tjejer & knivar!

Oj, det var en hel del önskemål där. När det gäller fastbladarna så får du ge mig lite tid. Fällkniven är däremot självskriven:

EKA Swede 92
EKASwede92.jpg

Återkommer med förslag på de andra två knivarna.

~Paul~

Info till er som samlar på knivar och tycker att svenska knivar är bra:
EKA ska flytta större delen av sin produktion till lågprisländer.

/ Bertil

Trådstartaren hade visst förhoppningar om att tråden skulle utvecklas lite i riktningen "Hur skulle en optimal tjejkniv kunna se ut?" Han har lyckats få mig att tänka en hel dag...
Varför har jag de knivar jag har idag? Hur skulle drömknivarna se ut? Vad saknar jag? Vad gillar jag?
De knivar jag har är med något undantag köpta för att de på någon punkt uppfyller ett behov, eller för att de bär på minnen. Önskar att de vore snyggare!
Behöver två "rena"friluftsknivar; en spänt/grovkniv och en kort täljkniv. Till dessa behövs ett bryne. Vill ha naturmaterial där det är möjligt. Gärna knivar med lite historik. Skulle önska att dessa tre (knivar och bryne) hade någon form av utseendemässig släktskap. Samma skaft och slidmaterial kanske?
Grovkniven bör ha ett blad på ca 10cm. Ryggen och skaftändan bör båda hålla att slå på (Jag har inte en mans armstyrka och får klippa till med ett vedträ då och då). Skaftändan bör ha en form som "fångar upp" slaget väl.
Täljkniven bör ha lite smalare rygg, det ger bättre åtkomlighet. Bladlängd ca 5cm. Skaftet bör ha en viss kantighet för att ligga stilla i handen, men ändå mjuka former. Den måste ligga väl i handen! (Detta betyder att den nästan måste individanpassas). Personligen vill jag ha båda med smidesytan kvar på bladsidorna, dels för att det är genuint och snyggt, dels för att det ger bra grepp när man håller om själva bladet. Mjuk båge mot spetsen.
Vill ha tre rustika (men inte grova) läderslidor till, gärna sittande på en gemensam platta med karbinhake. ( Lite som vikingakvinnorna bar sina saxar och nålhus).Varje slida måste kunna lossas vid behov. Brynet ska helst vara ett kort metallskärpe med skaft av samma typ som i köket, fast mindre. Detta för att jag bara skärper knivar i skogen om det händer något och då ger denna typ av bryne hyfsat resultat snabbt. Bladen givetvis i gott kolstål.
Två saker jag saknar på knivsidan:
Slidor man kan hänga mer flexibelt. De flesta är skapade att hängas i bältet och det är inte alltid det är bästa platsen på lite rundare kvinnoformer. Själv bär jag helst min kniv runt halsen, nerstucken under ryggsäckens bröstrem. Där hänger den bra, men är knölig att dra. Skulle önska att jag kunde hänga den säkert med skaftet nedåt. Fällkniven har en sådan slida, men jag vill ha en till "min" kniv.
Det andra jag saknar är en bra fällkniv. Den där kniven man alltid har med. Lätt att göra ren, de flesta fällknivar är närmast omöjliga att diska. Mjukt format handtag som inte glider, gärna något gummiartat. Riktigt bladlås - men inte så hårt att jag inte kan öppna det! Många knivar har lås som är för hårda för mig. Storlek hopfälld runt åtta cm. Hål för fånglina.

Till dem som gett Peter erfarenheten att man fortfarande ger sina söner kniv men inte sina döttrar - fy Er!!! Gå genast ut och handla till tjejerna!
Fast när dottern beskriver vad hon vill ha till födelsedagen kan jag nästan förstå er. Gummiskaft, mjukt men slintfritt grepp. Ingen parerstång, men gärna en liten valk vid pekfingret så hon inte skär sig. Lagom stor för en sexårshand. Rosa och med blommor på knivslidan. Där sket det sig, ja! Vi har komprommissat oss fram till att hon får min Martiini - killarna är sura och jag i akut behov av en slida till min nya hemgjorda kniv! Ha det gott! Anna

Anna, du har min välsignelse, du är rätt, tråkigt att vi inte möts i skogen, det du beskriver är verkligheteten som den är, bra Anna !
Mina döttrar skulle lära sig vildmarksliv, en nappade, men kommit halv-vägs i 30 års-åldern, så det är inte lätt, då jag inte haft dem hela uppväxten,men livet går vidare utan tänk på mig, nu far yngsta dottern till Afrika för tredje gången med enkelt tält, inadvekvat utrustning,men jag fick inte lägga mig i utrustningen, vad ska man med pappa till ???
De Paul !, glöm inte "tjejavd." bland knivarna, där har du lite att lära ut...;)

Senast ändrad:
Peter, tänk på att skönhetssömnen är rätt så viktig. Sitt inte framför datorn hela nätterna. 02.30 ska man sova, inte chatta med brudar.

Godmorgon alla!

Vilken massa besvär jag vållade Er! Tack, vi har ganska gott om bruksknivar...
Den lilla täljkniven Paul är just vad jag valde till nioåringen när han blev arg på sitt parerblad. Täljde till skaftet och gav det ett litet anhåll för pekfingret. Själv använder jag den långa varianten av samma blad till hemmatäljning. Tyvärr med tillslipat plastskaft. Gillar inte riktigt formspråket. Hylsan är också obekväm, tycker jag.
Ekan ska jag sticka iväg och titta på! Har två fällknivar från dem, en compakt coh en Swede 88. Båda är ok, men numera räcker inte ok för att jag ska köpa ny kniv...
Min nyaste har ett blad av Gunnar Bergström, hans RB 01, med skaft i masur. Den kniven ligger mellan mina drömknivar, så tar jag bara en blir det den! (När jag fått till en slida, alltså). Hemgjord.
"Lillen" är ännu nästan bara en känslokniv; litet hamrat blad av Maihkel Eklund, skaft av alrot med läder/silver rand och Scottich higtlandhorn närmast skaftet. Allt material utom silverplåten från lillebrors gård, ungtjurens namn känt och alens växtpats likaså. Skaftad av min lillebror. Hade vi ingen knivlag skulle jag bära den jämt!
Har ett blad av Leif Carlsson (CB17) liggande, till en lillkniv att komplettera den hemgjoda med... Hur jag ska få till brynet vet jag inte och ännu har jag fått hjälp med varenda slida - så nästa vinter finns det arbete nog. Ska bara bygga klart två kanoter först.
Skrev inte så mycket för att få hjälp som för att se om andra tjejer bekräftar vad vi tycker känns viktigt. Formspråk , naturmaterial, passform, samhörighet och funktion. I vissa åldrar färg... Att hitta en slida som man bär verkligt bekvämt är svårare än att hitta/göra kniven. Kanske vi har så mycket färre knivar att välja på att vi inte har så mycket att prata om? För mig har brorsans knivar betytt jättemycket, inte minst för att han lärt mig att man dels skär med en kniv, dels ofta behöver skära i den. Nu sticker jag och kikar på Ekan! Anna

Vilken massa besvär jag vållade Er! Tack, vi har ganska gott om bruksknivar...
Den lilla täljkniven Paul är just vad jag valde till nioåringen när han blev arg på sitt parerblad. Täljde till skaftet och gav det ett litet anhåll för pekfingret. Själv använder jag den långa varianten av samma blad till hemmatäljning.

Nu sticker jag och kikar på Ekan! Anna
OK, förstår! Kul med en riktigt kniventresserad tjej (de finns trots allt ;)). Återkom gärna med ett utlåtande ang. EKA-kniven!

~Paul~

Inget köp!

Nej den Ekan fick stanna i affären. Hade jag tänkt den som utflycktskniv hade jag köpt, men min fällkniv bär jag ständigt och då var den någon cm för lång för bröstfickan på min vardagsjacka och dessutom skavde metallplattan med fånghålet. Dessutom tror jag den ständigt medföljande kniven bör se snäll ut - vi har ju trots allt en knivlag. Hittills har jag mött stor förståelse för att yrket "mamma" kräver kniv, men jag vill inte provocera i onödan. Compakten ska få ett tunnt skikt silikon när vi har tuben framme nästa gång. Däremot insåg jag att Swede 88an blivit en mycket bättre kniv sedan min köptes! Mjukare greppformer har gjort att den ligger mycket bättre i handen. Hade de haft den i masur hade jag slagit till. Nu blev det slippapper på den gamla i stället.
Håller på med ett toktest! Har blandat till en lufttorkande leklera till snyggt rosa och skaftat upp ett trasigt blad (härdfel, spetsen gick av). Tänkte försegla och förstärka med lamineringsepoxy, när jag ändå har den i gång. Undrar just om det kan hålla? Gör det det vet jag en som blir lycklig! Nå det tar ju tid innan det hela är torrt, så rapporten dröjer. Anna
Peter, det är ju nästan konstigt att vi inte stöter ihop i skogen, du bor i Skärblacka och jag i Katrineholm. Kan inte vara fem mil emellan!

Senast ändrad:
Ja, varför inte?;) Skulle också kunna tänka mig att köpa en ny Swede 88 och bygga om (hette det modda?) den gamla. Ska fundera på saken när jag får slut på knivblad nästa gång...
Varför kan Eka förresten inte sätta ut knivvikterna på sin hemsida? Kände på T8an idag och den var härlig, men mycket tyngre än storleken visade. Inget att ha i blusfickan precis. Anna

Senast ändrad:
Ja, varför inte?;) Skulle också kunna tänka mig att köpa en ny Swede 88 och bygga om (hette det modda?) den gamla. Ska fundera på saken när jag får slut på knivblad nästa gång...
Varför kan Eka förresten inte sätta ut knivvikterna på sin hemsida? Kände på T8an idag och den var härlig, men mycket tyngre än storleken visade. Inget att ha i blusfickan precis. Anna
Modda är slang för modifiera. Att göra det på en 88:a kan vara ett trevligt projekt. Du får hålla oss ajour. 88:an finns i masur!

Vissa sajter lägger ut info gällande vikt, bladlängd och hellängd, t ex den här tyska sajten: http://www.roedter-messer.de/eka_helle.htm

Nordic T8 väger 150 g.

~Paul~

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 59
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg