Tack för alla fina och hjälpsamma svar.
Vindskydd finns det många på söderåsen det blir inga problem att hitta ett sånt. Jag är för otålig till att vänta med övernattning till våren utan är sugen på att testa det ganska snart när jag känner mig redo.
Ungefär vilken prisklass hamnar man på för en bra och lätt sovsäck och liggunderlag ?
Hur enkelt är det att sköta matlagning under öppen eld vid vindskyddet?
Sovsäck är enligt min mening inte ett bra ställe att använda budgetvarianter.
Sovsäck som klarar -10--15° i syntet blir tungt och framförallt, den fyller i stort sett upp hela din ryggsäck, så dun är vägen att gå.
Billiga kinesiska dunsäckar finns att få tag i, men de är vanligtvis gjorda av tunga och dåligt vattenavvisande textil och en dun fillpower på kanske 600.
Detta gör att de kombinerar syntetsäckarnas nackdelar, nämligen tung och skrymmande med dunsäckarnas nackdelar (extra förstärkt tack vare dåliga material) nämligen att den inte värmer när den är fuktig och textilen gör den extra mottaglig för fukt och väta.
Satsa på en ordentlig dunsäck från en känd tillverkare och med fillpower åtminstone över 750, gärna ännu högre.
Detta kommer antagligen gå på 2-3000 kr och är/bör vara det näst dyraste du har i din utrustning, bara tält bör vara dyrare. Du kan ju också gå för tarpboende, då blir sovsäcken det som man bör låta kosta mest.
Spara hellre in på liggunderlag, dubbla 8-10 mm skumunderlag funkar på vintern, men blir något hårt på ett trägolv.
Finns det färdig ved vid vindskyddet är matlagning över eld inget problem om du har lite erfarenhet av att tända eldar, men ska du finna ved från skogen i några minusgrader, blåst och regn/snöslask och inte är EXTREMT duktig på att elda får du ett helvete att få varm mat.
Rekommenderas inte annat än i en genuin överlevnadssituation.