UL eller inte

Stickspår: skippa sovsäcken?

Hur vanligt är det att man i lättviktssammanhang skippar sovsäcken?
Det borde ju funka relativt bra under sommarhalvåret - värmetröja och långkallingar har man ju ändå ofta med sig, kan man inte bara köra samestilen och lägga sig påklädd? Och spara ett kilo rakt av.

Re: Stickspår: skippa sovsäcken?

Nordesjö; sa:
Det borde ju funka relativt bra under sommarhalvåret - värmetröja och långkallingar har man ju ändå ofta med sig, kan man inte bara köra samestilen och lägga sig påklädd? Och spara ett kilo rakt av.

Jag kör med tunnare underställ sommartid. Hade jag haft mitt vinterunderställ så hade det nog funkat.

Fast jag har ju inte räknat på vilket som jag tjänar mest vikt på... Men å andra sidan är det så kort period på året som man skulle kunna göra så (tycker jag).

Nordesjö; sa:

Jag använder en WM Flight dunjacka som värmeplagg. Den väger 410 g i XXL och är suverän som värmeplagg. Varmare än alla fleecjackor och lättare än de flesta. Vindtät. Regnar det så går regnrocken ovanpå.

Ryan Jordan, en annan UL-guru icke att förväxlar med Ray Jardine, använder uppenbarligen ett slags "system" där dunjackan ingår i sovplaggen. Han kan då ha en mycket tunn sovsäck/quilt enligt uppgift.

En möjlighet som jag själv funderat över är "elefantfoten" som fanns förr i tiden. Alltså en sovsäcksnederdel som kopplades till dunjackan. För sommarbruk i skogslandet behöver en sådan nog inte väga mer än max 200 g. Om ens det. Drar man in armarna i dunjackan så minskar man ju energiförlusterna ganska mycket.

Under sommartid klarar man sig förmodligen med något mycket tunt runt benen. Eller kanske alla kläder man har.

Jörgen

Re: Re: Stickspår: skippa sovsäcken?

Nordesjö; sa:
Det borde ju funka relativt bra under sommarhalvåret - värmetröja och långkallingar har man ju ändå ofta
Jag kör med tunnare underställ sommartid. Hade jag haft mitt vinterunderställ så hade det nog funkat.

Det är nog rätt ovanligt skulle jag tro. Det finns väl inget som ger mer värme per gram än dun av bästa kvalitet med pertex quantum som tyg. Visst är ett ullfrotteställ ganska varmt och skönt, men jag tror att det väger mer än de ca 500 gram som min upphottade quantum top bag väger, och ger inte lika mycket värme. så på sommaren lämnar jag alltså hellre ett tjockt underställ hemma (som ändå inte används under dagen) och sover skönt i en lätt dunsäck. däremot använder jag underställ och andra plagg för att pressa ner komforttemperaturen när det är minusgrader. Men jag har rätt länge funderat på att sy om/modifiera top bagen så att den kan användas som värmeponcho i lägret. skulle inte vara snyggt, men funkis.

Nordesjö; sa:
Jag har tänkt tvärtom: Hellre en riktig sovsäck (600 g...) som värmer i alla lägen och minimalt med förstärkningskläder. Kör på underställ (<300 g för över och underdel) + dunväst (250 g), och ibland en tunn fleecetröja (180 g) till det. Kan bli småkallt under lunchen, men all annan tid kan man tillbringa i tältet och sovsäcken. Lagar både frukost och middag liggandes i säcken, äter både frukost och middag liggandes i säcken, läser/spelar kort/skriver resdagbok liggandes i... etc

Att skippa sovsäcken är nog att tänja på marginalerna litet väl, åtminstonde för fjällen. Här tycker jag att nyttan, komforten, och till del, säkerheten, "väger mer" än vikten av viktminskning.
I varma länder har jag däremot struntat i sovsäck - trots riktigt svala nätter - i vetskap om att dagen som följer, utan undantag, blir pinande varm.
Slik värmegaranti under dagarna följer ju aldrig med en svensk fjälltur, ens i högsommar. Bara tryggheten över att jag snabbt kan värma kroppen i min sovsäck gör blåst, hagelskurar och andra kylslagna väderfenomen, uthärdliga.

Re: Re: Re: Re: Re: Vad man väger

Det är ju samma skäl som gör att man normalt jämför packvikt exklusive mat, eftersom de flesta begriper att det inte blir särskilt vettigt att jämföra en ryggsäck med två dagars mat, med en som innehåller tolv dagars mat.

Jörgen [/QUOTE]

Helt rätt. Och jag håller med om att det är mest konsekvent att jämföra totalvikten på packningar.
Men den vikt som jag upplever har någon betydelse för "bärupplevelsen" är ryggsäckens.

Sedan är det också så att valet av ryggsäck blir rätt annorlunda om man skall ha med sig käk för två eller tolv dagar. Och att ryggsäcken kan ha en rätt stor egenvikt har ju nämnts ett par gånger tidigare...

Ulf

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad man väger

Schneeberger; sa:
Det är ju samma skäl som gör att man normalt jämför packvikt exklusive mat, eftersom de flesta begriper att det inte blir särskilt vettigt att jämföra en ryggsäck med två dagars mat, med en som innehåller tolv dagars mat.

Jörgen

Helt rätt. Och jag håller med om att det är mest konsekvent att jämföra totalvikten på packningar.
Men den vikt som jag upplever har någon betydelse för "bärupplevelsen" är ryggsäckens.

Sedan är det också så att valet av ryggsäck blir rätt annorlunda om man skall ha med sig käk för två eller tolv dagar. Och att ryggsäcken kan ha en rätt stor egenvikt har ju nämnts ett par gånger tidigare...

Ulf

[/QUOTE]

Japp, ryggsäcken är definitivt det som står för bärupplevelsen (intressant ord!). Men det ena ger ju det andra.
När det gäller käk för två dagar eller för tolv så har jag som sagt samma ryggsäck. Har man tillräckligt låg packvikt funkar det alltså bra med en mjukissäck av hemsytt snitt för min del. Men de flesta brukar nog mena att man med vikter över 15 kg behöver någon form av ram/viktfördelare.

Jörgen

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad man väger

NUI; sa:
Japp, ryggsäcken är definitivt det som står för bärupplevelsen (intressant ord!)
Jo, ryggäckens tyngd känns ju väldigt konkret, eftersom man lyfter den med armarna och får ont i axlarna när man gått med den en hel dag.

Samtidigt tror jag att t ex kängorna tar väl så mycket på krafterna om de är tunga. Mina båtar väger närmare ett kilo per fot, och de ska flyttas många meter på en vandringsdag. Detta märker man inte lika tydligt som ryggsäcken, men jag antar att de ändå bidrar till att man äter mer, kroknar framåt kvällen och behöver sova mer, dvs bidrar till utmattningen.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad man väger

Strykarräven; sa:
NUI; sa:
Japp, ryggsäcken är definitivt det som står för bärupplevelsen (intressant ord!)
Jo, ryggäckens tyngd känns ju väldigt konkret, eftersom man lyfter den med armarna och får ont i axlarna när man gått med den en hel dag.

Samtidigt tror jag att t ex kängorna tar väl så mycket på krafterna om de är tunga. Mina båtar väger närmare ett kilo per fot, och de ska flyttas många meter på en vandringsdag. Detta märker man inte lika tydligt som ryggsäcken, men jag antar att de ändå bidrar till att man äter mer, kroknar framåt kvällen och behöver sova mer, dvs bidrar till utmattningen.

Det gör de säkert, men de proportioner som brukar anges
är överdrivna - och för mig som tänker mest på
ryggen betyder de nog inget alls. Vad skorna betyder
för mina hälsenebesvär,
och fötter som stukats för många gånger,
tror jag mig också veta;
för dem som har starka fötter ställer sig saken helt
annorlunda. Mina stegjärnsfasta väger förresten
1.8 kg och mina fjällskor 1.6. Att jämföra med
mina promenadskor, Garmont, med Vibramsula,
c:a 1 kg.

Vikt på fötterna

Det finns en del om fötter och vandring här:
http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m0LMB/is_8_23/ai_n7582611/pg_2

Bland annat står det:
"United States Army treadmill tests in 1969 determined that one
>additional pound on the foot was equivalent in energy output to
>3.5-5.25
>
>pounds on the back. A similar study published in Ergonomics in 1986
>concluded that increasing the weight on the foot by one pound was
>equivalent to 6.4 pounds of carried weight."

Jörgen

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg