The Perfect Alcohol Stove

Men jag undrar lite hur du och gun-valld tänker när ni påstår att hög effekt sänker verkningsgraden?

Nej, hög effekt behöver inte automatiskt betyda sänkt verkningsgrad, men är effekten för hög så kommer mer värme att försvinna upp bredvid grytan än vad som går in i grytan. Om lågorna slår upp längs sidan på grytan så förlorar man väldigt mycket värme där.

Det är ju bara att titta på ett kök där du kan reglera effekten (ex. ett gasolkök). Skruvar du upp effekten så blir det varmare bredvid och ovanför grytan.

Jämför med de högeffektiva köken med "värmeflänsar" under, där försvinner nästan ingen värme alls på utsidan av grytan.

Effekten måste alltså anpassas efter grytans storlek och möjlighet att absorbera värmen.

Sen är ett problem att det är svårt att göra en sån där brännare både med hög verkningsgrad och hög effekt. Det beror på att för att öka effekten måste man få in mer syre, annars blir förbränningen ofullständig.

Halaj!

Nu har jag gjort ett test med hål även på insidan.
Jag använde hålen på utsidan som styrning och borrade rätt igenom alltihop.
Inte blev det bättre. Det tog en minut längre att värma samma mängd vatten som med standarbrännaren. Det gick åt 21 gram bränsle mot 17 gram tidigare. Inte konstigt eftersom brännaren stod på längre tid.
Jag känner inte att detta är så mycket att teorietisera kring, fast jag hade verkligen inte förväntat mig en försämring, utan nu blir nästa steg att löda igen hålen på utsidan och se vad det ger.
Detta test gjorde jag bara av nyfikenhet.

//T

Bilagor

• dubbelpipig.jpg
    dubbelpipig.jpg
    35.7 KB · Visningar: 494
Halaj!

Däremot är denna bild nämvärd.
När man förbränner ett kolväte bildas det koldioxid och vatten. Detta vatten i ångfas träffar en kall yta och kondenserar. I början av uppvärmingen är hela kastrullbotten fullt med vattendroppar. Dessa droppar förångas snart när ytan blir uppvärmd.
Men denna bild är tagen ca 6-7 min. efter start! Fortfarande vattendroppar i mitten!
Jag tycker att den visar bra hur kass minitrangian är.
Att brännaren bara värmer ytterkanten på kastrullen, och ingenting i mitten.

//T

Bilagor

• dagg.jpg
    dagg.jpg
    34.3 KB · Visningar: 495
Halaj!

Nej, men som sagt, jag misstänker att gun-valld hade större diameter på sin kastrull än jag på min minitrangia. Med stor diameter på botten spelar det ingen större roll att mitten inte värms.
Men det finns ytterligare en grej som skiljer The Perfect Alcohol Stove och minitrangian. Där läggs kastrullen direkt på brännaren medan trangian har ett vindskydd. Eller vad man nu skall kalla den. Den skyddar ju inte mot vind precis. Den kanske är helt onödig för funktionen?
Hade jag inte suttit 45 mil från mina brännare och kastruller hade jag provat med en gång, men nu får jag vänta tills efter helgen.

//T

Har vindskydd av 0,3mm alu folie som jag rullar ihop in i kaffepannan vid transport,brukar ha med två burkbrännare då jag kokar kaffe och mat samtidigt..

Båda brännarna och vindskydden får plats i kaffepannan och sen har jag kaffepannan i kolkärlet

Bilagor

• Kaffekok.jpg
    Kaffekok.jpg
    70 KB · Visningar: 478
Blir det en dagstur med macka i ryggan då blir de oftast riktig eld under pannan.. =)

Bilagor

• Toren kaffepaus.jpg
    Toren kaffepaus.jpg
    59.8 KB · Visningar: 466
Halaj!

Jo, den där mojängen till ”vindskydd” är ytterligare ett skäl till irritation på minitrangian. Tar plats gör den, i kastrullen. Jag vill lägga mina kokgrejer inuti kastrullen. Sporken, saltkaret, diskmedelsflaskan mm. Men den där mojängen tar all plats! Man får t.o.m. böja tamojen för att den skall gå in där.
Jag håller på att göra ett eget vindskydd, som passar formen på kastrullen, så att den inte stjäl plats. Men eftersom jag använder ett engelskt hjul till formningen tar det tid.

Men släpp hunden fri!
Jag ser på dess ögon att den vill!
Man skall ta vara på de små glädjeämnena här i livet. Inget skänker sådan glädje (hos en själv) och får hjärtat att fladdra som när ser lyckan på en bandhund man släppt lös!

//T

Men släpp hunden fri!
Jag ser på dess ögon att den vill!
Man skall ta vara på de små glädjeämnena här i livet. Inget skänker sådan glädje (hos en själv) och får hjärtat att fladdra som när ser lyckan på en bandhund man släppt lös!

//T

Vi har 6-8 vargar i de här området och vi fick påhälsning av tre för ett tag sen och dom följde efter ända till bilen...

Har 10m spårlina så lite frihet får han.. ;p

Halaj!

Jag skrev:
Bor du i vargland?
Som sista mening i mitt inlägg.
Men så raderade jag det innan jag postade. Vet inte varför. Det är ju ganska uppenbart. Varför skulle man annars binda en hund mitt i skogen?
Den kommer ju bara att välta din kaffepanna med linan när du vänder ryggen till.

//T

Västmanland... Visst finns det varg och björn här,mer än man tror... Finns fyra revir inom 5-6mils håll.

Har stuga uppe i tornedalen på finska sidan,knapt nå varg alls där... Har sett två vargar på dom 25åren jag haft stugan,är där ca 1månad om året så det är ju iofs inte så ofta.

Halaj!

Nu är jag tillbaka till mina byttor och kastruller.
Jag försökte lägga kastrullen direkt på brännaren. Det gick inte trots att jag väntade gott länge så att de yttre hålen tatt fyr. Lågan slocknade vid varje försök. Hålen ligger för nära kastrullbotten.

Så provade jag nåt annat. Jag har alltid fyllt brännaren till ca samma nivå som den stora diametern, den som brännaren vilar på när den sitter i 27-kitet.
Nu tömde jag den istället, och fyllde bara på 30 gram.
Nu reducerades tiden till 9:29 och spritåtgången till 17 gram.
Logiskt tycker jag. Ju mindre mängd sprit att värma upp, desto högre temp på brännaren =>mer sprutt på elden.

//T

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg