Trangia Multi-Fuel tystbrännare

Det finns ett bra talesätt som gäller rätt många saker här i livet :
(Hm, ursprungligen tror jag det brukar användas om sportbilsmotorer och fyrverkerier.)
Always too much and never enough. eller To much is never enough.

Jag tror med säkerhet att det kan appliceras på Trangia vätskebränslebrännare också...:

En mesig Trangia spritbrännare kan få en kastrull vatten att koka. Oftast...
En mesig spritbrännare - med lilla vintertillsatsen - kan få en kastrull vatten att koka en aning snabbare.
En snöpt och strypt Trangia-Primus X2-brännare kan få en kastrull vatten att koka ytterligare lite snabbare.
En original Primus Multi eller Omni -fuel brännare kan få kastrullen med vatten att koka ännu lite snabbare.
Likadant är det med en Optimus Nova eller Polaris -brännare. De får kastrullen med vatten att koka ungefär
lika snabbt - men med en mindre volym förbrukat förvärmningsbränsle...

Nåväl. För den som sitter där vid sitt kök så känns ändå alltid uppkokningstiden som näst intill oändlig
och man vill ha något ännu kraftfullare - åtminstone just där och då. Ty sådan är människan. Aldrig helt nöjd...

Att man för varje effektökning närmar sig den gräns där aluminiumlegeringen i vindskyddet inte tål mer
tillförd energi utan att deformeras - det tänker man liksom inte på när man sitter där och drömmer om mer
effekt... Om man lyckas toppa de där sista fyras effekter på sådär 3 till 4,5 kW med något ännu kraftfullare
återstår nog inget alternativ till att ersätta även Trangias vindskyddsdelar med något i det hållbarare
materialet rostfritt stål. T.ex. Tatonkas rf-kök. Och även det har säkert en övre toleransgräns det också...
Förresten, när jag tänker efter så är deras vindskydd nog också i aluminium, det är alla kärlen som är till-
verkade i polerat rostfritt.
/Odd

... Tittat på denna gel brännare men aldrig sett någon använda den.
Inte särskilt förvånande - gelbränsle har lägre energiinnehåll iom att det är förtvålat med någon lämplig tillsats.
Tillsatsen tar naturligtvis plats mellan kol-väte-molekylerna, plats som annars kunde upptagits av fler kol-väte-molekyler. Detta oberoende om bränslet är alkohol- eller petroleum- baserat. En vanlig gelform av bensin är
napalm...
Fördelen med bränsle i gelatinerad form är att det inte skvimpar - så det är möjligen lite barnsäkrare...

Jag har funderat på gelbrännaren som ett alternativ till original spritbrännare, i rollen som backup till slangbrännarna.
Den ser ju väldigt lätt ut, men frågan är hur effektiv den är om man bara fyller den med sprit.

Nja, det lär stänka och sprätta en del när spriten når kokpunkten, kanske till och med:
sprätta en hel del... Tänk på hur Trangiabrännaren beter sig i normal omgivningstemp
när en välladdad vintertillsats får brinna en stund under den. Någon får väl köpa ett och
experimentera - inget går upp mot empirisk forskning...

Men, hur snabbt eldar du upp din förvärmningsTenol om den skall börja tjänstgöra som er-
sättning för ordinarie fotogen / Jet-A1 eller bensinbränsle? Jag har i alla fall inte med mig
nog med Tenol för att vara fullvärdigt alternativköksbränsle... Brukar ha sådär 10-12 ml per
beräknat förvärmningstillfälle + en lagom reservbuffert. Såna volymer värmer inte mycket
vatten till desinficeringsnivå... Då är det säkert bättre att ha ett rent kottar-och-pinnar-reserv-
kök (som t.ex. det här i lätt titan) platt i benfickan tillsammans med första förbandet, de in-
plastade stormstickorna och nödkompassen...
/Odd

Brukar ha sådär 10-12 ml per beräknat förvärmningstillfälle

Ungefär vad som går åt för att koka 4 dl vatten med B25 (Trangias spritbrännare) i T27.

Typisk förbrukning vid kokning av 400g vatten i kaffepannan från trangia 27:
gas GB74 i trangia 278g
bensin X2 i trangia 2712g (Vändning av flaskan vid kokning)
sprit B25 i trangia 2711g
bensin Svea 123R9g

/John

Jag lagar mat - och kokar tevatten... Och då räcker dina siffror inte långt...
Det normala är komplett måltid + 7dl temugg på maten - samt en fylld thermos dessutom.
4 dl vatten räcker kanske att diska med...
/Odd

Siffror är alltid kul för siffermänniskor.
För att estimera vad bränsleåtgången är vid kokning av 2 liter vatten.

Gas GB74 Trangia27: 8x5g = 40g
Bensin X2 Trangia27: 12g+8x4g = 44g
Sprit B25 Trangia27: 11x5g = 55g
Bensin Svea 123R: 9g+8x4g = 41g
Bensin Hiker + : 10g+8x4g = 42g

Och jag kan lägga till en uppskattning för fotogen med förvärmning av sprit.
10-12g sprit för förvärmning, 8x5g fotogen för kokning, samt 2g fotogen kvar i slangen. Summa 10-12 g sprit och 42g fotogen.

Energivärdet per vikt i propan, bensin och fotogen, är i stort sett samma, skiljer först på tredje värdesiffran.
Det är alltså förvärmning och kvarvarande bränsle i slangen på multiköken som gör att gasolen har snålaste siffran.

/John

Senast ändrad:
Bränsle som du anser befinner sig i slangen på ett vätskekök kan nog betraktas som
en konstant faktor. Det används och återfylls ju kontinuerligt under kökets användning
från och med första användning, den vätskan är ingen förlust som försvinner till någon
mystisk femte dimension... I vätskekök som "avbryts" med att flippa flaskan kan slangen
dessutom tömmas genom flippning i tid, då är det luft i slangen som blir kvar där till nästa
användningstillfälle...

Håller med dig om att GB74 är klart bästa alternativ under icke-vinter, och klart billigast
försörjs den med butan ur en CP250-flaska via en såndär svart trebensadapter. Enda
sorten / kombinationen jag använder under icke-vinter. Under icke icke-vinter blir det
numera Polaris i Trangia, eldandes flytande gasol eller fotogen / Jet-A1 (det senare
med Tenol-förvärmning). (Förr var det mitt KAP-Arctic på fotogen som gällde i kyla.)

Dina siffror stämmer principiellt för värmning i Trangia 25 också, men det behövs färre
byten av kärl då för att komma till två liter...
/Odd

Jag har svårt att flippa i förväg, utan reagerar först när det kokar. Så jag räknar med att jag flippar efter kokning.
På multiköken räknar jag att det finns 2g bensin i slangen när jag flippar. Som förbränns utan nytta. Och att jag använder 2g bensin till förvärmning.

Jag håller inte gasol som det lättaste (att bära) alternativet, bara det bekvämaste när det är sommartemp.

/John

Hmm, ja man brukar ju elda ren sprit i en öppen burk i abu-röken och då brinner det ganska häftigt när det börjar koka i burken. Antagligen inte en så bra idé att köra ren sprit i gelbrännaren då.
Kanske metatabletter istället.

Jo nödkök kan ju se ut på olika sätt. Jag tänker inte på "tappat ryggsäcken i älven och klamrat sig upp på en klippa" utan mer något i stil med "hungrig, redan hällt soppan i kastrullen, mörkret tilltar och filtret i bränslepumpen verkar ha satt igen".

När jag kör trangia och gb74 brukar jag ha ett crux med för den funktionen.

Men titanköket såg lite kul ut. Ska kika mer på det.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 10
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 17
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
klerpa Strul med Trangia Multibrännare Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20
cliffisen Trangia, non-stick och gravering Kök och brännare 2
Almasfar Diska Trangia i saltvatten Kök och brännare 17
avslutmedlemskap0904 Trangia 27 Kök och brännare 2
Stolpe76 Äntligen Trangia webshop Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Trangia triangel och plåtmugg Kök och brännare 1
Stolpe76 Trangia X2 bränslen Kök och brännare 14
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg