Men ändå;
TS ursprungliga konstaterande var "
En nödsändare larmade i Rapadalen – men när fjällräddarna lyckades lokalisera personerna som larmat visade det sig att de bara var trötta."
OK, dom var "trötta" och erbjöds helikopterskjuts ut på egen bekostnad - någon som sett ett slut på det hela? Köpte dom helikopterbiljetten, eller vilade dom upp sig och knallade ut ur Rapadalen/fjällområdet på egna apostlahästar?
Som jag uppfattat media om det hela så var de både hyfsat erfarna, vettigt utrustade och väl till åren komna. Samt hade råd att åtminstone ha en PLB i den "vettiga" packningen... Sannolikt alltså en grupp väletablerade pensionärer?
Enligt vad Kjell konstaterar så
Tvåvägskommunikation finns via Garmin inReach och täcker perfekt hela jordklotet. Den kostar dock ca 5-6 000 kr plus lämpligt abonnemang för den tid när du befinner dig på "språng". 280 kr/månad kostar ett bra sådant abonnemang.
är verklig tvåvägskommunikation och säkerhetssändning ekonomiskt ingen raketvetenskapskostnad (den kostnaden togs sannolikt om hand av de där ursprungliga konkurserna för Iridium, och ev. GlobalStar m.fl. system). De seriösa PLB jag kollat kostar sådär 3kkr, så prisskillnaden är rätt överkomlig för den utökade funktionaliteten IMHO...
Visst är tvåvägskommunikation att föredra men de lösningarna är betydligt dyrare alternativt så finns inte täckning i fjällen. Om alla som idag har en nödsändare skulle tvingas vara utan eller köpa betydligt dyrare lösningar skulle nog många helt avstå. ... /G
Jag betraktar det inte som något "betydligt dyrare" alternativ, och fullgod polär täckning finns faktiskt i hela nordkalott-området via Iridiumsatelliterna - förutsatt att du inte är utövande speleolog utan befinner dig under fri himmel. Sedan så är det naturligtvis en personlig fråga om det blir Iridiumtelefon, InReach via Iridium, SPOT via Global Star eller något annat liknande som man fastnar för. (Allihop positionsbestämmer sig via jänkarnas GPS-system eftersom [den överflödigt onödiga] få-centimeternoggrannheten via Galileo ännu inte är tillgänglig.)
En vanlig "dum" PLB tycker jag går fetbort nuförtiden, trots kostnadsvinsten på någon enstaka tuselapp... Vill man snåla med sin säkerhetskommunikation nere på sådana nivåer - så är det nog bättre att skippa elektroniken helt och hållet!
YMMV /Odd