det är ju ett kännt faktum att många av oss pojkar gillar knivar och att vi kan ägna timmar, i tråd efter tråd, och tycka om tänka om detta.
men det är sällan man ser någon flicka besöka dessa trådar.
vad har ni för tankar runt kniven, som en del av den personliga utrustningen?
det skulle vara intressant med en seriös tråd om detta och se om det finns någon skillnad i "tänket"
bär ni kniv?
vilken typ?
Nu är det ju så Flanell, att trots att det är 2009 så har inte skillnaden beträffande tjer o killar förändrats på den här punkten så mycket.
Tjejerna tar ju efter killarna, dom slåss mer, super mer, vågar mer, håller sig framme, när de förr stod en bit ifrån om man nu så säger.
Träffar tjejer ute i skogen, de har till nästan 100 % en liten smidig kniv, aldrig än större huggare.
Föräldrarna till tjejerna köper inte dem en kniv när de är små, som dom gör till pojken.
Fortfarande så är kniven ett mansverktyg om man ser till intresset.
Nämner du "kniv" till en tjej så tänker hon på bra köksknivar, inte en bra ved,jaktkniv.
Kvinnan faller nästan komiskt in i ledet när det ska utföras sysslor i skogen, hon vill va vid lägret, fixa mat, sköta om.
Karln ska ut o jaga, hämta ved, etc
Det hjälper inte om man vill vända på det, oftast får man ett snett leende tillbaka, äsch, det är bättre att karlarna tar verktyg(kniv,etc) o ger sig iväg....?
Det märks så väl även bland yngre tjejer som man kan tycka borde vara mer "jämlikhetstänkande"
, men inte faan, kniven anser inte dom, så viktig som vi karlar, det är bara så, vilket du redan konstaterat av trådinläggen.
Nu kommer en del att skrika, det finns visst tjejer som är jätteintresserade av knivar, jovisst, men de är inte lika många som karlarna, eller hur ?
Som sagt, en mindre skön, lätthanterlig, kvinnlig kniv, gärna med estetiskt tilltalande yttre attribut,
det får inte va ett "grymt" utseende på den.
Så är mina iakttagelser, bland unga som äldre kvinnor som jag stöter på i skogen.
Mina iakttagelser kanske är fördomsfulla???
Men jag kanske har missat "Rambokvinnan" ?????