Re: Socker och sav
Jo det kan säkert vara så. 3% är i klass med sockerlönnen i Nordamerika/Canada! Jag bor i södra Sverige så det är möjligt det ökar norrut (det var läängesen jag läste Källmans doktorsavhandling). Det spelar iof ingen roll om det slår på någon procent hit eller dit. Att jämföra sav och vin är kanske inte helt rättvist om man gillar vin. Personligen tycker jag sav smakar mest vatten med en touch av sötma ibland.
/mattias
Yappah; sa:I Källmans analyser ser man att sockerhalten ökar i sav norrut. Det förklarar han med att som i andra arter ökar sockerhalten i vaäxter norrut. Sockerhalten i sav kan även vara högre i sav norrut genom att det i principär samma mängd socker som skall upp genom stammen i trädet och då det är kortare savstigningsperiod norrut så blir resultatet en högre sockerhalt i norrländsksav. (kan läsas i hans doktorsavhandling). Jag vet inte vart du bor men en lägre sockerhalt i sav kan man nog hitta söderut.
Även finska och ryska savanalyser anger sockerhalter på upp till 3% i vissa fall. Troligen är det även artspecifikt hur hög sockerhalt ett träd kan mobilisera i saven.
Har själv druckit sav lite varstans på norra jordklotet och kan inte finna att det är särskilt gott som det kan läsas här och där. Egentligen smakar det ingeting, lite svagt sött blaskigt vatten. Återigen, föredrar ett Bordaux vin eller om det skall vara vitt som sav ett Rehnvin med de druvor som skördas efter frosten!
Jo det kan säkert vara så. 3% är i klass med sockerlönnen i Nordamerika/Canada! Jag bor i södra Sverige så det är möjligt det ökar norrut (det var läängesen jag läste Källmans doktorsavhandling). Det spelar iof ingen roll om det slår på någon procent hit eller dit. Att jämföra sav och vin är kanske inte helt rättvist om man gillar vin. Personligen tycker jag sav smakar mest vatten med en touch av sötma ibland.
/mattias