Klokt skrivet - att flytta 70-100kg människa (ev gånger 2-4) + 0-15 kg gods (dator, mat eller vad det må
vara) i ett fordon som väger 1-2 ton en sträcka på 0-5 km, det är mycket dödvikt att flytta på i onödan. /Patrik
Ni har ju rätt bägge två - för de fall där elbilens naturliga begränsningar inte sätter käppar i hjulet - så är denDet beror ju helt på ditt körmönster och hur du bor. ... Men visst. För alla passar det inte.
Om det viktigaste med bilen är kunna dra en husvagn eller andra tunga släp så finns inga vettiga elbilar idag.
Om du regelbundet kör mer än 30-40 mil samma dag så är dieseln oslagbar. ...
klart överlägsen, speciellt ekonomiskt (men det lär väl Magdalena "korrigera" så snart hon kan - om ingen
Riksdag hindrar henne; kilometerskatt någon?).
Men för de av oss som behöver kunna dra släp som väger mer än kvartstonnet, som har sommarstugan (som
i mitt fall ligger 57 mil) långt bort med regelbundna besök, som har familj eller hobbies som kräver den där
"svenska" kombin, som bor långt från storstadscivilisation och pendlarkommunikation (så cykeln faller auto-
matiskt bort på grund av pendelavståndet) etc etc. - så kommer den rena elbilen fortfarande grovt till korta -
och några diesel-el-hybrider görs det nästan inte längre. De baseras bara på (klena) fåcylindriga bensinare
numera - av någon outgrundlig anledning...
Och som sagt var, jag har egen erfarenhet av allt det ovan nämnda. Jag väntar nog säkert 10-20 år innan jag
köper någon privatägd vardagselbil... En Tesla Roadster är nog troligare, som ersättare för mina V8-hobbybilar,
om en sådan skulle ramla ner framför mig...
/Odd