Halaj!
Men denna bild är tagen ca 6-7 min. efter start! Fortfarande vattendroppar i mitten!
Jag tycker att den visar bra hur kass minitrangian är.
Att brännaren bara värmer ytterkanten på kastrullen, och ingenting i mitten.
//T
Så fungerar dom flesta gasbrännarna med vid brännhuvud också.
Att det inte brinner mitt under grytan beror på att det inte finns någon syre där. Det finns orsak till varför större Wok-brännare är byggda som ringar och grytan rundad - detta för att fläta in luft och att få gasflödena i hög takt för hög värmeproduktion då nyförbränd luft tar ca 8 ggr mer plats under grytan än rumsvarm dito. Sedan är det ingen katastrof om just mitten inte värms då breda bandet som det brinner runt inanför grytranden har många gånger större aktiv värmeupptagningsyta än den lugna fläcken i mitten
Brännare med svetslåga och liten brännhuvud kan förvisso ge värme i mitten men då blir det ofta lite för mycket av det goda pga. den inre kärnlågan är het och duger inte för tex. stekning.
Kärnlåga ser man inte mycket av på en enkel trangiabrännare eller alkoholbrännare med T-sprit då det krävs förblandning med luft för att skapa en sådan - dvs blandningsrör i MF och gasbrännare innan det når och blåser igenom brännarhuvudets små hål.
Ett sätt att få mer koncentrerad värme mot mitten är att helt enkelt höja grytan lite så att lågan hinner brinna ut lite mer och samla sig mer i mitten innan den träffar botten på grytan.