Får tacka för svar, att jag skriver lite kort och tvetydigt stämmer.
Nu läst dina tidigare inlägg för att ej slösa med din tid. Då får det bli Fotogen
anledningen till O.Polaris var ju xxl extrapris - och vikt är ju ej så viktigt vid pulka då jag ska anv detta.
Låter bra.
- Fråga 1 Var hittade du E-bay annonser på Kap-Artic såg inga vid koll igår.
Nja, riktigt så har det inte gått till. Jag har länge varit medlem av det rätt akademiska forumet för fotogen-
apparatssamlare / -brukare:
Classic Camp Stoves respektive
Classic Pressure Lamps där det ibland har
uppmärksammats KAP-Arctic -kit till salu, oftast på E-Bay men även på lokala nationella sajter som våra
Blocket och Tradera. Där har jag då noterat att priserna för orörda, oskadda, oanvända etc KAP-Arctic
ibland har dragit iväg till rent löjliga nivåer när två samlare hamnat i budstrid. Vill man sälja sitt KAP-Arctic
är min svenska rekommendation Tradera, lämpligen med ett reservationspris på sådär 2 till 2,5 tusen...
- Fråga 2 är det medföljande munstycket optimerat för fotogen eller fungerar någon annan storlek bättre?
Många märken har ju 3 st till sina kök. Det Bulinköket jag testade hade fotogenmunstycket vid leverans
och hade gömt det för bensin i multiverktyget. Jag provade med bensin och fick gul låga och blå vid rätt
munstycke.(Dessutom hade de ej sköljt bort eller blåst bort metallspån från tillverkningen.)
Att byta munstycke i ´fält´ kan ju resultera i att det kommer bort - och då syns fördelen med ett universal.
Som jag skrivit tidigare, det har visat sig vara lite olika för olika brännarindivider. Bägge mina går alldeles
utmärkt på fotogenbränslen men min kompis exemplar går lite bättre på alkylatbensin - åtminstone som vi
uppfattar det. (Alla tre har en PolarDawg2 monterad.) Så vi har helt enkelt hänskjutit det här till skillnader
på köksindividnivå, troligast på micronivå i munstyckenas borrning / fräsning...
-Fråga 3 fungerar rensningen med magnet bra?
Brännartryck från pump är ju olika på div märken
så att ta en storlek till ett annat märke fungerar troligen ej rakt av.
Mina Polaris rensar bra med magnetverktyget.
Det är lite knepigare att komma åt i det permanentkonverterade i Trangian, men det är görbart...
Att köra en Optimus Polarisbrännare med en Primuspump fungerar utmärkt numera när de har samma Lindal-
gängade slanganslutning. Jag antar att det fungerar omvänt också. Parentetiskt: Det är lite mer metall i Primus
pumpstång - men långt från den helmetalliska lösningen (med säkerhetsventil dessutom!) i de sista årens KAP-
Arctic -pump... Pumptryck som pumptryck - det är ju ändå
antalet pumptryck man till slut fastnar för som
lagom
till den egna brännaren som gäller...
-Fråga 4a Vad är lägsta temp du kört omvänd std gas i med acceptabel effekt?
Ungefär minus 15-16 Celsius.
-Fråga 4b Då jag i somras i ca +15 gr stekte pannkakor kom det kondens rätt fort på tuben och effekten
gick ner, vände på burken och körde. Det var ca 1/2 effekt på Primus Trangia GB74 och fullt med kondens,
så troligen ca 50% effekt försvinner vid stora gasuttag. Detta händer väl på vintern nästan omgående
då behållaren redan är kall vid start.
Ja, att gasolbehållaren täcks med kondens / frost / is vintertid är helt normalt. Det händer även med propan-
behållare i husvagnar på vintercampingar... Men så länge den gasavgivande ytan är stor nog för att förgasa
tillräckligt med propan för att hålla trycket uppe så fungerar den ändå - men när propanet väl är förbrukat så
sjunker gastrycket snabbt, och kvar är då bara n-butan och ev. iso-butan i vätskeform. Det är anledningen till
att man alltid skall köra med inverterad gasbehållare,
ända från första start, om brännaren kan hantera gasol
i vätskeform alltså. I vätskan är nämligen alla tre gasolvarianterna likformigt blandade hela tiden - och gas-
kudden ovan vätskeytan trycker ut den blandade gasolvätskan jämt och likformigt.
Kondens sommartid beror på hög luftfuktighet som avsätts på den kallare behållarytan, men det är bara att
torka av med en trasa. Har man ett mycket stort uttag av gas ur en liten gasolbehållare så ställer man bara
behållaren i en skål med handljummet vatten. OBS! Handljummet!
Inte varmare än så!!!
-Fråga 5 ca 15 ml förvärmning till Kap-Arctic vad är lämpigt till polaris?
tänkte anv en gammal cej. smörjkanna med pip och göra markeringar utv
den extra vätska som kommer ner under brännaren värmer ju sönder packningar som nog ej är i grafit
liknande som packningen till 207b (köpte från Eng. före Brexit) för
någon egen ränna till polaris verkar som du ej fixat.
Jag brukar förvärma med 10-12 ml Tenol om jag ska elda med fotogen (eller bensin för den delen).
Flytande gasol förvärmer jag med gasformig gasol under några sekunder...
Nej, jag gav upp på att försöka kopiera Gunnar Finns genialiska tändränna.
Jag hakar loss övre vindskyddet från det nedre och häller ner förvärmningsspriten mellan Trangiakoppen
och brännaren, det fungerar bra. Med dubbla glasullsplattor där nere så sugs de millilitrarna upp i vadden
och det är bara att tända alkoholgasen i spalten med en tändare eller en tändsticka. (Tändstål tycker
jag
är lite för o-precist.) Sedan så är det bara att klicka fast övre vindskyddet igen. När förvärmningen väl har
brunnit ut - så tänder man lugnt den utströmmande bränslegasen utanpå hatten...
-Fråga 6 hur många liter lysfotogen före/innan service och vad kommer först och vanligaste delar som byts.
Jag har kört igenom mellan 3 och 5 liter Jet-A1 i mina två Polaris (och ett par kilo gasol).
Så här långt har ingen ytterligare service än 'magnetrensning' behövts. Det är vad jag räknat med också
- kör ju
aldrig med någon sort av ful-bränslen...
-Fråga 7 räcker ej vanliga små öronproppar till att få bort det mesta av ljudet tills eventuell ombyggnad till ´hatt´
och största fördel då att man kan lyssna på musik eller tex väderprognos
eller prata med ´hatt´ med eventuell turkompis.
Så himla illa är det inte! Alla koppbrännare låter som små jetmotorer, vissa lite mer, vissa lite mindre.
För mig (som i jobbet har hörselkåpor på mig när jag kör reservkraftsdieslarna - vilket är mitt huvudsakliga
ansvarsområde numera) är inte hörselskydd ett acceptabelt alternativ - när det finns tekniska lösningar för
att "dämpa vid källan" (vilket alltid är att föredra!). Så jag kör med tystbrännarhatt. Många gör andra prio-
riteringar... Skillnaden med hatten är en sänkning med sådär 10 dB (det finns trådar här på forumet om
mätningarna) vilket upplevs som mer än en halvering av ljudtrycket.
-Fråga 8 hur fäster du hatten för att kunna demontera lika Kap. eller går detta ej dvs ha demonteringsbar ´hatt´
Hatten fastnar i brännartratten när grejerna kallnar. Vill man få bort den får man ta till en tång. Enklast
är att varmköra köket, stänga av det - och sedan enkelt lyfta ur hatten med en långkäftad spetstång.
Ingen av mina behöver spännas fast med rostfri tråd...
-Fråga 9 vad för rengöringsmedel klarar materialen i Polaris, räcker fotogen?
till Kap hade jag avslagen Cola+diskmedel
Den rengöring jag gjort har varit med varmvatten och välkänt grönt diskmedel...
Behövs något mer aggressivt så är säkert "utspädd fosforsyra i sockervatten", ev. med det välkända gröna
diskmedlet som eftersköljning, mer än tillräckligt. För att lösa eventuella koksade långtidsansamlingar på
spindeln eller i ventil + munstycke borde fotogen och en styv nagelborste räcka väl till.
/Odd