Turfundering Sarek

Ovanför N Rapadalen

fowwe; sa:
Visst bekymmer hade min grupp när vi rundade sydsluttningen av Gierdogiesjtjåhkkå. Full av stora stenblock som man fick klättra runt hela tiden. En idé kan vara att gå ett hundratal meter högre upp och hålla drygt 1200 meters höjd strax söder om toppen och därefter gå nerför sluttningen till Tjasskavarasj (jag har dock inte prövat detta).
Jag har prövat! Det var med min då sexåriga son, och det var inga problem. Vi rundade Gierdogiesjtjåhkkå 0,8 km söder om högsta toppen 1342, och kom som högst upp på höjden 1240 m, där det var en del blockmark av det enklare slaget. Mestadels gick dock denna passage på gräshed, vilket framgår av både Vegetationskartan och Google Earth. Vi kom från Suorkitjåhkkå 1214 och satte sen upp tältet vid källan av den lilla jåkken mellan Gierdogiesjtjåhkkå 1342 och höjden 1044. Dagen därpå blev det Skierffe!

Tristan

Jättebra

Det här är utsidan i toppform!
Jag hade total idetorka inför sommarens vandring och efter den här tråden känns det som semesterm är spikad! Stort tack, men först en liten korkad fråga:

Gick du nordsidan av Kukkesvagge ned till bron sedan?
Ser inte mycket ut för världen på kartan, men ändå bäst att kolla med någon som varit där

Uffe

MAJJEN; sa:
fson; sa:
Det blir en fin tur, se till att hitta på stigen upp från Suorva bara, annars blir första dagen rätt kämpig! Korsa bäcken vid vägslutet, och spana efter rösen på andra sidan av ett blockfält. Stigen följer sedan sjön till en början, och är sporadiskt markerad med orange färg.
Håll någorlunda höjd när ni rundar Njavvetjåhkå, annars får ni kämpa onödigt mycket med videt.
Mitt tips - om du börjar vandra vid Suorva - är att inte välja den traditionella vägen, utan istället leta dig upp till den lilla sjön Sliehkokjavrre och därifrån vidare åt VSV söder Atjek-sjöarna och vidare ner i Guhkesvagge där det inte är så brant.
När man närmar sig kanten ner till vaggen reser sig Sarekmassivet mäktigt rakt fram, Akka står stolt åt höger och det spännande Äpar skymtar nere till vänster. En mera anslående entre in i Sarek får man leta efter.

HåkanF

Södra Rapadalen

Jag har vandrat nästan överallt i Sarek och det finns några platser som verkligen är speciella. Till dessa hör södra Rapadalen - och då menar jag bara den korta sträckan söder om Gådokjåhkå. Denna del av Rapadalen är helt annorlunda än den norra sidan. Lättgången, örtrik, förhållandevis torr med luftig småvuxen björkskog som inte skymmer härligheterna i dalen. Här hittar man också Litnokstugan som ovanför dörren har skylten med inskriptionen "Förbifarande uppmanas att icke på något sätt skada denna hydda, som med Kungl. Vetenskapsakademins tillstånd uppförts att främja naturvetenskapliga arbeten inom Sareks nationalpark. Skulle någon åverkan iakttagas, torde detta anmälas till Professor Hiding Köhler, Uppsala." Det var också hit Axel Hamberg gick för sista gången och tog farväl av sitt Sarek.
Skälet till att det inte är så många som går denna sträcka är förstås Gådokjåhkå som naturligtvis inte ska vadas nere vid Rapaälven. Å andra sidan skulle det kunna vara den perfekta "kortturen" in i Sarek. Man kan både lämnas och hämtas vid båtlänningen. Karin och jag gick där 2006 och jag ångrar nästan att vi inte stannade en vecka istället för att fortsätta upp mot bron och vidare in i Sarek.

Re: Jättebra

Schneeberger; sa:
Det här är utsidan i toppform!
Jag hade total idetorka inför sommarens vandring och efter den här tråden känns det som semesterm är spikad! Stort tack, men först en liten korkad fråga:

Ser inte mycket ut för världen på kartan, men ändå bäst att kolla med någon som varit där

Uffe

Kan bara instämma i föregående talare (eller är det skrivare här...). Helt klart utsidan i toppform. Tack så himla mycket för alla bra tips och att ni delat med er av era erfarenheter. Sarek är spikat, men den exakta turen får bero på vattenståndet, björkarna och stenarna! Precis som det ska vara!

Sara

Re: Jättebra

Schneeberger; sa:

Ja, det gjorde jag. Ambitionen var egentligen att oss över jokken till SV-sidan för att sedan ta oss upp på Nordtoppen, men just detta år var vattendraget för strömt och djupt (för oss), så vi valde NO-sidan. Lättvandrad och med trevlig omgivning.

HåkanF

MAJJEN; sa:
Mitt tips - om du börjar vandra vid Suorva - är att inte välja den traditionella vägen, utan istället leta dig upp till den lilla sjön Sliehkokjavrre och därifrån vidare åt VSV söder Atjek-sjöarna och vidare ner i Guhkesvagge där det inte är så brant.
När man närmar sig kanten ner till vaggen reser sig Sarekmassivet mäktigt rakt fram, Akka står stolt åt höger och det spännande Äpar skymtar nere till vänster. En mera anslående entre in i Sarek får man leta efter.

HåkanF

En rolig idé som kanske unyttjas i sommar. Tack för den MAJJEN!!!
Vi är ett gäng som har planerat att gå precis den här turen (Suorva-Kvikkjokk). Det dumma är att vi kommer med buss till Suorva vid 18-tiden och då finns det ju inte så mycket tid kvar till vandring första dagen.

1: Finns det några bra tältplatser uppför branten mot Sliehkkojavvre-sjön?
2: Blir det en massa jobbiga vad vid Atjek-sjöarna?
3: Finns det något känt vad över Guhkesvagge så man någelunda lätt kan ta sig mot Stor-/Nordtoppen?

//Daniel

daniel80; sa:
3: Finns det något känt vad över Guhkesvagge så man någelunda lätt kan ta sig mot Stor-/Nordtoppen?

//Daniel

1) I branten finns knappast några bra tältplatser. Vi tältade på halvskaplig plats vid nordöstra "hörnet" av sjön. När vi nästa morgon började vår vandring tyckte vi att det fanns bättre platser vid den västra änden. (Vi slog upp tältet efter midnatt.)
2) Vi gick söder Oarjep Atjek. Inga problem alls.
3) Känner jag inte till, men ju längre mot nordväst desto mindre vattenmängd.

HåkanF

daniel80; sa:

//Daniel

Har vadat Kukkesjokk där jokken från Sarekjauratj rinner in i Kukkesjokk. Vadet var inte alldeles enkelt. Ganska strömt. Fick balansera på stenar för att kunna vada med stövlarna på. Det var lågt vatten då vi vadade.

/Janne

janstj; sa:
Har vadat Kukkesjokk där jokken från Sarekjauratj rinner in i Kukkesjokk. Vadet var inte alldeles enkelt. Ganska strömt. Fick balansera på stenar för att kunna vada med stövlarna på. Det var lågt vatten då vi vadade.
Det var strax norr om din vadning som vi försökte, då det kändes för djupt/grumligt. Vi brydde oss däremot inte om att söka oss längre norrut eftersom vi hade fler lättåtkomliga toppar på vår lista över tänkbara mål. Det blev till slut bl a Vuoinestjåhkkå.

HåkanF

MAJJEN; sa:
daniel80; sa:
//Daniel

1) I branten finns knappast några bra tältplatser. Vi tältade på halvskaplig plats vid nordöstra "hörnet" av sjön. När vi nästa morgon började vår vandring tyckte vi att det fanns bättre platser vid den västra änden. (Vi slog upp tältet efter midnatt.)

HåkanF

Det låter ju bra. Det är ju trots allt inte så värst långt att gå från östra sidan av sjön till den västra. Mer än en km verkar det ju inte vara enligt kartan iaf...

MAJJEN; sa:
janstj; sa:
Det var strax norr om din vadning som vi försökte, då det kändes för djupt/grumligt. Vi brydde oss däremot inte om att söka oss längre norrut eftersom vi hade fler lättåtkomliga toppar på vår lista över tänkbara mål. Det blev till slut bl a Vuoinestjåhkkå.

HåkanF

Då verkar det ju iaf finnas möjlighet att ta sig över. Är det för mycket vatten så är det, och då får man väl ta en annan topptur. Nordtoppen lär väl förmodligen stå kvar ett antal år till...

Tack för tipsen!!!

daniel80; sa:
MAJJEN; sa:

HåkanF

En rolig idé som kanske unyttjas i sommar. Tack för den MAJJEN!!!
Vi är ett gäng som har planerat att gå precis den här turen (Suorva-Kvikkjokk). Det dumma är att vi kommer med buss till Suorva vid 18-tiden och då finns det ju inte så mycket tid kvar till vandring första dagen.

//Daniel

Hej Daniel!

Intressant vägval, samma som jag och mina två bundsförvanter planerar. Vi är framme i Sourva mitt på dagen den 21 juli och går sedan vägen via Rapadalen mot Aktse. Har du några tips om färdvägen för övrigt?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gustav Cronhamn Turfundering i Tarfala Fjällvandring 0
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 40
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg