Nyckeln till en fin vandringsupplevelse anser jag vara att man är "tränad för att vandra". För mig har det gjort att vandringen blivit på ett helt annat sätt sedan jag började med det.
När man börjar vandringen, kanske med en tung ryggsäck, är det så skönt att veta att jag orkar vandra. Jag vet att ryggsäcken blir lättare vartefter jag äter av maten och använder bränsle.
Det finns några saker som jag anser vara viktiga när man vandrar, och jag ska punkta upp dem här, utan inbördes ordning:
- Ta pauser under vandringen. En vandring är ingen tävling där man behöver komma först. Pauserna kan vara allt från ståpaus, till en lunch eller varför inte ryggläge på en skön plats.
- Se till att få i dig energi och vätska under vandringen. Vatten är bra vandringsdryck och någonting att tugga på bör man ha. Drick regelbundet. Se till att få i dig energi regelbundet.
- Ha kul och njut. Blicken i marken. Javisst, för att inte snubbla. Höjer man blicken så upptäcker man varför man vandrar. För mig är det själva upplevelsen som är det viktiga. Det jag ser, hör, känner och doftar. På en karta ser jag vad som kommer framför mig, och jag kan även se omgivning längre bort och jämföra med kartan.
- Stanna upp och se det du tittar på. Med det menar jag inte att man ser ett par stenar, några träd eller annat, utan mer det man ser i ett sammanhang. Det kan vara bäcken som rinner och kluckar, där den slingrar sig fram. Kanske det finns djur i bäcken, kanske annat. Vad är det jag ser på och varför ser det ut som det gör? Det finns många frågor man kan ställa sig, och jag gör det ofta, av nyfikenhet. Det berikar min vandring.
- Ta bilder, dokumentera, skriv dagbok. Viktigt anser jag. Jag skulle kunna skriva ganska mycket om varför jag anser det vara viktigt att dokumentera vandringen på en lämplig nivå. Det gör jag inte nu utan konstaterar att alla gör på olika sätt avseende dokumentation.
- Ha en realistisk tidplan, och var beredd att revidera den. Bor man i tält är det lättare än om man bokat övernattning i stuga.
Det finns mer att säga om detta, och jag anser att man ska orka vandra, därför behöver man träna för att vandra. Det blir mycket roligare då.
Det går långsammare uppför än nedför, vilket man kan tänka på om man står i valet att gå runt någonting eller gå upp och över det. Det kan ta tid att gå runt någonting, och har man "starka ben" kan det vara mycket mer "effektivt" att ta en kort och jobbig stund att gå upp och över än att gå runt.
Jag räknar med vandringshastigheter på allt mellan "strax under 2 km/h till över 3 km/h" när jag vandrar.
En jobbig etapp som jag minns var på 17 km, och det som gjorde det jobbigt var att det tog lång tid. En annan lite längre etapp gick snabbare pga enklare underlag.
Jag anser att man får prova lite själv.
Jag anser att det är upplevelsen som är det viktiga när man vandrar. Vill man säga att man har presterat så kan man naturligtvis göra det också. Det bestämmer man själv, och ingen annan.
Träna, och ha en roligare vandring!