Årets favvo-grönsaker
I år har jag rensat rejält i min torkade grönsaksflora och bara behållit de absoluta favoriterna. Från vänster till höger på bilden:
- strimlad purjolök (lätt "glaserad" med litet smör i mikrougn före torkning)
skivade champinjoner (råa)
grovmixade svarta oliver
- strimlad purjo enligt ovan
hackad spenat (djupfryst, tinad i mikrougn och slungad i lite smör)
- strimlad purjo enligt ovan
auberginetärningar (urvattnade genom saltning/avrinning, lätt olivoljemättade och tillagade i mikrougn)
Champinjon/oliv-mixen går bra ihop med bulgur och antingen fetaost eller hummus som proteinkomponent.
Spenat-mixen blir fin till den matiga proteinrika bönpasta, som då kokas upp med kokosmjölkpulver och ev. torkade fiskstrimlor på toppen.
Aubergine-mixen passar till allt
Färska vitlöksklyftor, rejäla skopor med smör i kolhydratuppkoket och nävar med smulade valnötter att toppa med är underförstått
Jag hade också med rejält med "tomatsåspulver", blandat av två hela tuber torkad/finmixad tomatpuré, lite spiskummin, koriander, örtkryddor och en gnutta socker, som jag tänkt som smakförstärkning - men insåg att den starka tomatsmaken tog över för mycket och avstod snabbt ifrån att blanda "såsen" med andra grönsaker. Men den var urgod ensam, med bara bulgur och fisk alt. fetaost till.
De röda flagorna i alla tre mixerna är torkad paprika, som de också hade klarat sig lika bra utan. Utgår nästa gång! Ö h t ska man vara restriktiv med att blanda ihop för många smaker, när allt ska återvattnas i samma vätska - det blir gärna så att delarna försvinner i en obestämbar helhet.
Av samma anledning blir det godast, om man inte redan i början rör ner grönsakerna i t ex bulgur- eller bönpastavattnet. Jag överdoserar vattenmängden lite, kokar upp kolhydratkomponenten först och bara lägger grönsakerna i en samlad hög ovanpå, precis innan jag tar grytan från lågan för att stänga in den för svällning i grytmysaren. Vattenöverskottet sugs då upp av grönsakerna, som håller sig fräscha och krispiga.
Allt ovan går faktiskt att tugga på direkt som "snask" (särskilt chassmpinjonskivorna och auberginetärningarna är mums), eller återvattna i kallt vattten utan kokning. Eftersom samma gäller hela min frukost (torkad kvarg + "powermusli"), allt jag äter under dagen (nötter, mandel, rostade kikärter), samt för kvällen matfett, kokosmjölkpulver, torkad fetaost och dito fisk, samt inte minst det ansenliga lasset av hummuskoncentrat, så skulle jag klara mig väldigt bra även om min lilla gasbrännare råkade haverera (det enda som fortfarande kräver ett kort uppkok är kolhydratkomponenterna, oftast bulgur och bönpasta, men det finns icke-kokningskrävande alternativ även där).