Re: Re: Komprimera mera!
Hmm, men det verkar väl ändå lite overkill att en nybörjare ska bära mer än 25 kilo och ha en 130 liters rygga? Jag tror nog man klarar sig med 80 i de allra flesta fall. 100+ liter låter lite mycket (för en nybörjare).
viktorjonsson; sa:Jag har gått mina fjällturer med en 75 liters säck och tycker det är i minsta laget. Nu senast gick jag ensam och då var det riktigt kämpigt att få ner allt. Fick ta tältet utanför och jag hatar att ha saker mer eller mindre dinglande utanför ryggsäcken.
Så till min nästa tur blir det en 130 liters ryggsäck, så man slipper trycka ner allt. Sen kan man ju då också ta med lätta men skrymmande saker såsom knäckebröd. De större ryggsäckarna (100+) är också bättre för att bära tungt med, alltså 25 kg "väger" inte lika tungt i en 130 liters som än 75 liters ryggsäck. Bergans 130 liters ryggsäck är designad för att bära upp till 65 kg.
Hmm, men det verkar väl ändå lite overkill att en nybörjare ska bära mer än 25 kilo och ha en 130 liters rygga? Jag tror nog man klarar sig med 80 i de allra flesta fall. 100+ liter låter lite mycket (för en nybörjare).