TR Ettringen

När jag flyttad till Köln förra året trodde jag att det var slut med fin klippklättring inom rimligt avstånd. Det gjorde dock inte så mycket eftersom jag hädanefter kunde bränna Autobahn ner till Cham och alperna över helgen. Det skulle dock visa sig att det fanns en riktig pärla i närområdet. Jag tror att Ettringen är relativt okänd för de flesta svenskar och tänkte därför dela med mig…

Klättringen
Klättringen sker i gamla basaltstenbrott men kan inte på något sätt jämföras med sprängklippor i Sverige. Jag låter bilderna nedan tala för sig själva. Den huvudsakliga attraktionen är ofantligt många mellansvåra hand- och fingerjamsprickor. Mellansvår är ju ett väldigt subjektivt begrepp men de flesta spricklederna ligger mellan 6b och 7b. Det finns inte bara sprickor utan också fina dieder, arreter och pelare. För sportklättrarna som gillar överhängande finns det även tre grepprika grottor.

Och det negativa…
Varje klätterområde har sin egen etik, historia och tradition - detta gäller även för Ettringen. Tyvärr har det chippats friskt på 80-talet och man har bultat upp en del klockrena tradsprickor. Synd, men det är långt ifrån alla sprickor (och det finns många). Då det ligger i Tyskland är det ju naturligtvis inte så naturskönt.

5 anledningar att åka till Ettringen istället för Bohuslän?
1) Man kommer från Stockholm och tycker att graderna på västkusten är för hårda
2) Man vill ha mycket ny mellansvår trad att onsighta
3) Bra träning för USA (relativt grepplöst utanför sprickorna)
4) Man tycker att Tyskar är ett roligt och avslappnat folk, och man gillar Sauerkraut
5) Man råkar helt enkelt vara i krokarna

Fakta:
Basalt
Ca 1000 leder
Svårighetsgrad 5c - 8b+ (relativt få leder under 6a)
Ca 30 meter som högst
Förare finns att köpa på www.globertrotter.de

Ta sig dit:
Lättast är nog att flyga till Köln eller Frankfurt och sedan hyra bil

Har inte tagit alla fotona själv.

Fegefeuer - underbar fingerspricka. UIAA 8- (ca 6c+?)
Fegefeuer.jpg

Mut der Verzweiflung - områdets klassiker och ett måste. Är lätt överhängande och kan även klättras när det regnar. UIAA 9- (ca 7b). Till vänster ser man handjamsprickan Mayflower (ca 7a)
mutderverzweiflung.jpg

Marc Wolff på Sashas Route (ca 8a+) - ett exempel på annat än sprickklättring. Till höger ser man en riktigt svår och vass fingerspricka.
Sashas%20Route.JPG

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg