Trådstartaren hade visst förhoppningar om att tråden skulle utvecklas lite i riktningen "Hur skulle en optimal tjejkniv kunna se ut?" Han har lyckats få mig att tänka en hel dag...
Varför har jag de knivar jag har idag? Hur skulle drömknivarna se ut? Vad saknar jag? Vad gillar jag?
De knivar jag har är med något undantag köpta för att de på någon punkt uppfyller ett behov, eller för att de bär på minnen. Önskar att de vore snyggare!
Behöver två "rena"friluftsknivar; en spänt/grovkniv och en kort täljkniv. Till dessa behövs ett bryne. Vill ha naturmaterial där det är möjligt. Gärna knivar med lite historik. Skulle önska att dessa tre (knivar och bryne) hade någon form av utseendemässig släktskap. Samma skaft och slidmaterial kanske?
Grovkniven bör ha ett blad på ca 10cm. Ryggen och skaftändan bör båda hålla att slå på (Jag har inte en mans armstyrka och får klippa till med ett vedträ då och då). Skaftändan bör ha en form som "fångar upp" slaget väl.
Täljkniven bör ha lite smalare rygg, det ger bättre åtkomlighet. Bladlängd ca 5cm. Skaftet bör ha en viss kantighet för att ligga stilla i handen, men ändå mjuka former. Den måste ligga väl i handen! (Detta betyder att den nästan måste individanpassas). Personligen vill jag ha båda med smidesytan kvar på bladsidorna, dels för att det är genuint och snyggt, dels för att det ger bra grepp när man håller om själva bladet. Mjuk båge mot spetsen.
Vill ha tre rustika (men inte grova) läderslidor till, gärna sittande på en gemensam platta med karbinhake. ( Lite som vikingakvinnorna bar sina saxar och nålhus).Varje slida måste kunna lossas vid behov. Brynet ska helst vara ett kort metallskärpe med skaft av samma typ som i köket, fast mindre. Detta för att jag bara skärper knivar i skogen om det händer något och då ger denna typ av bryne hyfsat resultat snabbt. Bladen givetvis i gott kolstål.
Två saker jag saknar på knivsidan:
Slidor man kan hänga mer flexibelt. De flesta är skapade att hängas i bältet och det är inte alltid det är bästa platsen på lite rundare kvinnoformer. Själv bär jag helst min kniv runt halsen, nerstucken under ryggsäckens bröstrem. Där hänger den bra, men är knölig att dra. Skulle önska att jag kunde hänga den säkert med skaftet nedåt. Fällkniven har en sådan slida, men jag vill ha en till "min" kniv.
Det andra jag saknar är en bra fällkniv. Den där kniven man alltid har med. Lätt att göra ren, de flesta fällknivar är närmast omöjliga att diska. Mjukt format handtag som inte glider, gärna något gummiartat. Riktigt bladlås - men inte så hårt att jag inte kan öppna det! Många knivar har lås som är för hårda för mig. Storlek hopfälld runt åtta cm. Hål för fånglina.
Till dem som gett Peter erfarenheten att man fortfarande ger sina söner kniv men inte sina döttrar - fy Er!!! Gå genast ut och handla till tjejerna!
Fast när dottern beskriver vad hon vill ha till födelsedagen kan jag nästan förstå er. Gummiskaft, mjukt men slintfritt grepp. Ingen parerstång, men gärna en liten valk vid pekfingret så hon inte skär sig. Lagom stor för en sexårshand. Rosa och med blommor på knivslidan. Där sket det sig, ja! Vi har komprommissat oss fram till att hon får min Martiini - killarna är sura och jag i akut behov av en slida till min nya hemgjorda kniv! Ha det gott! Anna