Sarek (andra halvan av september)

Sydsidan av rapadalen är känd för att vara mycket svårgången. Däremot kan man gå rakt igebom pårtemassivet genom gaskasvagge och över pårteslätten.

Ni kan gå ner , vada kuoperjåkko(mycket lätt), gå södravästra sidan av RApadalen ner till strax norr Spökstenen och där enkelt vada Rapajåkkå. (eller omvänt om det var så ni skulle gå) Det brukar inte vara något problem i augusti så halva sept bör det gå ännu bättre om ni inte råkar ut för kraftigt regn.

Alternativ 1 är redan väldigt tidspressat om vi vill hinna med toppturer, så det börjar luta mot att jag får glömma den rutten.

Skrev fel. Alternativ 2 innebär att vi går via Pielaslätten ner i Rapadalen, förbi Skarja men inte över bron alltså.

Alternativ två är väldigt kort tur för 14 dagar om ni tänkt gå hela dagarna, Även om ni gör flera toppturer. För det är väl typ sourva till skarja. Sen tillbaks lite och vanliga vägen i rapadalen så som ni tänkt?

Är inte det ett rätt så avancerat alternativ som kräver mycket gedigen kunskap och erfarenhet och inte bara pigga och raska ben (med all respekt för TS kunskap och erfarenhet)?

Glaciären du tänkte på? Jag tror inte det egentligen. Det va snöfritt på glaciärtungan redan i början av juli när jag passerade så det är bara is en går på. Jag vet dock inte lutningen då jag inte varit fram å tittat. Men det ser rätt platt ut från håll

Men så man kan alltså vada rahpajåhkå vid spökstenen men inte vada smajllajåhkå?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag har inte rekat Smajlajåkka. Jag kan tänka mig att den vid sammanflödet med Kuoperjåkkå är ganska ström och den ser ganska smal ut på foto och därmed kanske djup. Den övre delen har väl krävt flera liv?
Speciellt i andra halvan av september kan det mycket väl finnas flera lämpliga vadställen av Rapajåkkå längre upp.

Jag är också tveksam till det där och tror(!) inte att det är några som helst problem att vada smajlajåhkå annat än vid vårflod.

Jag har inte ens tänkt tanken att vada Smailajåhkkå i dess nedre del, men jag har ju bara ett liv;)
Enda stället jag skulle överväga att korsa Smailajåhkkå utan bron vid Skarja är längre upp i Routesvagge närmare vattendelaren.
Vad gäller Rapaätno är det antagligen Tielmavadet som syftas på i de tidigare inläggen. Inte heller det är möjligt annat än speciella tillfällen med extra låg vattenföring, och ett mycket avancerat vad. Finns många trådar och blogginlägg om detta här på utsidan.
Att lägga upp sin vandringsplanering på att man behöver korsa Rapaätno eller Smailajåhkkå nära Skarja utan bro är ett risktagande jag inte vill rekommendera.

Kan det vara så att det finns lite olika uppfattningar om vad gränsen går för vad som är “vadbart”? (det finns ju ingen gradering som i klättring, samt äv vad man har för utrustning med sig) Själv har jag inte många referenser men har vadat över Gådokjåhkå, gissar att det var nån dryg km väster om bron där vattendraget var som bredast (en eftermiddag i slutet av juli 2016). Det var upp till knähöjd som djupast o strömmen kändes stark så att man var tvungen att kämpa lite, men vi hittade en plats där vi kunde ta oss över.

Kan det vara så att det finns lite olika uppfattningar om vad gränsen går för vad som är “vadbart”? (det finns ju ingen gradering som i klättring, samt äv vad man har för utrustning med sig) Själv har jag inte många referenser men har vadat över Gådokjåhkå, gissar att det var nån dryg km väster om bron där vattendraget var som bredast (en eftermiddag i slutet av juli 2016). Det var upp till knähöjd som djupast o strömmen kändes stark så att man var tvungen att kämpa lite, men vi hittade en plats där vi kunde ta oss över.

Knädjupt brukar normalt inte vara något problem förutsatt att botten är ok och inte full av rullstenar som man kan tappa balansen på.
Börjar vattnet däremot gå uppmot mitten på låren tappar man snabbt vikt på fötterna, och i kombination med stark sidoström och hög tyngdpunkt pga ryggsäck kan man snabbt tappa balansen. Jag vänder alltid när vattnet närmar sig grenen på uppströmsidan och letar efter en bättre plats att vada. Tänk även på att vada snett motströms för bästa balans.
Dessutom spelar vattentemperaturen stor roll, och man tappar snabbt känsel och kontroll på fötterna i iskallt vatten redan efter några få meter.

TS har fjällvana, men inte av Sarek eller att gå oledat. Jag gissar att detta även innefattar vana och erfarenhet av vad, varför bästa planering är en rutt utan komplicerade och riskabla vad.

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
labbman Sarek i andra halvan av juni Fjällvandring 17
Parka Niak - Sarek andra halvan av aug? Fjällvandring 6
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 40
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg