Bara en liten snäll påminnelse om att hundar måste vara kopplade i renbetesområden och de flesta nationalparker/naturreservat. I vissa fall räcker det att de är så pass lydiga "som om de gick i koppel", i andra fall är kravet absolut.
Jag tycker definitivt du ska kolla begagnatmarknaden, att köpa all utrustning från start innebär ofta ganska mycket pengar om du köper hög kvalitet och nytt direkt.
Ofta säljs saker i paket och då till bättre pris om du "tar allt", så börja med det och komplettera därefter med fler begagnat köp och några nyköp.
Här är exempel på vad det inneburit för mig att handla begagnat istället:
Listar bara de stora, även småsaker har jag köpt begagnat men det har jag lite mindre koll på.
Sen måste jag erkänna att jag också fastnar i "ha begäret" och man måste inte köpa så pass dyra prylar som ovan, även om jag ursäktar mig med att det var begagnat.
/Gustav
Jag tycker definitivt du ska kolla begagnatmarknaden, att köpa all utrustning från start innebär ofta ganska mycket pengar om du köper hög kvalitet och nytt direkt.
Ofta säljs saker i paket och då till bättre pris om du "tar allt", så börja med det och komplettera därefter med fler begagnat köp och några nyköp.
Här är exempel på vad det inneburit för mig att handla begagnat istället:
Listar bara de stora, även småsaker har jag köpt begagnat men det har jag lite mindre koll på.
- Tält: Anjan 2gt ink footprint 4500kr istället för 8000 (utsidan)
- Ryggsäck: Arcteryx naos 70, 1200kr istället för 4500kr (tradera)
- Liggunderlax 2st Exped downmat 7 LW, 1000kr istället för 5000kr (utsidan)
- Skaljacka Tierra goretex 160kr istället för 2500kr (myrorna)
- Totalt begagnat: 6860 totalt nypris:20 000
Sen måste jag erkänna att jag också fastnar i "ha begäret" och man måste inte köpa så pass dyra prylar som ovan, även om jag ursäktar mig med att det var begagnat.
/Gustav