Jag betraktar det inte som något "betydligt dyrare" alternativ, och fullgod polär täckning finns faktiskt i hela nordkalott-området via Iridiumsatelliterna - förutsatt att du inte är utövande speleolog utan befinner dig under fri himmel. Sedan så är det naturligtvis en personlig fråga om det blir Iridiumtelefon, InReach via Iridium, SPOT via Global Star eller något annat liknande som man fastnar för. (Allihop positionsbestämmer sig via jänkarnas GPS-system eftersom [den överflödigt onödiga] få-centimeternoggrannheten via Galileo ännu inte är tillgänglig.)
Jag tänkte mest på vanlig mobiltelefon när jag skrev att de alternativ som inte är dyrare än PLB saknar täckning, var lite otydlig där.
Även om den extra kostnaden "bara" är några tusenlappar så skulle jag ha svårt att motivera det för en normal vandring, där en PLB kanske ändå går att motivera. Pratar vi expeditioner så är det såklart en skillnad men för den vanliga frilufsaren så är nog till och med en PLB en saftig investering sett till den lilla risk det utgör att man kommer få användning av den.
Jag är beredd att avfärda PLB som ett dåligt alternativ den dagen det förekommer frekventa falsklarm eller än värre att de inte fungerar som tänkt. Men vi är väl rätt långt ifrån det och PLB har hängt med ganska länge. Sen ska man absolut vara medveten om dess begränsningar och inte se det som ett fullgott alternativ till alla sorters nödkommunikation eller alla typer av expeditioner. Men om valet står mellan PLB och inget alls, så ger PLB ganska mycket extra säkerhet.
Sen tycker jag absolut att man kan diskutera på vilket sätt de ska säljas, krav på att information uppdateras osv. Förhoppningsvis kommer vi en dag se billiga tillförlitliga alternativ till PLB med tvåvägskommunikation men tills dess tycker jag nog den förtjänar sin plats i floran av nödsändare.
/G