The Perfect Alcohol Stove

Varför kan man inte använda kemiskt ren bensin i en burkbrännare...?

Det borde gå bra att få till en burkbrännare med rätt parametrar lr?
Kokpunkten på bensin är väl rätt lik alkohol..?

Det är ju såklart ett mer potent bränsle som ger större risker men när man fått till parametrarna så...

En fara som jag kan se är såklart om brännaren slocknar av någon anledning men fortsätter att förånga bränsle som kanske ansamlas för att sedan antändas med ett präktigt svampmoln till följd...men god ventilering utomhus borde den risken minska...?

Vad skulle man vinna på att använda bensin...? Ja, det borde gå åt mindre bränsle per liter uppvärmt vatten...kanske mer brukbar vid kalla temperaturer...?

-Tapio_ut GO FOR IT ;)

Bensin i rätt choke exploderar, vid förbränning är förloppet explosivt om inte tillflödet begränsas.
Fotogenlampa fylld med bensin brukar vara bra brandbomb.
Molotovcocktail har du säkert hört talas om, en del är bensin.
elda klokt så bränner du dig inte.

Halaj!

Nu har jag provat en ny variant. Ett 15 mm kopparrör fastlött i botten.
Jag la några mynt på botten på vindskyddet för att lyfta brännaren lite så att luft kunde komma till kopparröret underifrån.
Tog 12:42 min och gick åt 16 gram sprit.
Mina modifieringar har alltså gjort att jag är tillbaka till att brännaren är ungefär lika bra som originalet :)
Såg någon liten flämtande låga i botten på vindskyddet => förångas fortfarande mer sprit än vad som förbränns där det skall => brännaren är fortfarande farlig.

//T

Bilagor

• ynkalåga.jpg
    ynkalåga.jpg
    35.8 KB · Visningar: 798
  • ovan.jpg
    ovan.jpg
    38.7 KB · Visningar: 803
  • under.jpg
    under.jpg
    37.9 KB · Visningar: 775
Halaj!

Jag handlade en trangia triangel förra helgen, och körde prov med den i söndags.
Med brännaren med 15 mm rörstump i blev koktiden 10:55 och bränsleåtgången 15 gram!
Yes! Nu har jag fått en förbättring jämfört med minitrangia original!
Men nu sotade brännaren ner kastrullen nåt alldeles fruktansvärt mycket.

Fast… sen provade jag originalbrännaren med triangeln.
Koktid: 7:34 med bränsleåtgång: 15 gram.
Allra, allra bäst hittills alltså.

Ungefär här började jag att ifrågasätta repeterbarheten i mina mätningar. Jag har vid varje mätning kört brännare och T-sprit i rumstemperatur och spolat kranen för vattnet ungefär lika länge varje gång.
Min våg, nyinköpt för denna övning, har en upplösning på ett gram, men verkar lida av ”vändglapp” och/eller stick-slip.
Därför gjorde jag om min allra första mätning, med helt original minitrangian, och fick tiden 11:47. Den första mätningen gav 12:28. bränsleåtgången blev densamma.

Alldeles oavsett dimmigheten i mina resultat tycker jag att jag kan fastslå att:
Det verkar svårt att förbättra verkningsgraden i trangiabrännaren som den är.
”vindskyddet” som medföljer minitrangian är fullständigt värdelös.
Vill man ”trimma” sin minitrangia är det bästa att handla en triangel.

//T

Någon som provat denna:

http://www.getout.se/sv/artiklar/ti-alcohol-stove.html
http://www.getout.se/sv/artiklar/titanium-dx-stand.html

Dyr men jäkligt nice att slippa kladda med egna projekt.

(Har nu gjort fyra stycken burkbrännare men inte fått det tillräckligt bra...)
(Fan jag skulla aldrig slutat på mitt gamla jobb inom verkstadsindustrin som jag pysslade med i 9 år...Nu har jag studerat i fem år och sliter ut brallorna i röven først, och blir allt mindre händig)

sök på youtube, den anses som mindre effektiv än trangias, titan leder värme sämre än mässing och aluminium.
Finns ingen fördel med att ha en brännare i titan (alkohol) eftersom det behövs en återledning av värme för att få spriten att förångas.

den anses som mindre effektiv än trangias, titan leder värme sämre än mässing och aluminium.
Finns ingen fördel med att ha en brännare i titan (alkohol) eftersom det behövs en återledning av värme för att få spriten att förångas.

