Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp.

Hej,

Ska försöka fatta mig kort då jag annars kan sväva iväg ibland. Var ute och vandrade lite idag i de lokala skogarna för att bl.a. testa mitt kök inför en lite större vandring som jag har planerad till hösten. Hade först svårt att få igång köket överhuvudtaget men efter att jag öppnade ett par ventiler gick det bättre, dock (problemet och anledningen till tråden) så var lågan ganska stor och köket blev väldigt sotigt. Använder heptan och vad jag har förstått ska man "egentligen" få en ganska liten, blå låga plus att heptan ej ska smutsa ner köket så mycket.

Då det tog en bra stund för mig att lista ut problemet med ventilerna hann jag (i princip i ren frustration) pumpa rejält, utan tvekan flera hundra gånger, samt att jag försökte få igång köket flera gånger innan jag lyckades. Så, vad tror ni som kan det här? Är det typ så att det kanske läckte ut bränsle de gånger jag försökte (men misslyckades), eller har jag bara råkat köpa fel bränsle?

Har som sagt var i alla fall försökt hålla mig kortfattad, så är det något som fattas eller så, fråga gärna. Vill såklart få ordning på det här så snart som möjligt, inte så kul att spendera över en vecka på fjället med ett knappt fungerande kök... :)
 
Förvärmning

Hej,

Ska försöka fatta mig kort då jag annars kan sväva iväg ibland. Var ute och vandrade lite idag i de lokala skogarna för att bl.a. testa mitt kök inför en lite större vandring som jag har planerad till hösten. Hade först svårt att få igång köket överhuvudtaget men efter att jag öppnade ett par ventiler gick det bättre, dock (problemet och anledningen till tråden) så var lågan ganska stor och köket blev väldigt sotigt. Använder heptan och vad jag har förstått ska man "egentligen" få en ganska liten, blå låga plus att heptan ej ska smutsa ner köket så mycket.

Då det tog en bra stund för mig att lista ut problemet med ventilerna hann jag (i princip i ren frustration) pumpa rejält, utan tvekan flera hundra gånger, samt att jag försökte få igång köket flera gånger innan jag lyckades. Så, vad tror ni som kan det här? Är det typ så att det kanske läckte ut bränsle de gånger jag försökte (men misslyckades), eller har jag bara råkat köpa fel bränsle?

Har som sagt var i alla fall försökt hålla mig kortfattad, så är det något som fattas eller så, fråga gärna. Vill såklart få ordning på det här så snart som möjligt, inte så kul att spendera över en vecka på fjället med ett knappt fungerande kök... :)

Med flera hundra gångers pumpning fick du nog rejält övertryck, Trangia anger 20 gånger som riktmärke i bruksanvisningen. Låter på din beskrivning som det var bristande förvärmning. Hur länge förvärmde du?
 
Med flera hundra gångers pumpning fick du nog rejält övertryck, Trangia anger 20 gånger som riktmärke i bruksanvisningen. Låter på din beskrivning som det var bristande förvärmning. Hur länge förvärmde du?
Jo, jag har tyvärr ett väldigt bristande tålamod när saker inte går som jag vill, vilket naturligtvis inte är så bra i såna här fall (eller tja, det är så klart aldrig bra)... Svårt att säga hur länge jag förvärmde då jag inte hade någon klocka på mig och inte direkt räknade, men jag väntade tills flamman nästan dog ut innan jag vred på bränslet.
Kanske läsa instruktionen först. Det brukar hjälpa.
Det gjorde jag och gjorde precis som det stod.
Vilket munstycke använde du?
32 mm.
 
0,32mm antar jag... Vred du upp på fullt pådrag direkt eller drog du på sakta men säkert?
Oj, ja 0,32 mm så klart :) Jag tyckte jag drog på på ganska sakta men kunde antagligen ha gjort det ännu lugnare. Jag lät det också stå på en stund (någon minut eller så) för att se om det lugnade ner sig, men icke.
 
Nja, beträffande att läsa instruktionen tror jag du får läsa på igen. Du ska veta att vi är många som lärt oss hantera flerbränsleköken den hårda vägen med en del svordomar att det inte bara "liksom" fungerar. Man måste gilla att pillra o skruva ibland när det inte vill sig och framför allt ha en teori varför. Det mesta finns att hämta från manualen annars finns en mängd trådar här på forumet som behandlar det här.

