Trangia

OK, tror det varit uppe förr, MEN, hur smart är det att sätta bensinbrännare i Trangiat?? Låter ju rätt lockande.

Är på god väg att skaffa gas till Trangiat, men bensin kanske är ännu bättre. En av de sämsta egenskaperna med gas är väl att det är besvärligt med "slattarna" i tuberna. När ska man göra slut på dem, och hur mycket är det verkligen kvar i en halvtom resp halvfull...

Trangia ger support (adapter) till Optimus Nova, som kan köras på bensin. Andra bensinbrännare får passa in på egen risk.

avslutad210712 (Björn), får man fråga vilket kök du införskaffat? Är själv sugen på att skaffa en multikök som ska ersätta mitt trangia.

/Dennis

Mezzner; sa:
OK, tror det varit uppe förr, MEN, hur smart är det att sätta bensinbrännare i Trangiat??

På en skala mellan 1 och 5 är det mellan en tvåa och en fyra beroende på vad man har för krav.

Man kan väl säga att man får bensinbrännandets för- och nackdelar (hög effekt i alla förhållanden, bra bränsletillgång, men ökad fipplighet) plus Trangiats för- och nackdelar (stabilt och praktiskt men tungt).

Slattar

Mezzner; sa:
OK, tror det varit uppe förr, MEN, hur smart är det att sätta bensinbrännare i Trangiat?? Låter ju rätt lockande.

Är på god väg att skaffa gas till Trangiat, men bensin kanske är ännu bättre. En av de sämsta egenskaperna med gas är väl att det är besvärligt med "slattarna" i tuberna. När ska man göra slut på dem, och hur mycket är det verkligen kvar i en halvtom resp halvfull...

Just det! Problemet med slattar är väl kanske gaskökens förbannelse... I midsommarhelgen när vi skulle packa oss hemåt fick jag för mig att bränna ur slatten i behållaren, glömde så smått av att det stog och brann, och upptäckte ca 50 minuter senare att det fortfarande brann! Att det hjälper att skaka behållaren så smått för att få bättre tryck när gasen börjar ta slut upptäckte jag redan i början, men slattarna kan som sagt är vara ganska stora... Känner någon till något trick för att få ut mer effekt av slatten utan att behöva sitta där och skaka behållaren som vore den en maraccas?

MVH Punkarn

Lys dig med slattarna

[/QUOTE]
Känner någon till något trick för att få ut mer effekt av slatten utan att behöva sitta där och skaka behållaren som vore den en maraccas?
[/QUOTE]

1. Värm flaskan med händerna (det är värmen som ger effekt, inte skakandet), eller, om du har en äldre gasolbrännare med lång slang, värm den i kastrullen! Då blir det fart på grejorna, kan jag lova. Viss försiktighet måste givetvis iakttas då man värmer i kastrullen, men är det t.ex. vatten i den, är det ingen fara.

2. Använd slatt-flaskorna till gasol-lampan istället. Jag har en Primus strump-lampa, den brinner otroligt länge på vad jag betraktat som nästan tomma flaskor.

Hälsningar
Jens
(som gick från T-spriten för tio år sedan och aldrig någonsin saknat den...)

avslutad210712

Gäst
dennis_h; sa:
avslutad210712 (Björn), får man fråga vilket kök du införskaffat? Är själv sugen på att skaffa en multikök som ska ersätta mitt trangia.

/Dennis

Köpte ett Primus Omnifuel. Har idag packat upp säcken och kollat. Gick bra exakt 1 liter heptan för två personer under tio dagar!!!!! Dessutom extra stora portioner för att bland ut hundmaten. Och massor av kafferaster (dock bara snabbkaffe). Inga långkok utan egen torkad mat som jag blötlägger ett tag innan jag kokar upp den och sedan låter jag den dra medans jag kokar vatten till potatismos. Således extremt bränslesnål mat men ändå. Kommer att åka iväg till Keb till helgen och då byter jag ut en del av moset mot snabbmakaroner så på två veckor vet jag hur det förändrar bränsleåtgången.

