Håller med dig där NUI, det är ingen större poäng i klassificeringsövningen. Däremot kan man (eller i alla fall jag) lära sig och få inspiration till hur man vill förhålla sig till sin egen packning. Ska t.ex. köpa ny sovsäck snart. Hade tänkt att köpa en som klarar 3 (eller i alla fall 2,5) säsonger. Men jag kommer då inte att välja en "ul"-modell eftersom den troligen saknar dragkedja. En 3-säsongers kommer helt klart att bli för varm ibland, och jag kan helt enkelt inte sova om jag svettas. Då väljer jag hellre en lite tyngre med dragkedja, men fortfarande dun etc. Om jag vill vara mer extrem i mitt lättviktande blir det till att differentiera med flera sovsäckar för att få ner vikten. (Tips på sovsäck nån? )
Ett annat exempel: Mitt tält väger 4 kg (2 vuxna o 2 barn går in utan problem). Inte UL alltså. Men när jag har små barn med mig ut uppskattar jag ståhöjd för barnen och två absider så mycket att det är värt att betala nåt kilo extra för det. Däremot kommer jag helt klart att titta på presenning till skogsturer i framtiden.
Ett annat exempel: Mitt tält väger 4 kg (2 vuxna o 2 barn går in utan problem). Inte UL alltså. Men när jag har små barn med mig ut uppskattar jag ståhöjd för barnen och två absider så mycket att det är värt att betala nåt kilo extra för det. Däremot kommer jag helt klart att titta på presenning till skogsturer i framtiden.