Är inne pâ samma linje. Om en regnjacka kallas Super Lett trots att den väger 200 gram mer än en annan jacka, men hàller de krav man bör stálla pà en teknisk regnjacka (vattentät utifrân, luftgenomsläpp inifrân, bra skuren etc) sà tycker nog jag, och kanske en och annan till, att det är helt OK. Jackan är hyffsat látt (trots att det finns láttare) och hàllet anvándaren torr.
Värre är när man köper en jacka som visserligen kanske ár láttare och med mer fog kallas ultralätt, men som inte hàller tätt mer án 20 minuter, vilket ju som bekant hände mig med min lätta men alltsâ ej vattentáta Patagonia Spectre. Tror man kan hitta mycket fler produkter där felaktig anvándning av ordet "Waterproof" kan vilseleda kunden än vad är fallet med "Ultra Lätt", vilket ju som redan nämnts brottas mer med problemet med sin relativitet än vad Waterproof" gör.
Detta innebär ju de facto inte att det inte finns lätta kläder som ÄR vattentäta. Själv har jag en Marmot Mica jacka som (än så länge) är helt vattentät. Jag har vandrat med den i 4 timmars ihållande regn utan att det börjat läcka in. Den är dessutom den mest ventilerande membranjacka jag har haft så jag har inte heller drabbats av några större svettningar inifrån. Vikten är 200g.
//Peter