Nordesjö; sa:
Mezzner; sa:
OK, tror det varit uppe förr, MEN, hur smart är det att sätta bensinbrännare i Trangiat??

På en skala mellan 1 och 5 är det mellan en tvåa och en fyra beroende på vad man har för krav.

Man kan väl säga att man får bensinbrännandets för- och nackdelar (hög effekt i alla förhållanden, bra bränsletillgång, men ökad fipplighet) plus Trangiats för- och nackdelar (stabilt och praktiskt men tungt).

Men - ni som har erfarenhet av bensin och fotogen – blir det inte himskans kladdigt? T-sprits-spill är ju lätt att torka bort, gas försvinner ju upp i luften om det inte brinner upp. Men både fotogen och benins är ju fetare och mer kladdigt. Jag vet hur svårt det är att få bort bensin från händerna när man befinner sig i civilisationen. Men ute i fält har man ju inte med sig några specialtvålar eller annat som kan hjälpa till. 6-gradigt vatten i fjällbäcken hjälper väl knappast. Hur gör ni för att allt i ryggan inte ska stinka bensin efter turen?

Finns inga riktiga spillchanser

ornskar; sa:
Men - ni som har erfarenhet av bensin och fotogen – blir det inte himskans kladdigt?

Jo. Om man spiller. :)
Men risken att "spilla" på andra ställen än i brännaren eller förvärmningsveken är minimal eftersom systemet är "slutet".

T-röd spiller man för att man häller det från en flaska ner i en liten kopp. I ett förgasarkök har man en slang från flaskan till brännaren. Inget häll, inget spill, ingen bensinlukt i ryggan.

(Man får såklart se till att slangen är tom när man kopplar loss den från flaskan, men med ett bra kök är den det automatiskt)

Re: Slattar

Punkarn; sa:
..Känner någon till något trick för att få ut mer effekt av slatten utan att behöva sitta där och skaka behållaren som vore den en maraccas?
MVH Punkarn

Diskuterades i den här tråden;

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=18104

När jag kör Trangia med gas-tillsats är slangen precis lagom lång för att jag ska kunna ställa upp flaskan på kokkärlets lock. Det värmer gasflaskan lite lagom. -fast det kräver väl en viss uppmärksamhet förstås.

/Per

avslutad210712

Gäst
Re: Finns inga riktiga spillchanser

Nordesjö; sa:
ornskar; sa:
Men - ni som har erfarenhet av bensin och fotogen – blir det inte himskans kladdigt?

Jo. Om man spiller. :)
Men risken att "spilla" på andra ställen än i brännaren eller förvärmningsveken är minimal eftersom systemet är "slutet".

T-röd spiller man för att man häller det från en flaska ner i en liten kopp. I ett förgasarkök har man en slang från flaskan till brännaren. Inget häll, inget spill, ingen bensinlukt i ryggan.

(Man får såklart se till att slangen är tom när man kopplar loss den från flaskan, men med ett bra kök är den det automatiskt)

Håller med - blir inget spill om man följer tillverkarens anvisningar. Tar aldrig ur pumpen ur bensinflaskan förutom när jag skall byta flaska eller fylla på mer bensin. Dessutom luktar heptan inte bensin överhuvudtaget utan det luktar faktiskt rätt gott och det dunstar rätt fort om det är sommarvärme ute. Därmed inte sagt att man skall hålla på att kladda med det på sin utrustning.

slattar

Ett bra knep är också att vända gasolbehållaren upp-och-ned. Eftersom gasolen är flytande i behållaren rinner den ju lättare ner på detta viset.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 10
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 17
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
klerpa Strul med Trangia Multibrännare Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20
cliffisen Trangia, non-stick och gravering Kök och brännare 2
Almasfar Diska Trangia i saltvatten Kök och brännare 17
avslutmedlemskap0904 Trangia 27 Kök och brännare 2
Stolpe76 Äntligen Trangia webshop Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Trangia triangel och plåtmugg Kök och brännare 1
Stolpe76 Trangia X2 bränslen Kök och brännare 14
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
trangia25 Underhåll av Trangia multifuel X2 Kök och brännare 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg