen,
eller - det kanska man inte gör?

Du var på hugget idag :)
Jag vet inte riktigt vad jag skall använda för uttryck som är bättre än "man" när jag uttalar mig generellt, vilket jag ju skrev att jag gjorde. Dessutom skrev jag att "jag tror". Jag har inget tydligare sätt att signalera att det är min högst subjektiva uppfattning jag torgför. Den grundar sig bl a på följande:

Även Continental Divide Trail eller Pacific Crest Trail rör sig mest nedanför trädgränsen (eller i öken) eftersom trädgränsen går så högt i de bergen.

I skog är man ju mindre vindutsatt än på kalfjället, vilket minskar vindkyleeffekten. Det innebär att man kan behålla kroppsvärmen om man rör sig ordentligt, även om man är dyblöt. Så Jardine och hans efterföljare struntar som regel i att de är blöta, så länge de inte blir kalla. Antingen torkar de när regnet slutar och solen värmer upp, eller så byter de till torra kläder och kryper ned i sovsäcken till kvällen.

Jörgen

marmotta; sa:
Min nuvarande säck, med fullgott bärsystem (den
sitter bättre), väger 1.8 kg. den har åtminstone
två bjäfs: en stegjärnsficka och spännen i
sidorna, för tält och madrasss. Jag vill inte
vara utan någotdera.
Har du plats i säcken för hundmat åt 45 kilos vovse, avklippt liggunderlag och ett hundtäcke för densamme, samt flugfiskeutrustning (vadare, spö, rulle, flugask etc.)
Var människa gör sin egen fjälltur och anpassar den utifrån sina behov (som andra redan tagit upp i tråden).
Min kassa rygg jublade när T-rest kom och jag änteligen kunde vila rätt. När jag för några år sedan köpte säck med rörligt höftbälte blev det dubbeljubel då mina kassa knän stämde in i kören. Min gamla säck och mitt gamla tunna liggunderlag vägde mindre, men tärde under långtur mer. Tänk så det kan bli!
Jag är högst MEDVETEN om denna viktökning men accepterar den av ovan skäl.

Om att väga och lämna hemma mm

Jag har en Philips köksväg max 5kg +-1g. Samt ett antal mekaniska mellan 10kg och 150 dito. Efter jämn uppställning och kalibrering väger de väl!
Har kontrollvägt Racern, tandemen och faltbooten hos krönt våg. Mina mått var inom 1%. Philipsvågen kan nollställas med en bricka ovanpå så att det blir lättare att väga dunjackan och sovsäcken! Rekommenderas gärna.
Det man lämnar hemma väger inte alls!
Var på SFD och skulle låna prylar till fjällmarsch i väster. 5,5 kg ryggsäck lätt att lämna kvar! Men påstått varm sovsäck på 2,5 lockade, liksom ullundisar.
Mitt gamla Fristads fiberpälsställ väger 45% av ett modernt lättvikts värmeställ!
Vindskjortan och blandsyntetiska nikkers är oslagbart lätta. Brunfärgade fd vita skjortor är både lättast och visar minst smuts.
I T-land brukar badhusen ha tvättservice, medans man lögar sig! Måhända finns servicen på fler håll?
Kamintält, Järngrytor och badkar brukar kräva packdjur och dess skötare! Så de utgår ur min lista. Men kläder som man kan gå torra och sopsäck ingår i utrustningen. Maten är viktig! Ett tips inför välplanerad hemresa är ett litet paket med rena kläder i Poste Restante högen.....
På 1960-talet fanns begreppet lättvikt, enkelt, funkis och lätt. Vikten och priset har följt varandra uppåt!
Go tur

Johan K

osse; sa:
marmotta; sa:
Min nuvarande säck, med fullgott bärsystem (den
sitter bättre), väger 1.8 kg. den har åtminstone
två bjäfs: en stegjärnsficka och spännen i
sidorna, för tält och madrasss. Jag vill inte
vara utan någotdera.
Har du plats i säcken för hundmat åt 45 kilos vovse, avklippt liggunderlag och ett hundtäcke för densamme, samt flugfiskeutrustning (vadare, spö, rulle, flugask etc.)
Var människa gör sin egen fjälltur och anpassar den utifrån sina behov (som andra redan tagit upp i tråden).
Min kassa rygg jublade när T-rest kom och jag änteligen kunde vila rätt. När jag för några år sedan köpte säck med rörligt höftbälte blev det dubbeljubel då mina kassa knän stämde in i kören. Min gamla säck och mitt gamla tunna liggunderlag vägde mindre, men tärde under långtur mer. Tänk så det kan bli!
Jag är högst MEDVETEN om denna viktökning men accepterar den av ovan skäl.

Ditt inlägg har förstås INGENTING med mitt att göra.

Det är inte heller jag, som tidigare påpekats, som
ser lättpackning som en tävlan, speciellt som
jag uppenbart INTE kör UL.

Om du känner behov att försvara dig så gör det mot
andra.

haskell; sa:
marmotta; sa:
Försök få tag på en säck på över 50 liter på Decathlon
eller Au Vieux Campeur!
SÅ svårt är det inte, http://www.auvieuxcampeur.fr/gp/asp/sous_categories.asp?codctg=685 , men jag förstår din poäng. Här hemma så är i princip alla säckar för vandring större än så och av dem så finns det ett gäng på över 80l...

/Fredrik, som använder en Crux A70 (70l och 1,4kg) eller GraniteGear Vapor Trail (58l och 0,9kg)

CruxA70 låter intressant, om den sitter bra
(och tältet går att packa utanpå).
Var finns den?

Även Decathlon har större säckar på Internet, men
jag såg INGEN sådan när jag besökte
deras butik utanför
Nice för några år sedan; och ej heller
såg jag någon sådan när jag tittade in på
Au Vieux Campeur i Paris i somras.

Långvandring är inte exotiskt i Frankrike, men innebär
ofta stugor och gites. De nästan enda jag mött på kontinenten,
som burit tungt, är de britter som går GR11
hela vägen från Atlanten till Medelhavet. Kanske
ngn enstaka stolle som gick GR20 med mat för hela
vägen (vilket i ett par fall ledde till avbrott).

Re: Re: Re: Re: Re: Vad man väger

NUI; sa:
Jag uppfattade det som ett ganska bra sätt att illustrera att om man har benfickorna fulla av kartor, kompasser, GPS-er, multiverktyg, vattenflaskor, kepsar, vantar, kameror, kåsor och annat som jag själv burit i mina fickor under årens lopp, så väger ju det en del. Att då jämföra vad jag har i just RYGGSÄCKEN med vad någon annan har i ryggsäcken kan då bli väldigt fel om man inte försäkrar sig om att man jämför äpplen med äpplen.

Jörgen

Som sagt, det är inte jag som ser det som en tävlan.
Den enda intressanta jämförelsen med andra, är förstås
detaljlösningarna, som ibland också visar på skillnader
i behov och förutsättningar.

Du är förmodligen t o m mer frusen än jag, eftersom
din sovutrustning verkar väga mer totalt. Å
andra sidan har du starka fötter eftersom dina
skor väger nästan ett hekto mindre än mina löparskor.

Vilken skillnad som speglas i att du klarar dig med 11 gram tvål på 12 dagar (läste jag rätt - eller hade du tvättmedel också?) kan man undra.

Det sista speglar förresten svårigheten att ta del
av andras packlistor - saker som i mitt system
hör ihop är utspridda i andras.
Min packlista grupperar
grejerna; t ex tvål, handduk (hade ingen senast!),
tandkräm, tvätthandske är EN post. Sen väger jag,
summerar och grubblar grupp för grupp om något
kan avvaras. Slutligen väger jag förstås mig själv
med och utan packad säck.

marmotta; sa:
Ditt inlägg har förstås INGENTING med mitt att göra.

Det är inte heller jag, som tidigare påpekats, som
ser lättpackning som en tävlan, speciellt som
jag uppenbart INTE kör UL.

Om du känner behov att försvara dig så gör det mot
andra.
Ooops, här var det stingsligt!
Eftersom du citerade mig i ett tidigare inlägg tog jag mig den oerhörda friheten att svara. Det faller sig naturligt att göra det när man citeras ser du. Men du kanske inte håller reda på alla du svarar?

Försvar och tävling är ord du använder, inte jag.
[Ändrat av osse 2005-10-01 kl 16:20]

Utgått :-(

marmotta; sa:
Var finns den?
Tyvärr så har den utgått ur sortimentet eftersom vi var för få som köpte den. :(
Det närmaste i dagsläget är kanske Marmots resp. Berghaus hyfsat lätta 80-literssäckar.
Även Decathlon har större säckar på Internet, men
jag såg INGEN sådan när jag besökte
deras butik utanför
Nice för några år sedan; och ej heller
såg jag någon sådan när jag tittade in på
Au Vieux Campeur i Paris i somras.
Det var bättre i Sallanches i somras och Paris i maj. :)

Re: Utgått :-(

haskell; sa:
marmotta; sa:
Var finns den?
Tyvärr så har den utgått ur sortimentet eftersom vi var för få som köpte den. :(
Det närmaste i dagsläget är kanske Marmots resp. Berghaus hyfsat lätta 80-literssäckar.
Det var bättre i Sallanches i somras och Paris i maj. :)

Jag hittade faktiskt bild och beskrivning på en brittisk
site. Men där avråddes från att använda säcken på långvandring, med de smällar den får ta.

Själv undrar jag om inte min säck får de värsta smällarna under mina långa resor.

Vad de där 80-literssäckarna väger vet jag förstås inte
men jag investerar inte i viktsreduceringar på mindre
än, säg, 4 hg. Min säck väger alltså lite drygt 1800
g.

Re: Re: Utgått :-(

marmotta; sa:
site. Men där avråddes från att använda säcken på långvandring, med de smällar den får ta.
När ska man annars ha den? Jag har huvudsakligen använt min på just långvandringar, inkl. 17 dygn i Padjelanta och Sarek, och jag tycker att den funkar utmärkt till det. Den har dessutom fått åka med till Pyrenéerna vid två tillfällen utan att ha lidit alltför mycket av flygbolagsstuvningen...
Jag är mycket nöjd med min GraniteGear Vapor Trail också men den är ju litet mindre med sina 58l.

Berghaus Cyclops Extreme väger 1,7kg och Marmot Himalayan väger 1,6kg.

Re: Re: Re: Utgått :-(

haskell; sa:
marmotta; sa:
När ska man annars ha den? Jag har huvudsakligen använt min på just långvandringar, inkl. 17 dygn i Padjelanta och Sarek, och jag tycker att den funkar utmärkt till det. Den har dessutom fått åka med till Pyrenéerna vid två tillfällen utan att ha lidit alltför mycket av flygbolagsstuvningen...
Jag är mycket nöjd med min GraniteGear Vapor Trail också men den är ju litet mindre med sina 58l.

Berghaus Cyclops Extreme väger 1,7kg och Marmot Himalayan väger 1,6kg.

Alpinism, antar jag.

Den senare säcken är nog vad jag skulle valt idag om
jag känt till den - åtminstone om man enkelt kan fästa
tält och madrass utanpå efter att ha tagit bort
sidfickorna.

Crux A70 igen

Inte omöjligt att fortfarande få tag på en Crux A70 skulle jag tro, maila Needlesports.com eller Upandunder.co.uk om storlekar de har kvar etc. Jag köpte min inför en Elbrusresa i somras, tycker den fungerade bra (inklusive flygplatshantering). Smidigt att kunna lämna topplock och huvuddelen av avbärarbältet inför toppsvängen. Jag tror den är hyfsat slitstark, men svårt att säga redan nu. Visst kan man fästa tält och liggunderlag på sidorna, det gjorde jag på nerväg från aklimatiseringstur. Jo det är väl en alpinsäck i första hand men av mig åtminstone kommer den även användas för längre trekking och vandringsturer också. Bild:
http://www.swedishascents.com/bilder/storbilder/Elbrus/IMG_1460.jpg

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg