Test av punkteringsfria däck

Inte punkteringsfritt

Till sist kröp jag till korset och köpte ett punkteringsfritt däck
Är du säker på att det inte var punkteringsskyddade däck?

Det finns inga däck med slang (dvs luftfyllda) som är punkteringsfria.
Vill man ha däck utan luft finns tex http://www.greentyre.co.uk
Men jag skulle inte välja ett luftfritt däck, så ofta får jag inte punka.

Om man som jag ska ut på tur genom Europa (för första gången) i höst, vad rekommenderar ni som kan väga "vanliga" däck mot de punkteringsfria?
Jag rekommenderar i första hand bra däck och de får gärna var punkteringsskyddade.

Ett bra sådant däck är Continental Gatorskin
Gatorskin_2010.jpg

http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/ti ultra gatorskin.shtml
Jag har sådana däck själv och de har både bra grepp och är bekväma dessutom rullar de lätt och snabbt.
Men trots detta är de såpass punkteringsskyddade att jag inte har fått punka trots att jag har cyklat genom såpass mkt krossat glas att det har 'kraschat' under däcken.

Jag har drabbats av mängder med punkteringar det senaste året. Till sist kröp jag till korset och köpte ett punkteringsfritt däck för två veckor sedan.
Fem dagar (!) senare får jag punktering på väg till jobbet. Då fattar jag ju: Det är min fälg det är fel på.
Cykelhandlaren blev mycket förvånad när han upptäckte att det faktiskt var fråga om ett hål "utifrån". Däcket är ju kevlar-förstärkt. han hade försökt göra ett hål med en pryl utan att lyckas.

Jag har ingen förklaring till alla mina punkteringar, men jag kom ut med ett nytt däck och ny slang utan att behöva betala. Nu har det gårr en vecka till...

HåkanF

Jag hade ett liknande problem förra sommaren inför vår Sverigecykling. Det visade sig vara fäljbandet som var problemet och även när det byttes till ett nytt hade jag problem. Det var inte förrän de satte in ett fälgband som inte var gjort av plast som det löste sig.

Jag hade ett liknande problem förra sommaren inför vår Sverigecykling. Det visade sig vara fäljbandet som var problemet och även när det byttes till ett nytt hade jag problem. Det var inte förrän de satte in ett fälgband som inte var gjort av plast som det löste sig.
Jag trodde det också, men hålet på slangen satt på utsidan.

Och... nej... det var inte ett punkteringsfritt däck, men de lämnade ett års punkteringsgaranti och jag var den första personen som behövde utnyttja den. :)

HåkanF

"Jag rekommenderar i första hand bra däck och de får gärna var punkteringsskyddade.

Ett bra sådant däck är Continental Gatorskin..."

Tack för tips!

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg