OK, vi steppar upp en grad. En bra ympkniv skall precis som du säger kännas bekväm i handen. Den kan vara antingen en fällkniv eller en fastbladare. En fastbladare är av naturliga skäl stabilare men inte lika bekväm att stoppa i fickan. En bra slida är ett plus. De finns i många varierande storlekar och tjocklekar dock med två grundutföranden som standard. Ett rakt chiselblad och en rak slät egg. De är slipade endast från ena sidan och kan erhållas för vänster- resp högerhänta personer antingen med en mod. sabelslipning eller Hamaguri grind (konvex).Alltså, söka på internet kan jag göra själv, poängen m att INTE prata ympknivar här é just såna svar..
Så mina knivfrågor diskuterar jag på andra forum, där man kan ympning/beskärning etc, & därför förstår mina behov.
För i min värld så é det användningsområdet samt användaren som styr knivvalet, dvs kniven ska va bra att ympa m, & fungera bra i just min hand.
De bästa fastbladare tillverkas i Japan och syftar till först och främst bonzaibeskärning. En hel del stålsorter har därför tagits fram med tanke på dessa arb. uppgifter. Ett sådant stål är det alldeles utmärkta VG-10 (V Gold 10) som tillverkas av Takefu Special Steels och vars främsa disposition är dess förmåga att vidstå korrosion och befrämja framslipning av en tunn egg. Det här stålet håller skärpa alldeles utmärkt.
När det gäller fällknivar så är Victorinox stora på det området tillsammans med den tidigare nämnda Tina-kniven, Corona, Berger, Felco, Silky och Bahco som idag ägs av norrmännen (tidigare svenskt). Bladet är antingen hawkbill (http://www.classicum.se/shop_art.asp?id=459&catid=149) eller med raka eggar, beroende på syftet. Fällknivar är inte lika stabila som fastbladare.
En viktig detalj är greppet. Det skall vara ergonomiskt utformat och ha rillräcklig storlek för att greppet skall kännas bekvämt, i båda vanliga skär och omvänt grepp. Kniven får gärna ha bladlåsning, dock är de flesta inte utrustade med det. Greppet får gärna vara strävt eftersom man ganka ofta jobbar med blöta händer.
~Paul~