Torkar rätt ofta
Torkar lite av varje.
Förutom turmat, torkar jag snacks till mig och gobitar till hundarna.
När jag ser fläskfile, kycklingfile eller annat magert kött på extrapris passar jag på. Skivas tunt, gärna halvfryst. Doppas i en gryta med kokande vatten tills det bytt färg till kokt. Läggs på ollar. Torkas 10-12 timmar på 40 grader. Avsett som extra god belöning till hundarna. Hundarna blir mycket alerta och tjänstvilliga. Oftast får inte hundarna allt.
Snacks kan vara nästan allt. Smakerna koncentreras vid torkning. Syrliga äpplen, tomatpuré på smörpapper, till och med feta saker går bra att torka. Feta saker tål dock ej förvaring. Fettet härsknar.
Använder torken även vid matlagning hemma. Bacon tex innehåller en massa vätska. Lägg på ollar i torken 15 till 30 minuter på 40 grader innan stekning, så stannar smakerna i baconet och det blir inte någon seg beläggning i stekpannan.
Min svamptork kostade ca 300 kr på Jula för några år sedan, och har inställbar termostat. Jag ville ha inställbart för att ställa ner tempen så maten inte blir för hårt torkad. Startar torken på kvällen och stänger av på morgonen, eller tvärtom.
Om torken slutar fungera tvekar jag inte att skaffa en dyrare. Jag behöver faktiskt inte en större. Ofta kör jag den halvfull. Det känns mindre som ett jobb att köra lite åt gången. Är man klar med förberedelserna för hundgodis, inklusive kokning och disk, på en kvart, är det lättare att få det gjort.
Jag har torken stående monterad i ett gästrum färdig att användas.
Bär bara ollarna till köket, laddar dom, och bär tillbaka hela paketet till torken. Den demonteras bara om jag får många gäster.
Till sist. Jo, jag har faktiskt torkat svamp i den. Både köpt och plockad.
/John