The Perfect Alcohol Stove

Roligt det här med spritkök. Jag har också byggt en liten tafflig burkbrännare som reserv till Bushbuddy-vedköket. Esbit kanske är bättre, men det är som sagt svårt att få tag i tabletter.

Om man vill ha viktsnåla spritkök får man inte glömma den geniala Caldera Cone. Jag undrar om det kan bli bättre än så i energieffektivitet och viktminskning. Nackdelen är att den måste vara perfekt avpassad till kastrullen man använder. Speciellt dyr är den inte heller.

http://www.traildesigns.com/stoves/caldera-cone-system

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Det mest effektiva är väl en "kelly kettle" med "kylflänsar" i skorstenen.

Fast en sån funkar ju inte så bra att laga mat i. Men ska man bara koka upp vatten så.

Det mest effektiva är väl en "kelly kettle" med "kylflänsar" i skorstenen.

Fast en sån funkar ju inte så bra att laga mat i. Men ska man bara koka upp vatten så.

Har en sådan också ; ) Det finns en tillsats så man kan ställa en stekpanna på skorstenen för att steka något eller blanda sås. Problemet är bara att vattnet kokar så snabbt att man inte hinner med.

Snabbast, javisst, men tung som fan och inte ett spritkök. Numera är det dock Backcountry boiler som gäller. Lättare en Kelly Kettle.

Ett spitkök med skorstensprincip vore ett kul projekt. Problemet är nog att det man vinner i verkningsgrad förlorar man i ökad vikt på grund av den dubbelväggiga konstruktionen. För längre turer kan detta kompenseras med lägre bränsleåtgång, men inte på kortare.

Snabbast, javisst, men tung som fan och inte ett spritkök.

Jag skrev inom citationstecken för jag menade själva konstruktionsprincipen. Gör man en sån i aluminium så borde den ju vara rätt vettig?

Sen finns det väl inget som hindrar att man eldar den med sprit? Jag har sett folk elda med både sprit, ved och bränsletabletter.

Med mindre hål i burkbrännaren gjorda med nål el häftstift så blir den snålare och mer jett effekt på lågan,...

Bra tips, häftstift eller nål, bara att trycka igenom. Jag hade 1,5 mm borr men kan troligtvis gå ner i hålstorlek på mina "jets"..

Roligt det här med spritkök. Jag har också byggt en liten tafflig burkbrännare som reserv till Bushbuddy-vedköket.
Om man vill ha viktsnåla spritkök får man inte glömma den geniala Caldera Cone. Jag undrar om det kan bli bättre än så i energieffektivitet och viktminskning. Nackdelen är att den måste vara perfekt avpassad till kastrullen man använder. Speciellt dyr är den inte heller.

http://www.traildesigns.com/stoves/caldera-cone-system..

Caldera Cone verkar ju vara ett brutalt optimerat vindskydd och kastrullställ i ett, helt klart intressant. Och fullt möjlig att göra själv enligt följande länk:
http://www.youtube.com/watch?v=VerP7-aiEBw
Ihop med en liten burkbrännare med små ”jets”/hål så har vi nog en effektiv pjäs. Får se om man kan få till detta…

Jodå ,det verkar kunna funka. Den där bpl-tråden jag nämnde hade några sådana exempel. Jag läste också på andra ställen att det inte funkade med trangia och kelly kettle. Det verkar att det krävs rätt teknik för att få detta att funka.

Rogers kelly kettle-kök verkar också vara riktigt lätt.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Provade en modifiering på min burkbrännare.

”En värmefångande fläns” var tanken…men det blev inget bra så prova inte detta om ni får iden. Den får för lite syre och kvävs…Provade då att göra lufthål i flänsen (inte in till förgasarkammaren) under nivån för ”jetsen”. Tanken var att den förångade alkoholen skulle stiga uppåt och blandas med luft som kommer underifrån men detta funkade inte heller utan alkogasen gick bakvägen och ut genom lufthålen…

Bilagor

• Burk 1.jpg
    Burk 1.jpg
    17.6 KB · Visningar: 569
  • Burk 2.jpg
    Burk 2.jpg
    20.2 KB · Visningar: 547
  • Burk 3.jpg
    Burk 3.jpg
    20.9 KB · Visningar: 568
  • Burk 4.jpg
    Burk 4.jpg
    37.3 KB · Visningar: 555
  • Burk 5.jpg
    Burk 5.jpg
    42.4 KB · Visningar: 546

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg