Tack för alla svar!
Kan ju inte argumentera emot att de är ett mastodontprojekt och "kanske" inte så jätte klokt att börja med men känner mig ändå riktigt taggad och som larsl sa, funkar de inte äre ba å avbryta. Innan jag kommer hem ifrån min resa i Asien i juni kommer jag ha gjort ett par kortare vandringar (en 2-dagars tur uppför en vulkan i Filippinerna och en 5-7 dagars tur i Kina) så då får jag möjlighet att prova på vandring och avgöra om det verkligen är nått för mig. Sen kommer jag nog inte vandra ensam då en kompis var intresserad av att hänga på.
Får väll se hur det blir i slutändan, tänkte läsa några böcker om ämnet (tex. Vandra Kungsleden : från Abisko till Hemavan och Vandringsturer på Kungsleden : Kvikkjokk - Hemavan) och sen avgöra om jag tar en kortare sträcka eller kör hela. Några andra böcker jag bör läsa om ämnet?
Hur är terrängen längs med Kungsleden, är det träspång och jämna stigar hela vägen?
Tack än en gång för alla svar!
/F
Kul projekt! Det är som några redan har skrivit bara att köra tycker jag. Ta det dag för dag om inte annat, du kan ju alltid ändra dina planer.
Tiden, jag tror nog att det "går" på 3 veckor, men då får du lov att köra på ordentligt varje dag. Kan ju vara lurt att ha lite mer luft i din planering, rätt vad det är så hittar du något som du kanske vill undersöka lite mer. Ta en månad och se hur långt du vill/hinner gå...
Dina kläder, jag tror du klarar dig om du kompletterar med handskar och varm mössa. 5 par kallingar skulle jag aldrig ta med, ta två par och tvätta istället (själv kör jag ett par som jag tvättar). Likaså strumpor, ett ombyte kommer du långt med (tvätta regelbundet). Annorlunda om du vandrar när det är kallare, då tycker jag att det är befogat med fler ombyten, svårare att torka grejorna då...
Skor, jag skulle personligen hellre gå i lätta kängor och ha ett par gympadojjor i reserv eller för de dagar då det är lättvandrat och torrt. Det kan vara ganska kallt och blött i dagar i sträck, och själv hatar jag att gå med våta och kalla fötter, det går tvärbort.
Annars kommer du att passera div. civilisation längs vägen och får något/några tillfällen att komplettera utrustning om så krävs. Samma med maten, du kopmmer att kunna fylla på längs vägen på några ställen.
Tid...hmm, svår fråga, jag skulle välja juli men vara fullt medveten om att myggen härjar som mest då. Väljer ändå juli pga ljuset och skön känsla, det är ju högsommar. Augusti är lugnare på myggfronten, men också mörkare, man går mot höst, sakta men säkert. Kallare på natten också.
Sov, jag har en uppblåsbar kudde från Exped som är helt grymt skön att sova på. Slår alla fleecejackor. Dessutom är det ofta så på sommaren att det antal kläder jag har inte räcker riktigt för att jag ska få till en bra kudde. Så, anbefalles!
Terrängen...det är lättgått på många ställen, men på många andra ställen är det som fjällen är mest, dvs det kan vara både stenigt och buskigt och blött. Svåra vad bör du dock inte stöta på. Som sagt, jag skulle välja lätta kängor med gympadojjor i reserv...
//J