Oj, jag orkade läsa de flesta inläggen, och därmed kan jag inte låta bli att svara.
Den kniv jag har med mig ut i naturen är ganska allsidig och jag tycker inte att dess utformning är så himla viktig. Däremot förstår jag mer diskussioner kring olika täljknivar då jag tycker det finns större mening med att ha olika knivar vid olika tillfällen när jag täljer. Naturligtvis täljer jag ut i naturen med min friluftskniv också, men jag kräver inte av den att jag ska klara av att tälja ett djup hål i någonting tex.
Vad gäller flanells fråga ska jag försöka besvara den. Ofta är saker och ting gjorda för män, vilket innebär att den genomsnittliga kvinnan är lite för liten för att använda denna pryl. Det är tex svårt att se motorhuven när man sitter i förarsätet på många bilar, det är omöljigt att sänka skrivbordet så att det blir lagom lågt osv. Detta gäller naturligtvis även knivar, i allra största grad knivhandtagen. Alla vill ha en kniv som ligger bra i handen, och därför bör en det finns knivar i olika storlekar (sen kan folk kalla de mindre kvinnoknivar och de stora knivar, men det spär ju bara på de könsroller som redan finns i samhället). Vad gäller val av stål, utformning av knivblad osv så tror jag att det är användningsområdet som bestämmer inte vår könstillhörighet.
Jag har en "kvinnokniv" som jag fick i examenspresent för många år sedan. Lite mindre handtaget (i näver, kanonbra material!) vilket jag tycker är bra, men tyvärr med en gräslig slida (blommor, jag som inte ens kan hålla liv i en kaktus). Varför måste allt som är lite mindre och kallas för kvinno-..., vara blommigt?