UL eller inte

Håller med dig där NUI, det är ingen större poäng i klassificeringsövningen. Däremot kan man (eller i alla fall jag) lära sig och få inspiration till hur man vill förhålla sig till sin egen packning. Ska t.ex. köpa ny sovsäck snart. Hade tänkt att köpa en som klarar 3 (eller i alla fall 2,5) säsonger. Men jag kommer då inte att välja en "ul"-modell eftersom den troligen saknar dragkedja. En 3-säsongers kommer helt klart att bli för varm ibland, och jag kan helt enkelt inte sova om jag svettas. Då väljer jag hellre en lite tyngre med dragkedja, men fortfarande dun etc. Om jag vill vara mer extrem i mitt lättviktande blir det till att differentiera med flera sovsäckar för att få ner vikten. (Tips på sovsäck nån? ;))

Ett annat exempel: Mitt tält väger 4 kg (2 vuxna o 2 barn går in utan problem). Inte UL alltså. Men när jag har små barn med mig ut uppskattar jag ståhöjd för barnen och två absider så mycket att det är värt att betala nåt kilo extra för det. Däremot kommer jag helt klart att titta på presenning till skogsturer i framtiden.

nermander; sa:
Nä, men ett av de största felen folk gör är att de tar sin tunga packning och försöker ta bort vikt. Börja istället i andra änden, med noll, och granska kritiskt varje sak du tar med.

Jag gör exakt så. Tvärtom alltså. För en nybörjare är det katastrof att inte ha med något nödvändigt, värre än att ha med några kilo för mycket. Om man går lokala leder i sin hemtrakt och är ute några dagar i stöten funkar det fint. Min första packning var så stor att jag behövde karta för att hitta i den.

Trött blev jag, och jag fick nyttiga lektioner i att det är jobbigt att bära. Sen började jag plocka bort och ersätta.

nermander; sa:
Nä, men ett av de största felen folk gör är att de tar sin tunga packning och försöker ta bort vikt. Börja istället i andra änden, med noll, och granska kritiskt varje sak du tar med.

Detsamma gäller prylarna. Att man tar de tunga prylarna och försöker reducera vikt. Det här gäller ju även produktutvecklingen. T ex kängor som Malindo tog upp.
När man packar bör man ställa sig frågorna:
1. Kan jag klara mig helt utan det här?
2. Kan jag använda något helt annat och mycket lättare? Något som uppfyller basfunktionen, men som normalt inte används i det här sammanhanget.

Till exempel att gå i gympadojor och Sealskinz istället för gummistövlar eller vandringskängor.

Annat exempel: Locket/stekpannan på mitt Trangiakök väger 220 gram. Jag använde den bara som lock, aldrig som stekpanna. Idag använder jag en pajform i alufolie som väger 5 g.
Viktskillnaden motsvarar ungefär min regnjacka.

Jörgen

Detsamma gäller prylarna. Att man tar de tunga prylarna och försöker reducera vikt. Det här gäller ju även produktutvecklingen. T ex kängor som Malindo tog upp.
Jo, visserligen kan man tjäna mest totalvikt på de stora grejerna, men det är enklare och billigare att börja reducera vikten på småsakerna.

Minskar man vikten på alla småsaker med 50% så gör det inte så mycket om man inte klarar att halvera vikten på de stora sakerna. Många ser det ju som "Även om jag skulle byta ryggsäck, sovsäck och tält skulle jag bara tjäna 3 kg" utan att reflektera över att resten av packningen kanske skulle minska 5-6 kg om de såg över den.

A och O är att BÖRJA VÄGA. Sen kan man jämföra sina vikter med andras, och se hur mycket "för mycket" varje grej väger. Och man kan dessutom jämföra sina inbördes grejer och se vad som är mest vikteffektivt. Jag blev t.ex. förvånad över att min tjocka vintermössa faktiskt lika mycket/lite den gamla "Olles brorsa" jag hade (som inte alls är lika varm).

Att min fiberpälströja var lätt och varm visste jag, men att den vägde nästan hälften av min inte alls lika varma fleecetröja var jag inte medveten om.

nermander; sa:
[
A och O är att BÖRJA VÄGA. Sen kan man jämföra sina vikter med andras, och se hur mycket "för mycket" varje grej väger. Och man kan dessutom jämföra sina inbördes grejer och se vad som är mest vikteffektivt.

Instämmer till 1000%.
What you can't measure, you can't manage.

Det är därför diskussionen blir mycket mer användbar om man diskuterar faktiska vikter på vad andra har i packningen, istället för att tycka "Min packning väger 20 kg och jag förstår inte hur den skall kunna bli lättare".

Jörgen

Mycket är ju sagt, men jag tycker mig ändå skönja en (möjligen imaginär) skiljelinje i frågan om att minimera vikten på packningen mellan å ena sidan Jamo (den hårdkokta UL-linjen) och å andra sidan NUI, Nordesjoe, jag själv ,(Nermander?) mfl. (den s.k. mjukisfalangen).

Kanske övertolkar jag detta, men den skiljelinje jag skönjer tycks handla om motivet för att komma ner i vikt. Inom mjuksifalangen anses minimeringen av packvikten endast vara ett medel för att minimera lidandet och maximera komforten och behaget under sin utevistelse totalt sett. Om jag har tolkat hard-core-falangen rätt så är motivet för att minimera packvikten att minimera lidandet och maximera framkomligheten etc under själva förflyttningen (vandringen), då får baslägerlivet stryka lite på foten. Detta gör dessutom att hemkosten blir desto skönare.

Rätt så? ;)
[Ändrat av tigertamjaren 2005-09-30 kl 10:17]

Hur väger ni era saker ?

Är det någon som har ett tips på en lämplig våg om man vill väga sina saker, och inte vill släpa med sakerna till arbetet eller till livsmedelsbutiken.

Lämplig i den meningen att den inte bara har bra upplösning, utan bra noggrannhet och repeterbarhet. Seden bör vågskålen inte vara för liten, för om jag ska väga en dunjacka som är ”skymmande” ska jackan helst inte komma utanför vågskålen. Vågen bör tåla 2500-3000 g, och kosta avsevärt mindre än kemivågen på arbetet. Den kostade i storleksordningen 30 kSEK+ moms när den var ny.

Är det smartast att ha en våg för prylar under 120 g, t.ex. från Teknikmagasinet och en annan våg för lite tyngre grejer?

Är jag yrkesskadad efter att i många år sysslat med industriell vägning, och tror att all vägning numera sker med elektroniska vågar, när en balansvåg (modell gammal apoteksvåg) är det bästa ?

Per

Vilken falang tillhör jag?
Jag kommer nog inte att börja väga nåt på brevvåg framöver heller, och tar med det jag tycker är "nödvändigt". Det händer dock att jag kommer hem med rena oanvända kläder (överflödiga alltså).

Jag har helst inte fragila saker med mig som man behöver hålla på och pyssla ihop. Då är jag antingen utan eller tar "riktiga" saker istället.

Men jag har just beställt en sovsäck med komf -12 XL som väger under kilot, samt köpte ett litet enkeltunneltält (på Jysk för 100 kr!!) som väger en bit under två kg. Sen har jag ju ingen som helst lust att bära i onödan och har i alla år vågat vägra Thermarest för att de är så klumpiga... Köpte nyss ett Exped Downmat som jag tycker är ganska UL, om man väger in prestanda.

Återigen minns jag att jag gjort en liten toppbestigning en gång med ett gasolkök av värsta campingmodell, tuben och köket väger säkert 5 kg eller kanske 10...

Är jag mjukis hardcore eller hopplöst fall.

Vad man väger

Det är också viktigt att öppet och ärligt redovisa vad man menar med sin packningsvikt.

Har man 20 kg packning exklusive mat, bränsle och kläderna på kroppen är det förovisso lättare att minska vikten än om dessa 20 kg inkluderar mat och bränsle för 10 dagar.

Själv brukar jag med packningsvikt mena det man väger på ryggsvågen vid start/slut på vandringen. Detta känns som den för mig mest relevanta vikten.

Många UL människor räknar ju även in kläderna på kroppen. Detta är ju helt rätt om man skall ta ett helhetsperspektiv på packningsvikt men själv tycks jag inte störas så mycket av lite kraftigare kläder utan kostar på mig detta självbedrägeri

Re: Hur väger ni era saker ?

Brune; sa:
Är det någon som har ett tips på en lämplig våg om man vill väga sina saker, och inte vill släpa med sakerna till arbetet eller till livsmedelsbutiken.

Bra fråga som jag också vill ha svar på.

En sådan där gammal mekanisk balansvåg/hushållsvåg som väger upp till 10 kg tycker jag är tillräckligt noggrann för friluftsbruk men den är ju inte exakt på flera decimaler under 100 gram så den kan kompletteras med en brevvåg. Nackdelen med en balansvåg av det första slaget är att vägningen tar ganska lång tid.

Egentligen så spelar det inte så stor vilken våg man använder om man kan kalibrera den med kända vikter. Många fjädervågar är långt ifrån linjära utan kan skilja >10% i vissa intervall och väga hyfsat rätt i andra intervall. Testa t ex en 5-kilos våg genom att väga 1 resp 2 resp 3 resp 4 mjölkförpackningar.

Borde finnas tester av vågar att läsa någonstans på nätet. En elektronisk våg borde gå att göra ganska linjär även om den är enkel och billig.

Thure

Re: Hur väger ni era saker ?

Lämplig i den meningen att den inte bara har bra upplösning, utan bra noggrannhet och repeterbarhet.
Tänk på att så länge du bara skall jämföra vikten på dina egna saker så gör det inget om vågen visar lite fel. Du får ju i alla fall ett grepp om skillnaden.

Som du skriver är det nog vettigast med flera vågar.

Det finns rätt många digitala köksvågar som klarar uppemot 2-3 kg och har en upplösning 1 eller 5 gram. De duger för de flesta lite större saker. Men ska man väga saker under 50 gram så är det lite för grov upplösning så där bör man nog ha en enkel brevvåg.

Sen kan man ju alltid kalibrera vågen med "kända" vikter om man känner sig osäker på vikten. (Jag har t.ex. vägt saker på kalibrerade vågar på jobbet och sen tagit hem och kollat om min våg visar samma sak.)
Seden bör vågskålen inte vara för liten, för om jag ska väga en dunjacka som är ”skymmande” ska jackan helst inte komma utanför vågskålen.
Sånt där har jag löst genom att helt enkelt väga en packrem och sen rulla ihop jackan med packremmen runt och väga paketet. Bara att dra bort packremmens vikt så får jag jackans.

Sen när det gäller diskussionen om vilken falang man tillhör så handlar ju det mest om motivet. Men jag tycker att även om man nu inte ska gå hela vägen så är det bra att lära sig hur man gör det. Då kan man VÄLJA hur man gör, istället för att göra så som man gör bara för att det är det enda man kan.

Jag har t.ex. inte planer att göra nån polarexpedition, men likväl tycker jag det är intressant att läsa om hur man gör en sådan eftersom man får bra ideer. Struntar man i att läsa om det (med motiveringen "Jag ska ju aldrig göra nån") så missar man ju de där småsakerna som man faktiskt skulle kunna använda.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg