Jag skrattar högt!
Om Svearikes lag är så svår att läsa som det verkar, då har Svearikes lag verkligen misslyckats fylla sitt syfte. Jag har själv försökt finna svar i lagboken några gånger, det är lättare att finna svamp på en frusen åker. Finns här ingen som är advokat, eller som känner en advokat, som kan få klara besked på vad som gäller, och som kan avsluta denhär diskusionen?
Så, nu har jag avvikit ännumer från ämnet och börjat kritisera vårt voinichmanuskript till lagtext.
Därför tänker jag nu va den första på länge i tråden som använder sig av ordet ATV och enduro.
Är det inte ironiskt att ni som bor i Stockholm och dylikt är dom som mest gnäller om lugn och ro?
Tänk om alla i Stockholm va intresserade av att vandra i naturen, då skulle ni inte heller få va ifred, ellerhur? Alla äckliga människor skulle springa omkring i skogarna och trampa ner, starta lägereldar, kissa överallt, och kanske skulle somliga ha med sina skrikiga ungar också. Attans! Du som tänkte ha det tyst och lugnt kring en av dom mest tätbefolkade orterna i Sverige.
Jag håller visst med om att det borde finnas orörda och natursköna områden, för dom som vill ha en mysig dag i skogen, det vill jag också ibland. Och jag håller med alla er som envist eltar att lagen ska minsan följas. Men vi kan väl inte heller försöka stoppa en hel folkrörelse? Det skulle ju va som att stoppa 08or från att se på allsång på skansen, eller göteborgare från att dra dåliga vittsar.
Ja ja, nu är ni där igen. "Allsång fördärvar minsan inga sandhedar, och inte dåliga vittsar heller".
Är ni medvetna om hur mycket natur som förstörs bara för att ni vill ha ert margarin på mackan var morgon?
5000 personer dör var dag för att dom inte har rent diksvatten. Där sitter du i en varm lägenhet, med en irichcoffe och en stor påse potatischips och gnäller över en sandhed.
Det ordnas idrottsplattser åt dom som vill idrotta, och åt dom som vill se på idrott. Det ordnas belysta joggingrundor åt dom som inte lyckat jobba sig trötta på arbetet.
Det ordnas soptippar åt allt vårt skräp. Det ordnas renhållningsanläggningar åt all vår skit. För fan, det ska tillockmed ordnas ett område där vi kan förvara vårt kärnavfall.
Kan vi inte finna i våra hjärtan att dela på det vi har?
Om det är någon skog som är extra känslig för slitage, låt oss kalla den skogen för naturreservat, så att alla terengentusiaster förstår att här förstör jag någonting extra.
En liten bit hemmifrån går skåneleden, där har ett vackert parti bokskog blivit sönderkört av en skogsmaskin. Ett långt stycke stig är nu två gigantiska hjulspår, så har det varit nu i några år utan att någon intresserat sig för att restaurera det. Vad tycker ni om det, ni skogsentusiaster?
Jag håller med, det ser förjävligt ut. Jag älskar nämligen också naturen, och mer så orörd natur.
Kram på er alla