The Perfect Alcohol Stove

Halaj!

Men denna bild är tagen ca 6-7 min. efter start! Fortfarande vattendroppar i mitten!
Jag tycker att den visar bra hur kass minitrangian är.
Att brännaren bara värmer ytterkanten på kastrullen, och ingenting i mitten.

//T

Så fungerar dom flesta gasbrännarna med vid brännhuvud också.

Att det inte brinner mitt under grytan beror på att det inte finns någon syre där. Det finns orsak till varför större Wok-brännare är byggda som ringar och grytan rundad - detta för att fläta in luft och att få gasflödena i hög takt för hög värmeproduktion då nyförbränd luft tar ca 8 ggr mer plats under grytan än rumsvarm dito. Sedan är det ingen katastrof om just mitten inte värms då breda bandet som det brinner runt inanför grytranden har många gånger större aktiv värmeupptagningsyta än den lugna fläcken i mitten

Brännare med svetslåga och liten brännhuvud kan förvisso ge värme i mitten men då blir det ofta lite för mycket av det goda pga. den inre kärnlågan är het och duger inte för tex. stekning.

Kärnlåga ser man inte mycket av på en enkel trangiabrännare eller alkoholbrännare med T-sprit då det krävs förblandning med luft för att skapa en sådan - dvs blandningsrör i MF och gasbrännare innan det når och blåser igenom brännarhuvudets små hål.

Ett sätt att få mer koncentrerad värme mot mitten är att helt enkelt höja grytan lite så att lågan hinner brinna ut lite mer och samla sig mer i mitten innan den träffar botten på grytan.

Halaj!

Det är goda rön du kommer med, xxargs, och jag lyssnar.
Men som flambilden är på minitrangian är de sååå långt bort från vad du förordar.
I början (bild 1) ser det väl åtminstone någorlunda vettigt ut.
Men det är i början det, innan brännaren ens har kommit igång riktigt.
Sen, när brännaren har fått upp flåset (bild 2) och spriten börjar att koka får den storhetsvansinne! Lågorna flammar upp över kastrullkanten!
Jag skall sprida min värme över hela världen, tänker den!
Eller åtminstone södermanland!
Och så får den stackars lilla kastrullen som tiger still i stormens öga hålla tillgodo med det lilla den får…

Öhh, jag kanske överdrev en smula där, men ni fattar.
Det känns inte riktigt som att lejonparten av lågans värme åtgår till att värma kastrullen, precis.

//T

Bilagor

• först.jpg
    först.jpg
    28.7 KB · Visningar: 664
  • sen.jpg
    sen.jpg
    31.1 KB · Visningar: 707
Halaj!

I måndags gjorde jag ett försök med brännare utan hål på utsidan. Blev inget bra alls.
Det tog 14:45 min och gick åt 20 gram. Sämst hittils.

Det verkar som att alkoholen kokar som vanligt när brännaren kommit igång riktigt, men eftersom det inte kommer luft till i bra mängd ”väller” det ut och fyller hela vindskyddsbotten. Kolla gälen till höger i vindskyddet. Det brinner i hela vindskyddet. Brännarens temperatur ökar helt okontrollerat, och ännu mer alkohol förångas och hela förloppet eskalerar. Eftersom jag hade järnkoll så gick det bra att stoppa i tid.
Men i söndags så…

Bilagor

• sans hål.jpg
    sans hål.jpg
    34.2 KB · Visningar: 612
  • 2a försöket.jpg
    2a försöket.jpg
    31.9 KB · Visningar: 657
skulle jag värma en burk gulaschsoppa i kastrullen fylld med vatten. Jag höll inte så noga koll, utan gick och pysslade med nåt. Så helt plötsligt blev det helt galet med lågor!
Hela kastrullen var helt omsluten av lågor som nådde 10-20 cm ovanför kastrullens överkant och slickade nästan överskåpet ovan diskbänken!
Jag stod paralyserad som en saltstod. Hur det slutade? Jo, min smala lycka var att kastrullen var fylld till några mm under kastrullkanten. Så när vattnet började stormkoka rann det över och ner i vindskyddet och dämpade lågdansen. Annars vete fan hur det hade slutat.
DON’T TRY THIS AT HOME!

//T

Bilagor

• 1försöket.jpg
    1försöket.jpg
    33.5 KB · Visningar: 613
Men, VARFÖR försöker ni utveckla en så färdigutvecklad produkt som Trangias spritbrännare?
OM ni nu måste ha sån sprutt på en Trangia spritbrännare
- sätt dit vintertillsatsen och kör den för fullt. Det blir minst lika mycket lågor då...

En brännare är en balans mellan återkopplingen av värme (= mängden sprit som förångas), antalet hål för spritångorna och mängden luft som nåt brännaren.

Dessa parametrar måste vara i balans.

Varför kan man inte använda kemiskt ren bensin i en burkbrännare...?

Det borde gå bra att få till en burkbrännare med rätt parametrar lr?
Kokpunkten på bensin är väl rätt lik alkohol..?

Det är ju såklart ett mer potent bränsle som ger större risker men när man fått till parametrarna så...

En fara som jag kan se är såklart om brännaren slocknar av någon anledning men fortsätter att förånga bränsle som kanske ansamlas för att sedan antändas med ett präktigt svampmoln till följd...men god ventilering utomhus borde den risken minska...?

Vad skulle man vinna på att använda bensin...? Ja, det borde gå åt mindre bränsle per liter uppvärmt vatten...kanske mer brukbar vid kalla temperaturer...?

-Tapio_ut GO FOR IT ;)

Bensinen innehåller väl mer energi per volymenhet, alltså blir det för mycket gas när den förångas så syret räcker inte till.

Det är ju samma sak att om man har multifuel-kök så kan man normalt inte köra sprit och bensin i samma munstycke.

Halaj!

Jag är nu först och främst ute efter att modda min brännare så att verkningsgraden på minitrangian ökar. Med modifieringen jag gjort så är brännaren fullständigt livsfarlig att använda annat än mitt på en stor grusplan. Jag skissar lite i huvet, på ett vertikalt rör rakt genom brännaren, fastlödd i botten. Röret skall alltså leda luft underifrån till där lågan är.
Men de övningarna kommer jag inte att göra på diskbänken, kan jag lova. Nog med hjärtklappning…

Men andra bränslen är såklart intressanta. Heptan borde väl funka i trangiabrännaren, men fick jag gissa spontant skulle jag tro att den kommer att brinna med en halvmeterhög låga som sotar som attan och har tråkigt låg temperatur. Xxargs kan säkert fylla i bra här.

När jag kollar snabbt i wikipedia slår mig en sak:
Normalt heter det att man skall elda med bensin hellre än sprit när det är kallt. Varför?
För normalt, ju lättflyktigare vätska, desto lättare är det att tutta på det vid kyla.
Därför är det skillnad på sommar-och vinterbensin. Vinterbensinen innehåller större andel lättflyktiga beståndsdelar. För att bilar lättare skall starta vid kyla.

Men heptan har kokpunkt på 98 gr, och etanol 78 gr?

I sammanhanget finns det ytterligare ett bränsle som är intressant: Aceton, som har kokpunkt 56 gr. Man kanske skulle lättare få fyr på spritkök vid kyla, genom att hälla i en skvätt aceton?

//T

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg