Turfundering Sarek

Sarar; sa:
Jag har en annan fråga kring Sarek.

Hur är det att gå södra sidan på rapadalen?
Hur lång tid tar det, hur knepiga är vaden och hur svårgått är det?

Enligt Grundsten verkar det inte helt svårt medan Abrahamsson skriver i sin bok att inte så många vandrat där sedan Abrahamssons tid.

Det beror på var du menar. Jag har bara gått en bit, nämligen från bron vid Gådokjåhkå, sedan uppe på ca 950 meters höjd fram till radiostationen (Lavnnem). Underbar promenad med fin utsikt mot Rapadalen och där man oftast kan hitta vägar mellan videpartierna. Efter radiostationen misstänker jag att de verkliga snårigheterna börjar, fram till Tielma. Grundsten skriver om vissa partier att det är en "benbrytarterräng av svåraste slag", och jag har en kompis som gärna vill kolla nångång om det stämmer.

Sedan har man alltid Gådokjåhkå som jag uppfattat som ovadbar. Det är bron jag nämnde nyss som gäller, och det är ju en betydande omväg från Rapadalen.

/Hans

Sarar; sa:

Enligt Grundsten verkar det inte helt svårt medan Abrahamsson skriver i sin bok att inte så många vandrat där sedan Abrahamssons tid.
Jag har vandrat från Huhttán - Boarek sameviste - Ijvvárláhko - Gådokjåhkå - Lávnnem och när jag passerat ett ställe där två bäckar kommer rinnande nära varandra ner mot Ráhpaädno började helvetet. Här är dalgången så trång, Bielloriehppes sluttningar är täckta med björk, ris, det är myrar och stenar om vart annat och man kan inte gå högre upp för det blir så brant och man kan inte gå ner för där är älven. Men det är inte många timmar men det är god idé att stanna vid bäckarna innan Bielloriehppes sluttning för att passera den när man är utvilad.

Läs på min hemsida: Sárvesvagge 99

fson; sa:
Det blir en fin tur, se till att hitta på stigen upp från Suorva bara, annars blir första dagen rätt kämpig! Korsa bäcken vid vägslutet, och spana efter rösen på andra sidan av ett blockfält. Stigen följer sedan sjön till en början, och är sporadiskt markerad med orange färg.
Håll någorlunda höjd när ni rundar Njavvetjåhkå, annars får ni kämpa onödigt mycket med videt.
Mitt tips - om du börjar vandra vid Suorva - är att inte välja den traditionella vägen, utan istället leta dig upp till den lilla sjön Sliehkokjavrre och därifrån vidare åt VSV söder Atjek-sjöarna och vidare ner i Guhkesvagge där det inte är så brant.
När man närmar sig kanten ner till vaggen reser sig Sarekmassivet mäktigt rakt fram, Akka står stolt åt höger och det spännande Äpar skymtar nere till vänster. En mera anslående entre in i Sarek får man leta efter.

HåkanF

MAJJEN; sa:
fson; sa:
Det blir en fin tur, se till att hitta på stigen upp från Suorva bara, annars blir första dagen rätt kämpig! Korsa bäcken vid vägslutet, och spana efter rösen på andra sidan av ett blockfält. Stigen följer sedan sjön till en början, och är sporadiskt markerad med orange färg.
Håll någorlunda höjd när ni rundar Njavvetjåhkå, annars får ni kämpa onödigt mycket med videt.
Mitt tips - om du börjar vandra vid Suorva - är att inte välja den traditionella vägen, utan istället leta dig upp till den lilla sjön Sliehkokjavrre och därifrån vidare åt VSV söder Atjek-sjöarna och vidare ner i Guhkesvagge där det inte är så brant.
När man närmar sig kanten ner till vaggen reser sig Sarekmassivet mäktigt rakt fram, Akka står stolt åt höger och det spännande Äpar skymtar nere till vänster. En mera anslående entre in i Sarek får man leta efter.

HåkanF

Spännande variant! Blir inte den första stigningen rätt tung? Hur menar du att du går efter Atjek-sjöarna? Var kommer du ner i Kukkesvagge?

/Per

Sarar; sa:

Enligt Grundsten är ju INGENTING svårt, så.. :)

Jag har bara gått sträckan från Tielma upp till Skarja, den biten är faktiskt rätt fin! Vi var tvungna att vänta till nästkommande morgon för att ta oss över jåkken från Jåkåtjkaskajekna, i övrigt var det inga besvärliga vad. En del vide förstås, men beroende på vattenstånd så kan det fungera att gå en del på sandbankarna nere vid rapaätno.

/Per

Sarar; sa:

Jag skulle inte rekommendera någon att gå på sydsidan av Rapadalen vid Rapaselet.
Rundade Piellorieppe-massivet på en "dagstur" förra sommaren och det var riktigt jävligt, med mycket jobbiga videsnår och stenblocksterräng. Vi hade tur att det var väldigt lite vatten när vi gick där, annars kunde det bli några svettiga vad. Fast 14st Sarek-älgar på några timmar är inte helt fel det heller! :cool:

//Gustav\\

HåkanF

Spännande variant! Blir inte den första stigningen rätt tung? Hur menar du att du går efter Atjek-sjöarna? Var kommer du ner i Kukkesvagge?

/Per [/QUOTE]
Jo, visst bär det uppför, men det handlar bara om ca 1,5 km. Vi följde inte bäcken upp, utan gick norr om den branta höjden längs bäcken.
Efter Atjeksjöarna gick vi mot SV till sjön 1074, vidare mot den lilla sjön strax söder topp 1274 och sedan i stort sett rakt västerut ner i vaggen. Någonstans längs vägen - jag minns faktiskt inte exakt var - befann vi oss i ganska storblockig terräng, så det blev lite snirklande, men inget direkt jobbigt.

HåkanF

MAJJEN; sa:

HåkanF

/Per
Jo, visst bär det uppför, men det handlar bara om ca 1,5 km. Vi följde inte bäcken upp, utan gick norr om den branta höjden längs bäcken.
Efter Atjeksjöarna gick vi mot SV till sjön 1074, vidare mot den lilla sjön strax söder topp 1274 och sedan i stort sett rakt västerut ner i vaggen. Någonstans längs vägen - jag minns faktiskt inte exakt var - befann vi oss i ganska storblockig terräng, så det blev lite snirklande, men inget direkt jobbigt.

HåkanF [/QUOTE]

Intressant alternativ! Ska ta med mig alla era tips, kanon att kunna lägga upp sträckan efter alla tips. Vi har också funderat på om man enkelt kunde besöka glaciären Vuojnesjegna några km från bron över Kukkes-bäcken (minns inte namnet). Någon som varit där?

Ostmjuk Hamster; sa:
Vi har också funderat på om man enkelt kunde besöka glaciären Vuojnesjegna några km från bron över Kukkes-bäcken (minns inte namnet). Någon som varit där?
Jag har inte varit upp på själva glaciären (tycker mig ha för liten erfarenhet för det) men på samma vandring jag beskrivit tidigare, gick vi upp på Vuoinestjåhkkå (1952 möh)och då har man mycket fin utsikt mot såväl Vuoinesjiegna som Sarvajiegna. dessutom är utsikten in mot Sarekmassivet, men kanske framförallt söderut mot Äpar och slätterna nedanför mycket imponerande.
Det är en tämligen lätt vandring upp.

HåkanF

MAJJEN; sa:

HåkanF

/Per

HåkanF [/QUOTE]

Vad jag vet om terrängen kring Sliekkohokjaure är att då iaf den är välfylld vid julitiden är nordsidan innan det lustigt formade berget nästintill stupbrant och oframkomlig, medan sydsidan är extremt storblockig och knixig med rejäla videsnår emellan, man ödslar mycket tid upp och ner på mansstora block som ligger huller om buller. Stundtals brant

Detta måvara då som sagt sjön är fylld med mycket smältvatten, just då var det en faslig myggplåga.

Hela nordsidan av Hallji är lättgången annars, så det kanske är värt det, annars är Vouskelvagge fin.

MAJJEN; sa:
fson; sa:

HåkanF

Hm... Det är säkert en bra väg, men det blir ju en rejäl omväg till Låddebakte genom Ghukkesvagge istället för att gå söderut Suorva - Lehtijahvrre. Eller?

Ostmjuk Hamster; sa:
Hm... Det är säkert en bra väg, men det blir ju en rejäl omväg till Låddebakte genom Ghukkesvagge istället för att gå söderut Suorva - Lehtijahvrre. Eller?

Jo, Håkans variant låter som ett spännande alternativ om man vill ha lite mer utmaning och spännande vyer direkt från start, etappen fram till Kukkesjåkkå-bron är annars inte speciellt upphetsande när man väl kommit upp på slutingen. Men den borde väl kräva ett extra dygn eller så, och en hel del råg i benen..

Efter kukkejåkkå bron fördrar jag att knalla rakt över vuoinesvaratj. Det är inte speciellt brant, och på NO-sluttningen finns det en hel del spännande kalkgynnad flora att botanisera bland om man är intresserad av sånt. Från krönet får man ockå vackra vyer mot Pierkepakte och de inre delarna av Sarek. Väljer man att runda längs sjön så kan man i stället njuta av det rika fågellivet i sjön och deltat.

/Per

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gustav Cronhamn Turfundering i Tarfala Fjällvandring 0
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 40
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg