Tältval inför Kebneresa

Laga mat i tältet?

Jag brukar alltid gå upp och gå ut ur tältet när jag lagar min frukost. Det är bara om det skulle råka vara dåligt väder som jag är kvar i tältet.
Detta eftersom jag lärt mig att man inte vill få COx gaser(som är direkt skadliga) i tältet. Är man kvar i tältet så ska man sörja för god ventilation, som det så fint heter. Sen är det ju dessutom mysigt att gå upp, sätta sig utanför tältet och få upp värmen i kläderna, och titta på naturen.

Re: Laga mat i tältet?

filto338; sa:
Detta eftersom jag lärt mig att man inte vill få COx gaser(som är direkt skadliga) i tältet. Är man kvar i tältet så ska man sörja för god ventilation, som det så fint heter.

Har vi inte avhandlat detta (icke-) problem i annan tråd redan? Jag tänker då fortsätta gasa i tältet ;)

Re: Re: Laga mat i tältet?

öringen; sa:
Har vi inte avhandlat detta (icke-) problem i annan tråd redan? Jag tänker då fortsätta gasa i tältet ;)

Nixpix,no go.Eftersom det finns sådana typer som gör lite som dom vill är det fortfarande ett inte helt avslutat problem.Vi måste orka ta debatten,var dom än sticker upp sitt fula tryne,frihetsälskande jävla terrorister.Antingen är dom med oss eller mot oss.

peter

Re: Re: Re: Laga mat i tältet?

ping; sa:
öringen; sa:

Nixpix,no go.Eftersom det finns sådana typer som gör lite som dom vill är det fortfarande ett inte helt avslutat problem.Vi måste orka ta debatten,var dom än sticker upp sitt fula tryne,frihetsälskande jävla terrorister.Antingen är dom med oss eller mot oss.

peter

Nu tror jag faktiskt att det i det här fallet handlar om att de inte läst den förra tråden Ping, så chilla lite va? :)

Re: Re: Re: Re: Laga mat i tältet?

öringen; sa:
ping; sa:
öringen; sa:

peter

Nu tror jag faktiskt att det i det här fallet handlar om att de inte läst den förra tråden Ping, så chilla lite va? :)

Jamen,säg till dom då!Hytt även med näven så dom förstår att här vankas det stryk.Styr in dom på den rätta vägen,det måste bli ett slut på den här utomtälts matlagningen.

peter

"The US Consumer Product Safety Commission collects statistics on carbon monoxide poisoning. In a comprehensive report on ‘Non-Fire Carbon Monoxide Deaths associated with the use of Consumer Products’4 issued in 2005 the fatalities for 2002 in the USA were analysed. Over the years 1999 – 2002 there were an average of 141 deaths from CO poisoning per year, and 188 in 2002 itself. Space heating systems were involved in 55% of the cases, engines in 28%, charcoal stoves in 5%, and camp stoves and lanterns were involved in 2%. It’s that two percent which concern us: just four people.

Storm-bound and losing ventilation around the edges.
Some 71% of deaths took place at home, while 23% took place in tents and temporary shelters. Most of the latter were, as the previous figures suggest, associated with space heating. It seems that many tourist-type campers have taken heaters into their tents at night - and left them running the whole night – and didn’t wake up.

The report does not even itemize the number of deaths which have occurred to walkers in little tents cooking dinner. It seems that even where a ‘camp stove’ was involved, there may also have been an LPG space heater. One gets the impression that holiday car campers in large family tents are the principal victims, and this is borne out by the following.

A report from the CDC (Centers for Disease Control and Prevention) entitled ‘Carbon Monoxide Poisoning Deaths Associated with Camping’5 details two cases where people died in tents. In the first case ‘a 51-year-old man, his 10-year-old son, a 9-year-old boy, and a 7-year-old girl were found dead inside a zipped-up, 10-foot by 14-foot, two-room tent at their campsite in southeast Georgia (a pet dog also died). A propane gas stove, still burning, was found inside the tent; the stove apparently had been brought inside to provide warmth.’ In the second case ‘a 34-year-old man and his 7-year-old son were found dead inside their zipped-up tent at a group camping site in central Georgia. They were discovered by other campers just before 9 a.m. A charcoal grill was found inside the tent; the grill apparently had been brought inside to provide warmth after it had been used outside for cooking."

Efter att läst ovanstående så känner jag mig inte särskilt orolig för att förgiftas annat än i extrema situationer. Det skulle då vara täta snöbivacker och tält som bakats in och frusits in av drivande snö eller liknande.

Jörgen

Re: Re: Re: Laga mat i tältet?

ping; sa:
öringen; sa:

peter

(skrattar)

Okej. Jag tänkte mer på att värmen från matlagningen kanske kunde användas till uppvärmning av tältet också.
Men det är sant. Gasen som bildas är inte överdrivet bra att inhaleras trots att den inte är direkt farlig förutom då man är helt instängd i ett rum som är helt och hållet tätt och där gasen ökar i koncentration.

Mvh
Christopher
[Ändrat av Gyllengahm 2006-10-11 kl 17:58]

Tält

Ska du verkligen köpa ett Akto? Jag ifrågasätter inte kvaliteten eller funktionen i tältet. De är nog kanon, precis som det brukar vara på hillebergs tält. Men om du inte ska upp ensam kan det väl vara kul om man delar tält och så kanske du någon gång framöver behöver ha mer plats än nu.
Du kan ju satsa på t.ex. ett fjällräven skule R/S 2 eller ett skule shape R/S 2. Båda finns på naturkompaniet. http://www.naturkompaniet.se/naturk...2252 [Ändrat av filto338 2006-10-11 kl 20:35]

Re: Tält

filto338; sa:
Ska du verkligen köpa ett Akto? Jag ifrågasätter inte kvaliteten eller funktionen i tältet. De är nog kanon, precis som det brukar vara på hillebergs tält. Men om du inte ska upp ensam kan det väl vara kul om man delar tält och så kanske du någon gång framöver behöver ha mer plats än nu.
Du kan ju satsa på t.ex. ett fjällräven skule R/S 2 eller ett skule shape R/S 2. Båda finns på naturkompaniet. http://www.naturkompaniet.se/naturk...r de ta med sig eget tält :) Mvh Christopher

Det låter som att du har bestämt dig, jag tror att Akto blir bra åt dig. Du kan ju alltid köpa ett nytt tält om några år, att ha till de gånger då ni är många. Själv köpte jag ett Nallo för att jag ville ha ett 2-personerstält av bra kvalitet som håller länge och som jag orkar bära själv.

Konsekvensanalys

Problemet är inte att laga mat inne i tältet,det är det enda rätta.Förutom att du låter avgaserna spridas fritt för vinden och göder ozohålet,finns även risken att du välter köket när du dräller runt utanför.I tältet har du alltid golvet som en buffert om skiten skulle träffa fläkten,ute tar det eld i vegetationen direkt och hela fjällvärlden brinner upp,ner och bort-glaciärerna smälter-bäckarna torrlägs-samerna blir ledsena och marscherar mot Stockholm men möter offerpoängsamlande förortskids (Kicker's) som gör processen kort.

DET min vän blir ett stort kors att bära.

Nä,det bästa är att gasa på inne i tältet och insup avgaserna så att du får med dig dom hem,leave no trace.

:)
peter
[Ändrat av ping 2006-10-12 kl 15:08]

Re: Konsekvensanalys

ping; sa:
Problemet är inte att laga mat inne i tältet,det är det enda rätta.Förutom att du låter avgaserna spridas fritt för vinden och göder ozohålet,finns även risken att du välter köket när du dräller runt utanför.I tältet har du alltid golvet som en buffert om skiten skulle träffa fläkten,ute tar det eld i vegetationen direkt och hela fjällvärlden brinner upp,ner och bort-glaciärerna smälter-bäckarna torrlägs-samerna blir ledsena och marscherar mot Stockholm men möter offerpoängsamlande förortskids (Kicker's) som gör processen kort.

DET min vän blir ett stort kors att bära.

Nä,det bästa är att gasa på inne i tältet och insup avgaserna så att du får med dig dom hem,leave no trace.

:)
peter
[Ändrat av ping 2006-10-12 kl 15:08]

(skrattar fördärvat)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tältval Fjällvandring 2
Agno123 Vilken jacka inför fjällvandringen? Fjällvandring 35
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
SatNam Förberedelse inför Kebnekaise höst 2015 Fjällvandring 8
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
dewolistic Klädval inför fjällvandring i Oktober Fjällvandring 8
fredrik_ Nybörjarfrågor inför sommarvandring. Fjällvandring 38
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
slugg träning inför fjällvandring! Fjällvandring 12
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
snuffle Inköp inför fjällvandring Fjällvandring 127
FSkog Tips inför hård vandring i sommar Fjällvandring 56
beorn Tips inför kängköp Fjällvandring 5
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Amos Hjälp inför FJS! Fjällvandring 9
tjolanta Träning inför fjällvandring Fjällvandring 9
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
Igelkotte Hittat doja för Kebneresa. Duger denna? Fjällvandring 37

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg