Knädjupt brukar normalt inte vara något problem förutsatt att botten är ok och inte full av rullstenar som man kan tappa balansen på.
Börjar vattnet däremot gå uppmot mitten på låren tappar man snabbt vikt på fötterna, och i kombination med stark sidoström och hög tyngdpunkt pga ryggsäck kan man snabbt tappa balansen. Jag vänder alltid när vattnet närmar sig grenen på uppströmsidan och letar efter en bättre plats att vada. Tänk även på att vada snett motströms för bästa balans.
Dessutom spelar vattentemperaturen stor roll, och man tappar snabbt känsel och kontroll på fötterna i iskallt vatten redan efter några få meter.
TS har fjällvana, men inte av Sarek eller att gå oledat. Jag gissar att detta även innefattar vana och erfarenhet av vad, varför bästa planering är en rutt utan komplicerade och riskabla vad.
Tack för bra sammanfattning! (Claes Grundströms böcker har ju försvunnit från marknaden!) Hur är det med utrustning - kan man vada (över knädjup) säkrare om man har rep o hjälm med sig?
Skickat från min iPhone med Tapatalk