tjejer & knivar!

Har funderat lite på ditt önskemål gällande en grövre kniv och kommit fram till två kandidater:

1. Peltonen M95 Sissipuukko: http://www.dianova-ab.se/svenska/knivar.htm

2. Bahco jaktkniv. Den är i o f utgången men går att få tag i med lite ansträngning, bl a på Tradera där den ropas ut med jämna mellanrum: http://www.cultur.nu/knivar/eskilstuna/Bahco jaktkniv 3921-10,5tum hela-20$.jpg

Båda har en slida som håller ett bryne. I Bahcos fall så följer brynet med vid köpet. Till Peltonenkniven måste man köpa separat. Dianovas bryne passar.

Peltonenkniven är tillverkad i kolstål (AISI 1095). Bahcokniven i Sandvik 12C27 rostfritt.

~Paul~
 
Att du anser att knivar är ointressanta betyder inte per atomatik att det inte finns något att diskutera kring det ämnet. Personligen är jag inte intresserad av foundations och maskara men känner kvinnor som kan diskutera detta ämne i timmar. Inget ont i det.

Sedan skriver du: "En kniv är en kniv, den ska hållas vass och användas, men inte känner jag något behov av att diskutera detta med andra."

Detta påstående är rent ut sagt obegåvat. Du måste väl inse att vissa knivar klarar ett specifikt arbete bättre än andra. Att hålla en kniv vass kan vara ett grannlaga arbete om stålet är undermåligt och om du inte vet hur man bryner/vässar kniven. Det är bl a av dessa anledningar som man diskuterar knivar.

Det faktum att din pappa gav dig en EKA i present visar att det fanns i alla en i familjen som förstod sig på knivar och kvalité ;).

~Paul~
Med tanke på alla långa knivtrådar som finns här och annorstädes, så kan det knappast undgå någon att hos många finns både behovet och underlaget att diskutera alla aspekter rörande knivar. Inte kan jag uppbåda mer intresse för det. Att andra (främst män) grottar ner sig i ämnet och för diskussioner av närmast akademisk karaktär har jag inget emot, men blanda inte in mig tack. EKA-kniven min förblir ändå bara en kniv som används till att spänta och tälja med och det gör den alldeles utmärkt även utan kunskap om stålets struktur och bladets infästning.

Håll även i minnet att den nördighet som präglar alla typer av ingående diskussioner inom specifika ämnesområden är ett typiskt manligt drag. Få är de kvinnor som med kunskap kan hävda sig i dessa typer av diskussioner och då är det lika bra att hålla sig utanför. Att uppbåda den nästan extrema fixeringen och det brinnande intresset för smådetaljer går nog inte med två x-kromosomer i omlopp. Det kvinnor gör bra finns det alltid någon man som kan göra bättre. Nu får jag hejda mig innan det alldeles spårar ur, men jag ska i alla fall framföra komplimangen till min far, som mycket riktigt har ett stort knivintresse med ett flertal fina alster på sitt cv.
 
Med tanke på alla långa knivtrådar som finns här och annorstädes, så kan det knappast undgå någon att hos många finns både behovet och underlaget att diskutera alla aspekter rörande knivar. Inte kan jag uppbåda mer intresse för det. Att andra (främst män) grottar ner sig i ämnet och för diskussioner av närmast akademisk karaktär har jag inget emot, men blanda inte in mig tack. EKA-kniven min förblir ändå bara en kniv som används till att spänta och tälja med och det gör den alldeles utmärkt även utan kunskap om stålets struktur och bladets infästning.

Håll även i minnet att den nördighet som präglar alla typer av ingående diskussioner inom specifika ämnesområden är ett typiskt manligt drag. Få är de kvinnor som med kunskap kan hävda sig i dessa typer av diskussioner och då är det lika bra att hålla sig utanför. Att uppbåda den nästan extrema fixeringen och det brinnande intresset för smådetaljer går nog inte med två x-kromosomer i omlopp. Det kvinnor gör bra finns det alltid någon man som kan göra bättre. Nu får jag hejda mig innan det alldeles spårar ur, men jag ska i alla fall framföra komplimangen till min far, som mycket riktigt har ett stort knivintresse med ett flertal fina alster på sitt cv.


där tycker jag, helt klart, att du har en poäng och det var faktiskt ganska exakt det som låg bakom hela min idé med tråden.

ett försök att komma bortom det traditionella tyckandet och tänkandet om kniven och istället lyfta fram, belysa andra, kanske helt nya, aspekter.

inte så att diskussioner om blads infästningar och ståls olika kvalitéer är oviktig, men som sagt, det finns mängder av dessa inlägg.

min tanke var att få fram lite nya idéer från en grupp som inte så ofta hörs, men som ändå kanske har intresse / idéer / lust att tillföra något.

i en del processer kan faktiskt allt för mycket kunskap vara hämmande och fungera som en effektiv bromskloss för nya fritänkande idéer.

jag hörde om ett hyfsat färskt exempel, som gällde en av senare års volvo modeller, där man tydligen enbart? låteit en grupp kvinnor utforma inredningen. vips var bilen bla. fylld med en mängd praktiska fack, ändamålsanpassade förvaringslösningar mm. något jag själv alltid efterfrågat i mina bilar, men som säkert skulle ha klassats som "jönseri", och inte blivit verklighet, i en grupp av allt för många traditionellt tänkande manliga civilingenjörer.
 
Gillar dina resonemang Flanell! Tror Du närmar dig någon sorts "tjejinsikt"...
Några saker som rent allmänt hindrar tjejers spirande knivintresse är nog
1) Påprackade för stora knivar. Stora knivar har sina funktioner, men de är sällan bra "förstaknivar". Hur många av oss har fått en Mora 2000 med kommentaren att det är en "redig" kniv? En förstakniv till en liten tös ska främst fungera för att tälja ridhästar till dockskåpet. Då finns det förutsättningar till relation.
2) Velat köpa en lite bättre/finare kniv och hänvisats till barnknivar. Alternativet har varit något camofärgat med rambostuk.Det finns helt enkelt för få snygga och bra damknivar att köpa! På rak arm kommer jag faktiskt bara på två lagom stora täljknivar, Marttiinis T508 och Svante Djervs slöjdkniv. På i stort sett alla andra måste främst skaftet ändras eller skäras till.
Helt klart skulle Eka kunna göra en riktig tjejkniv av "ha i fickan" typ. 88:ans blad och mekanik, compactens skaftform (mjukt rundad) och 92:ans skaftmaterial. Leverera den sedan i färgerna röd, lila, "glad sommaräng", jeansblå och propert svart. Eller riktigt bra, hitta ett sätt så att mönstret kan göras valfritt. Borde väl gå att fixa något sätt att trycka fast favoritfärgen, bilder på barnen, katten, stugan elelr något annat snyggt på skaftsidorna innan man monterar ihop kniven? Kunde man sedan se till att priset höll sig inom rimliga gränser (under 500 kr) skulle man sälja som smör i solsken.
Paul; den kniven blir vår nya vedkniv (M 95) - klockren. Tror dock jag ska köpa den åt min man, mer än en sådan behövs knappast i familjen. Han tycker inte jag behöver fler knivar.
Seved; Det blir nog en rosa kniv, men tanken att jag skulle sätta i gång och brodera den - blä! Har däremot funderat på att göra blomstersniderier på slidfronten, måla och sedan göra en baksida i läder. Att skaffa en liten moraslöjdis och skära blommor i handtaget är också en möjlighet. Så här långt ser dock experimentet ut att fungera, men det blir en kniv hon ganska snart växer ur. Anna
 
1. På rak arm kommer jag faktiskt bara på två lagom stora täljknivar, Marttiinis T508 och Svante Djervs slöjdkniv.

2. Borde väl gå att fixa något sätt att trycka fast favoritfärgen, bilder på barnen, katten, stugan elelr något annat snyggt på skaftsidorna innan man monterar ihop kniven?

3. Kunde man sedan se till att priset höll sig inom rimliga gränser (under 500 kr) skulle man sälja som smör i solsken.

4. Paul; den kniven blir vår nya vedkniv (M 95) - klockren
1. T508 är inte en knivmodell utan stålet som kniven är tillverkad i, nämligen det tyska Carbinox T508. De rostfria är tillverkade i det franska Bonpertuisstålet. Av denna anledning vet vi således inte vilka kniv du reffererar till. Är det kanske den lilla kniven på den här bilden?
LynxCarvingPuukkoKnife2.jpg


Svante Djärvs täljkniv påminner en hel del om den Frost som jag föreslog tidigare i den här tråden.

2. Det har funnits customtillvekare som sysslat med den här typen av arbeten. Kommer tyvärr inte ihåg namnen.

3. Det kan nog bli svårt ;).

4. Trevligt! Skönt att höra.

~Paul~
 
Väl gissat Paul, det är den lilla på bilden... Det kändes som en modellbeteckning eftersom den var ingraverad i bladet och inte stämplad. Betyder detta misstag att jag slipper vara nörd? Snälla? Ni verkar ju ändå alltid begripa vad jag far efter.Finns med en del skaftvariationer. Svantes kniv är lik moran, ja - men moran är slarvigare byggd. Hylsan har ibland vassa kanter och skaftkroppen är lite bred på mitten. Ett utmärkt halvfabrikat till snällt pris.
Jo, den Harrin kunde sin sak! Synd att man nästan aldrig ser dessa knivar i affärerna... ;)Det är ju där problemet ligger, men måste veta vad man vill ha och vara envis som tusan för att hitta det - dvs. man måste bli nästannörd för att kunna utveckla ett intresse...
 
Senast ändrad:
1. Det kändes som en modellbeteckning eftersom den var ingraverad i bladet och inte stämplad.

2. Betyder detta misstag att jag slipper vara nörd? Snälla?

3. men måste veta vad man vill ha och vara envis som tusan för att hitta det - dvs. man måste bli nästannörd för att kunna utveckla ett intresse...
1. Förstår, du är inte den första som gör det här misstaget. En hel del "nördar" har gjort det tidigare ;).

2. Haha, OK då. Eftersom du ber så snällt.

3. Sant. Det hjälper i alla fall :).

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 59
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg