Angående räkor, som också står på min tork-lista. Finns det någon anledning att inte dela räkstjärtarna i småbitar?
Mitt mål är att huvudsakligen ha med mig mat som man kan hälla kokande vatten över, ställa att vila i "grytmysare", och sedan koka upp. Ingen lång blötläggning, som i mattermos, som jag har bestämt mig för att hoppa över. (Lite p g a min förgiftningsskräck.)
Då är det väl en jättebra idé att finfördela räkorna?
När du ställer så specifika frågor så vore det oansvarigt om vi svarade med "Ja det är ingen fara alls".
Sanningen är att man kan hantera mat så att den blir farlig. Så är det bara. Kommer du bli allvarligt sjuk om du slarvar det minsta? - Högst osannolikt.
Angående kokning av den torkade maten så är inte heller det en universallösning.
Många bakterier producerar toxiner, och alla toxiner avaktiveras inte av kokning. Klassikern är ett utav toxinerna från Bacillus cerus, vilket är orsaken till att kokt ris ska hanteras på rätt sätt.
Att blanda in botulism känns ganska överdrivet när det kommer till torkning.
Det är något som man bör ha i åtanke när man gör inläggningar eller gravningar. Trots att ganska många normal-slarviga svenssons gör sin egen inlagda sill till midsommar, eller sin egen gravade lax till julbordet så är det oerhört sällsynt med botulism.
På samma sätt som att det är viktigt att du följer receptet när du gravar lax eller lägger in sill behöver du vid torkning bara få maten torr innan det börjar växa allt för mycket otrevligheter, och till skillnad från laxen och sillen så blir inte dina misstag sämre över tid - de avstannar i stort sett helt.
Fräsch råvara, hygienisk hantering (hygienisk, inte steril) samt få in livsmedlet i torken utan onödiga dröjsmål. Din Excalibur-tork torkar mycket effektivt, så du kommer ha en minimal tid med tillväxt.
Om du känner dig orolig över just räkor tror jag att du kan torka dem på 65+ grader utan att de blir sämre i konsistensen.
För att sätta allt detta i relation:
Hur många hemtorkare har inte stoppat in hela plåtar köttfärssås i en vanlig ugn och väntat 24-48 timmar på att det ska bli klart?
En och annan har säkert behövt mer toapapper än normalt, men några allvarliga tillbud har jag inte hört talas om.
Vi tål en hel del innan vi blir sjuka.
Om ditt mål är att kunna hälla på varmvatten (inte behöva koka) så måste du antingen torka väldigt små bitar, eller köra de torra bitarna i en mixer. Även torkade köttfärskorn, sin lilla storlek till trots, tar en stund på sig att mjukna.