Efter flera års användning kan jag med rent samvete rekommendera Fire Maples gasbrännare - lättare, mycket välgjorda och generellt billigare. Välj 116T (48 g), om du vill kunna göra mer än bara koka upp vatten - den har en väl fördelad, bred låga, som gör att maten inte bränner vid lika lätt som på "svetslågemodellerna" (som nog både 300T och MSR:s Micro Rocket får räknas till). Välj 117T, om du dessutom tycker, att det känns för rangligt med toppmonterat, och kanske rentav 118 med förvämningsslinga, om du tänker vara ute under vintern (läs denna tråd för mer detaljerade resonemang).(...) MSR toppmonterade gaskök till ex Micro rocket, är exempel på lite dyrare produkter som är lätta utan att vara för lätta (läs ömtåliga/tramsiga). (...)
Enlitersgrytan från Trangia 27 passar med sina 15 cm i omkrets idealiskt till dessa bredstrålande brännare, och är dessutom den lättaste i förhållande till volymen, som jag kunnat hitta (80 g). Tamojen från Minitrangian (18 g) passar fint, grytlock och vindskydd/strålningsreflektor fixar man lätt själv av t ex engångspajformar i aluminium.
Med 116T-brännaren kan du alltså till rimligt pris få ihop ett komplett kök, som väger kring 150 g.
Komplettera gärna med egentillverkad "grytmysare" (isolerande "fodral") av t ex något uttjänt/billigt skumplastunderlägg, så spar du väldigt mycket bränslevikt - all min hemmatorkade mat, samt sådant som bulgur, nudlar etc, "kokar färdigt" perfekt i en sådan efter högst en halv minuts uppkok (man får dock prova sig fram, utfallet hänger ju på råvaran, finfördelningsgraden m m).