Du skrev att du pumpade flera "hundra gånger" ... I manualen punkt fem står följande:
Pumpa upp ett tryck i bränsleflaskan.
Eftersom bränslet inte är under tryck i
bränsleflaskan måste du pumpa upp ett tryck
innan du kan tända och använda köket.
Bränsleflaskan kan ligga i två olika lägen,
antingen med texten ON eller OFF på pumpens
ovansida. Lägg flaskan i läge ON när du ska
använda köket. Är flaskan fylld till maxgränsen
behöver du pumpa cirka 25 gånger. Pumpa cirka
40 gånger om flaskan är halvfull eller mindre. Det
skall vara ett fast motstånd i pumpen när du
uppnår kökets arbetstryck. Öppna bränsleventilen
helt. Lufttrycket i bränsleflaskan är avgörande för
effekten på köket. Under matlagningen kan du bli
tvungen att pumpa ytterligare för att hålla
maximal effekt. Pumpar du upp ett för högt tryck
får du för högt bränsleflöde, med gula lågor som följd.
VARNING! Kontrollera att det inte läcker någonstans innan du tänder köket. Tänd aldrig ett kök som läcker.

- Där finns antagligen en anledning till problemet. Sedan är du osäker på vilket munstycke du har. Jag hittade inte något i texten om det ur manualen men själv använder jag den som benämns 3,7 och efter råd från forumets expert numera 4,5.
Och så har vi det här med förvärmning som oftast ställer till det om det inte blir tillräckligt. Förvärmningen är till för att förgasa den bensin du använder. Låt strålen träffa koppen/hatten i tillräcklig mängd innan du stänger. Efter att det runnit ner i den uppsamlande delen tänder du och de gula lågorna är den naturliga fasen av uppstartandet. I slutfasen av lågorna vrider du sakta på så bränslet som nu förgasats brinner med en liten låga som bör vara blå. Har det hunnit brinna ut så tänder du snabbt igen. Allt eftersom värmen ökar i godset kan du vrida upp reglaget.
Kommer det ingen stråle alls när du ska förvärma, tja då har du ett annat fel. Kanske som oftast det att munstycket sitter igen. Prova först med rensnålen innan du skruvar upp munstycket. Ibland, sällan brukar pumplädret behöva lite omvårdnat. Och sedan har vi ju en hel del annat smått o gott att tänka på.

I all välmening -läs manualen igen o igen tills allt sitter.
 
Senast ändrad:
Grundfelet är att du förmodligen inte fick tillräcklig förvärmning och då sprutar det vätska ur munstycket som ger stor och hög gul låga och brinner sotande.

Problemet är att det i det läget inte värmer brännaren speciellt mycket och du kommer inte ur 'läget' när det brinner gult - skall det värma förgasaren så måste lågan vara täkt efter insidan av 'koppen' då värmen därifrån leds ned till förgasaren.

(Det är en av de stora nackdelarna i brännardesignen när det gäller primus omifuel och liknande i denna brännarfamilj - dålig värmeupptagning av värme från lågan om man inte har ganska bra pådrag hela tiden - Optimus Nova är i det avseende mycket bättre design.)


Prova att förvärma ordentligt med mer förvärmningsvätska - mer än du tror och under uppvärmningsprocessen brukar det prutta och spotta lite eldslågor vid munstycket när innehållet i förgasaren börja koka och töms på flytande bränsle och du skall värma betydligt förbi det stadiet innan du sakta släpper på med bränsle - och då brukar det bli blå låga tämligen kvickt

tyvärr har inte X2 någon justerventil vid brännaren utan det sker vid flaskan vilket gör det hela mer okänsligt - lite av allt eller inget sas.
 
Nja, beträffande att läsa instruktionen tror jag du får läsa på igen. Du ska veta att vi är många som lärt oss hantera flerbränsleköken den hårda vägen med en del svordomar att det inte bara "liksom" fungerar. Man måste gilla att pillra o skruva ibland när det inte vill sig och framför allt ha en teori varför. Det mesta finns att hämta från manualen annars finns en mängd trådar här på forumet som behandlar det här.

Du skrev att du pumpade flera "hundra gånger" ... I manualen punkt fem står följande:
Pumpa upp ett tryck i bränsleflaskan.
Eftersom bränslet inte är under tryck i
bränsleflaskan måste du pumpa upp ett tryck
innan du kan tända och använda köket.
Bränsleflaskan kan ligga i två olika lägen,
antingen med texten ON eller OFF på pumpens
ovansida. Lägg flaskan i läge ON när du ska
använda köket. Är flaskan fylld till maxgränsen
behöver du pumpa cirka 25 gånger. Pumpa cirka
40 gånger om flaskan är halvfull eller mindre. Det
skall vara ett fast motstånd i pumpen när du
uppnår kökets arbetstryck. Öppna bränsleventilen
helt. Lufttrycket i bränsleflaskan är avgörande för
effekten på köket. Under matlagningen kan du bli
tvungen att pumpa ytterligare för att hålla
maximal effekt. Pumpar du upp ett för högt tryck
får du för högt bränsleflöde, med gula lågor som följd.
VARNING! Kontrollera att det inte läcker någonstans innan du tänder köket. Tänd aldrig ett kök som läcker.

- Där finns antagligen en anledning till problemet. Sedan är du osäker på vilket munstycke du har. Jag hittade inte något i texten om det ur manualen men själv använder jag den som benämns 3,7 och efter råd från forumets expert numera 4,5.
Och så har vi det här med förvärmning som oftast ställer till det om det inte blir tillräckligt. Förvärmningen är till för att förgasa den bensin du använder. Låt strålen träffa koppen/hatten i tillräcklig mängd innan du stänger. Efter att det runnit ner i den uppsamlande delen tänder du och de gula lågorna är den naturliga fasen av uppstartandet. I slutfasen av lågorna vrider du sakta på så bränslet som nu förgasats brinner med en liten låga som bör vara blå. Har det hunnit brinna ut så tänder du snabbt igen. Allt eftersom värmen ökar i godset kan du vrida upp reglaget.
Kommer det ingen stråle alls när du ska förvärma, tja då har du ett annat fel. Kanske som oftast det att munstycket sitter igen. Prova först med rensnålen innan du skruvar upp munstycket. Ibland, sällan brukar pumplädret behöva lite omvårdnat. Och sedan har vi ju en hel del annat smått o gott att tänka på.

I all välmening -läs manualen igen o igen tills allt sitter.

Nja, då är det snarare så att vi har två olika versioner av manualen, för de där meningarna står inte med i min. I princip samma innebörd så klart, men skrivet på ett annat sätt. Och jo, mitt munstycke är 0,32 mm, "Munstycke 32" (det finns 0,28 mm/"Munstycke 28" också, men manualen säger att 32an ska användas till white gas). Kanske har vi två olika storlekar eller "årgångar" på köken?

Grundfelet är att du förmodligen inte fick tillräcklig förvärmning och då sprutar det vätska ur munstycket som ger stor och hög gul låga och brinner sotande.

Problemet är att det i det läget inte värmer brännaren speciellt mycket och du kommer inte ur 'läget' när det brinner gult - skall det värma förgasaren så måste lågan vara täkt efter insidan av 'koppen' då värmen därifrån leds ned till förgasaren.

(Det är en av de stora nackdelarna i brännardesignen när det gäller primus omifuel och liknande i denna brännarfamilj - dålig värmeupptagning av värme från lågan om man inte har ganska bra pådrag hela tiden - Optimus Nova är i det avseende mycket bättre design.)


Prova att förvärma ordentligt med mer förvärmningsvätska - mer än du tror och under uppvärmningsprocessen brukar det prutta och spotta lite eldslågor vid munstycket när innehållet i förgasaren börja koka och töms på flytande bränsle och du skall värma betydligt förbi det stadiet innan du sakta släpper på med bränsle - och då brukar det bli blå låga tämligen kvickt

tyvärr har inte X2 någon justerventil vid brännaren utan det sker vid flaskan vilket gör det hela mer okänsligt - lite av allt eller inget sas.

Mhm, jag förstår. Får tacka för tipsen :)

På tal om trycket. Första gången jag skulle tända köket gjorde jag precis som manualen säger och pumpade ca 20-30 gånger, men kände inget tryck. Kände heller inget tryck när jag fortsatte pumpa som en idiot, men ändå kom det ut bränsle när jag provade att skruva lite på munstycket och sen provade igen.

Ska ut igen på söndag för att prova, så vi får se hur det går då helt enkelt.
 
Alltid bra att prova innan 'skarp användning'

Om pumpen inte verkar 'ta' dvs ett klart motstånd av lite fjädrande typ, ungefär som en cyckelpump när man håller fingret för utblåset - så kanske man få ta ut pumpkolven och trycka ut läderkolven en smula så att det börja täta mot väggarna i cylindern (och ev. smörja upp med fett) - när det väl bli lite mottryck så gör trycket att läderkolven tätar mot väggen med pressen av den komprimerade luften i varje pumpslag, men för att det skall ske så får inte kolven vara så glapp och med så stora glipor att ingen trycks byggs upp alls när man pumpar och det kan vara så när det är helt nytt.

Sedan är dessa pumpar avpassad med tillräcklig döutrymme att du i princip inte kan pumpa för hårt oavsett hur många pumpslag du än gör - vilket gör att det är knappt lönt att pumpa mer än dom rekommenderade pumpslagen då pumpslagen i slutet knappt trycker in någon luft alls längre när mottrycket är högt nog i flaskan.

---

Kör man med en MF-brännare så är det en del mer pyssel än om man nöjer sig med en ren campingasolkök och vår, sommar och höst-tid så är det tveksamt att en MF-kök har något mervärde än ett renodlat gasolkök då MF-köken är automatiskt en bit tyngre för samma uppkokad mängd vatten samt att förvärmningsvätskemängden och urbränningen av bränsle i slangarna efter användning är inte obetydlig vilket gör att bränsleeffektiviteten sjunker mycket i jämförelse med ett campingasolkök även om man räknar med dess flaskvikter

gasolkök är kort sagt den vikteffektivaste lösningen man kan ha.
 

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg