Jämförelse av Burkbrännare och Titanbrännare
Jag frågade tidigare om någon hade erfarenheter av Evernew:s titanbrännare. Ingen hade, så här kommer nu mina erfarenheter.
Mitt primära användningsområde är att snabbt och enkelt värma vatten till två frystorkade portioner mat, eventuellt göra en kopp kaffe, gärna med moccabryggare (även om moccabryggare är tung).
Av tidigare information i denna tråd (första inlägget) har jag nu tillverkat en burkbrännare (finns många andra varianter också).
Jag hittade titanbrännaren med nedsatt pris här
http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=1497 fortfarande dyr! Men vad gör man inte för att bidra med info till detta forum
Jag har insett att det är oerhört många parametrar som bestämmer hur en alkoholbrännare presterar (material, lufttemp, vindskydd, ventilation, kastrull osv.) Jag har inte i skrivande stund tänkt utforska detta vidare utan försöker att rigga den utrustningen som jag har, på ett sätt, som jag tror är okej, samt att rigga på samma sätt och samma förhållanden för båda brännarna. Synd är bara att jag inte har en Triangabrännare som referens…
Jag utförde testen på balkongen här i Sogn studentby i Oslo och vi hade ca -3 grader, alltså inte helt optimalt för alkoholbrännare.
Kollar man på youtubefilmer så testar många att värma ”two cups of water” till kokning. Efter en snabb sökning tror jag denna volym motsvarar 472g (ml) vatten. Jag var ju som sagt primärt intresserad i att värma vatten till två portioner frystorkat och uppskattar den volymen till 700 ml.
Mitt test:
Att värma 472ml och 700ml vatten till kokpunkten samt mäta tid och bränsleåtgång.
(min:sek och gram bränsle)
472ml VATTEN
Burkbrännare: 9:10 och 19g
Titanbrännare: 4:40 och 31g
700ml VATTEN:
Burkbrännare: 13:20 och 25g
Titanbrännare: 6:20 och 36g
Provade också att ställa kastrullen direkt på titan brännaren (precis som burkbrännaren) alltså utan tillhörande stativ/vindskydd som är den rekommenderade set-up:en, då blev det:
472 ml vatten: 14:40 och 16 g.
Burkbrännaren brinner mkt lugnare och hade en finare brännlåga tycker jag. Men på grund av detta kan det vara svårare att nå arbetstemperatur, speciellt med den stora volymen vatten (700 ml) som kylde bra i starten. Sen var det ju också -3 grader och den stod på en betongbalkong.
Titanbrännaren brinner utav bara helvete, mycket lågor slickar kanterna på kastrullen. En kastrull med bredare diameter kunde varit bättre. Värmer vattnet mycket snabbare men förbrukar också mer bränsle.
Upplevda för och nackdelar:
Burkbrännaren är billig och relativt enkel att bygga. Brinner med en finare låga tycker jag. Väger lite (11g) och är något mer ömtålig men det spelar mindre roll eftersom man normalt förvarar den skyddad i kastrullen. Mycket ostabil men är man försiktig och van så funkar det nog fint. Kan ta lite tid innan den kommer upp i arbetstemperatur.
Titanbrännaren är gedigen och ser ut att kunna hålla hur länge som helst. Väger (36g) som tre burkbrännare, plus stativet/vindskyddet (56g) som är rekommenderat att använda. Kokar vatten mycket snabbt jämfört med burkbrännaren men förbrukar mkt mer bränsle.
Slutsats:
Måste jag välja nu så hade jag valt den simpla burkbrännaren som kostar gratis och säkert funkar hyfsat bra när man lär känna den och justerat in alla parametrar.