Återledning av värme sker väl ändå...? Bara för att titan leder värme sämre än mässing och aluminium så betyder ju inte det att en titanbrännare (alkoholen) inte blir varm...eller?

Möjligtvis så blir förvärmningen långsammare...?

Tack för youtube tipset :) ibland glömmer man gamla tuben

Värmen från lågan (som befinner sig strax ovanför brännaren) måste ledas av brännarens väggar ner till spriten (som befinner sig i botten av brännaren).

Som jag har skrivit flera gånger så är materialet i trangias brännare nästan oslagbart när det gäller verkningsgraden. Det är många som har provat att göra effektivare brännare, och den som har lyckats bäst är väl Aaron på Brasslite (som gör sina kök i mässing just på grund av dess värmeledningsförmåga).

Det är i såna fall bättre att göra en "läksburksbrännare", den lär väga mindre än den där titanbrännaren i alla fall.

Visst, titanbrännaren fungerar, men verkningsgraden blir sämre, så det går åt mer sprit, vilket gör att vikten totalt sett blir större om man inte är ute väldigt kort tid. I såna fall är bränsletabletter nog ett bättre val.

Halaj!

Lite synpunkter:
Jag sätter ingen peng på titanbrännaren, jag heller.
Taskig värmeledning => lång startsträcka (som nämnts ovan).
Inget skruvlock. Jag tror att om man skall låta bränslet brinna slut varje gång vid kok häller man nog i en extra skvätt bränsle för att inte få soppatorsk mitt i matlagningen. På trangiabrännaren går inget bränsle till spillo.

Jag har läst på brasslites hemsida att han inte alls tyckte att mässing var så lysande sett ur brännarfunktion, utan att andra material hade nackdelar:
Koppar: bättre, men för mjukt
Aluminium: bättre, men svårt att jobba med (läs svetsa)
Stål: dålig värmeledning
Mässing: robust och lätt att jobba med.
Jag ger honom rätt, i princip.

Sen vill jag också säga att jag inte har gjort mina modifieringar för att försöka vinna några sketna gram hit och dit, utan för att det är kul att labba och se om man kan göra det bättre!

För kom ihåg: ett misslyckande är också ett resultat! ;-)
Nu behöver ju den som är sugen på att modda inte prova det jag försökt för jag har ju visat att det inte funkar.

//T

Nu kommer ett test mellan Titanbrännare och burkbrännare, se nästa inlägg.

Bilagor

• översikt_alla.jpg
    översikt_alla.jpg
    36.9 KB · Visningar: 663
Jämförelse av Burkbrännare och Titanbrännare

Jag frågade tidigare om någon hade erfarenheter av Evernew:s titanbrännare. Ingen hade, så här kommer nu mina erfarenheter.

Mitt primära användningsområde är att snabbt och enkelt värma vatten till två frystorkade portioner mat, eventuellt göra en kopp kaffe, gärna med moccabryggare (även om moccabryggare är tung).

Av tidigare information i denna tråd (första inlägget) har jag nu tillverkat en burkbrännare (finns många andra varianter också).

Jag hittade titanbrännaren med nedsatt pris här http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=1497 fortfarande dyr! Men vad gör man inte för att bidra med info till detta forum ;)

Jag har insett att det är oerhört många parametrar som bestämmer hur en alkoholbrännare presterar (material, lufttemp, vindskydd, ventilation, kastrull osv.) Jag har inte i skrivande stund tänkt utforska detta vidare utan försöker att rigga den utrustningen som jag har, på ett sätt, som jag tror är okej, samt att rigga på samma sätt och samma förhållanden för båda brännarna. Synd är bara att jag inte har en Triangabrännare som referens…
Jag utförde testen på balkongen här i Sogn studentby i Oslo och vi hade ca -3 grader, alltså inte helt optimalt för alkoholbrännare.

Kollar man på youtubefilmer så testar många att värma ”two cups of water” till kokning. Efter en snabb sökning tror jag denna volym motsvarar 472g (ml) vatten. Jag var ju som sagt primärt intresserad i att värma vatten till två portioner frystorkat och uppskattar den volymen till 700 ml.

Mitt test:
Att värma 472ml och 700ml vatten till kokpunkten samt mäta tid och bränsleåtgång.
(min:sek och gram bränsle)

472ml VATTEN
Burkbrännare: 9:10 och 19g
Titanbrännare: 4:40 och 31g

700ml VATTEN:
Burkbrännare: 13:20 och 25g
Titanbrännare: 6:20 och 36g

Provade också att ställa kastrullen direkt på titan brännaren (precis som burkbrännaren) alltså utan tillhörande stativ/vindskydd som är den rekommenderade set-up:en, då blev det:
472 ml vatten: 14:40 och 16 g.

Burkbrännaren brinner mkt lugnare och hade en finare brännlåga tycker jag. Men på grund av detta kan det vara svårare att nå arbetstemperatur, speciellt med den stora volymen vatten (700 ml) som kylde bra i starten. Sen var det ju också -3 grader och den stod på en betongbalkong.

Titanbrännaren brinner utav bara helvete, mycket lågor slickar kanterna på kastrullen. En kastrull med bredare diameter kunde varit bättre. Värmer vattnet mycket snabbare men förbrukar också mer bränsle.

Upplevda för och nackdelar:
Burkbrännaren är billig och relativt enkel att bygga. Brinner med en finare låga tycker jag. Väger lite (11g) och är något mer ömtålig men det spelar mindre roll eftersom man normalt förvarar den skyddad i kastrullen. Mycket ostabil men är man försiktig och van så funkar det nog fint. Kan ta lite tid innan den kommer upp i arbetstemperatur.

Titanbrännaren är gedigen och ser ut att kunna hålla hur länge som helst. Väger (36g) som tre burkbrännare, plus stativet/vindskyddet (56g) som är rekommenderat att använda. Kokar vatten mycket snabbt jämfört med burkbrännaren men förbrukar mkt mer bränsle.

Slutsats:
Måste jag välja nu så hade jag valt den simpla burkbrännaren som kostar gratis och säkert funkar hyfsat bra när man lär känna den och justerat in alla parametrar.

Bilagor

• Topp_jäm.jpg
    Topp_jäm.jpg
    24 KB · Visningar: 625
  • Botten_jäm.jpg
    Botten_jäm.jpg
    29.7 KB · Visningar: 644
  • Rek kopiera.jpg
    Rek kopiera.jpg
    46.1 KB · Visningar: 629
  • Titan_brinn kopiera.jpg
    Titan_brinn kopiera.jpg
    76.3 KB · Visningar: 615
  • Burk_brinn kopiera.jpg
    Burk_brinn kopiera.jpg
    37.8 KB · Visningar: 624
wow - titanköket fungerar riktig illa här, kommer inte behövas så många dagar innan man eldat upp en trangia 25 i extra bränslevikt om det brinner på det där sättet.

Bara för att det gjort i titan så innebär det inte att en redan från början dålig konstruktion fungerar bättre...

har för mig att en trangia 27 drog ca 12 gram T-sprit för 500 gram vattenuppkok - dock i lite varmare miljö och vid -3 och iskallt vatten så hamnar man nog mellan 16 -19 gram - dvs ungefär som din burkbrännare.

Med mindre hål i burkbrännaren gjorda med nål el häftstift så blir den snålare och mer jett effekt på lågan,även kanalerna inne i buken påverkar gasflödet "jett effekten".... man får ett flåsljud!

Man behöver inte fylla på mer bränsle än att bulan på botten precis täcks då kommer brännaren igång inom 30sek och den brinner säkert 15-20 min beroende väder..

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg