Tältval inför Kebneresa

Fråga

En sak som måste tas upp nu är. Vad har man med sig för mat och hur mycket. Det är nog här vikten ligger tror jag.
Jag brukar alltid ta med mig för mycket bränsle och mat. Detta med anledning av att man aldrig vet vad som kan hända. Man kanske blir inne i tältet en dag eller två på grund av oväder eller att någon skadar sig. Då är det inte roligt att ha för lite med sig. Dessutom brukar jag inte ta frystorkat med mig. Det gör ju stt min säck väger lite mer i utgångsvikt.
Tycker för övrigt att min säck på 86 liter och som väger 2,8 kg i tomvikt inte är så farligt.
[Ändrat av filto338 2006-10-10 kl 19:02]

Re: Fråga

filto338; sa:
En sak som måste tas upp nu är. Vad har man med sig för mat och hur mycket.

Frukost: Färdigblandat choklad+mjölkpulver till ca 4 dl och 4 sådana där små platta bröd med mjukost från tub (ca 2-3 tuber per vecka).

Lunch: Stärkelse (t.ex. spagetti, couscous, mospulver, ca en halv trangiagryta tillagat) och smak (pulversås eller pulversoppa), kokas i samma gryta.

Middag: Samma som lunch.

Kvällsmat: Samma som frukost.

Eventuellt också något godis i form av ölkorv eller torkat kött.

Re: Fråga

filto338; sa:

Tycker för övrigt att min säck på 86 liter och som väger 2,8 kg i tomvikt inte är så farligt.

Frukost: Färdigblandad dubbel portion turbogröt, mjölkpulver, kaffe, socker

Lunch: Varma koppen, 2 knäckebrödmackor, smör och kaviar, kaffe och kex.

Kvällsmat: Real tur eller wild life, fromage

Kvällsfika: Whiskey, varm choklad, kex

Fikapauser: Kaffe, socker, kex, smågodis, jordnötter, chokladkakor, energikakor (ibland)

Jag brukar ta med en extra påse turbogröt, rikligt med godis, jordnötter, kex och kaffe. Jag brukar räkna fel på hur mycket whiskey jag ska ha med också....

Bränsle har jag bra koll på hur mycket jag gör av med. 220 gram gas räcker fint för 1 vecka. Brukar ta med en liten 100 grams burk som backup.

Mardrömmen måste ju vara att helt plötsligt halvvägs på semestern, måste man börja ransonera, vingummin, lakritsfudge och whiskey!!

Min säck väger 3,4 kg och lastar 90 l. Och då har jag tältet på utsidan, gissa om jag har plats över (som inte används).

Mvh
Peter P.

Re: Re: Fråga

pal2; sa:
filto338; sa:

Frukost: Färdigblandad dubbel portion turbogröt, mjölkpulver, kaffe, socker

Lunch: Varma koppen, 2 knäckebrödmackor, smör och kaviar, kaffe och kex.

Kvällsmat: Real tur eller wild life, fromage

Kvällsfika: Whiskey, varm choklad, kex

Fikapauser: Kaffe, socker, kex, smågodis, jordnötter, chokladkakor, energikakor (ibland)

Jag brukar ta med en extra påse turbogröt, rikligt med godis, jordnötter, kex och kaffe. Jag brukar räkna fel på hur mycket whiskey jag ska ha med också....

Bränsle har jag bra koll på hur mycket jag gör av med. 220 gram gas räcker fint för 1 vecka. Brukar ta med en liten 100 grams burk som backup.

Mardrömmen måste ju vara att helt plötsligt halvvägs på semestern, måste man börja ransonera, vingummin, lakritsfudge och whiskey!!

Min säck väger 3,4 kg och lastar 90 l. Och då har jag tältet på utsidan, gissa om jag har plats över (som inte används).

Mvh
Peter P.

Måste som trådskapare ta tillfället i akt och fråga dig om du tror en 440g gasflarra räcker för en nybörjare i två veckor. Med betoning på "nybörjare" alltså.
Är medveten om att det "beror på etc etc" men låt oss anta att jag är hyffsat besparsam och inte använder köket som fakla och fotvärmare om nätterna :)
En bra sak är om du skulle kunna skriva hur mycket ungefär av gasen som brukar vara kvar efter en vecka. Jag har tidigare resonerat att det "kan vara bra" att ha med sig två 440g men detta är alltså kanske lite overkill (i två veckor då)?

Mvh
Christopher

Re: Re: Re: Fråga

andersmossing; sa:
pal2; sa:

Du har säkert nåt klokt svar på det här, men varför inte stoppa ner tältet också om du nu har plats över?

//Anders

Yep det har jag! :) Tycker jag i vart fall.

Om det regnar på morgonen när jag packar ihop så packar jag klart ryggsäcken inne i tältet. Rätt ofta är innertältet torrt och då slänger jag ner det i säcken. När allt är klart och ryggsäcken packad tar jag ner yttertältet som sista pinal. Att stå och packa ryggsäcken i regn förstår inte jag meningen med. Och som det verkar så har en del en massa pressande och packande för att få ner prylarna i ryggsäcken och det slipper jag också gärna i spöregnet.
Och på kvällen när det nedrans regnandet fortfarande inte gett med sig har man samma fördel. För övrigt tycker jag att när man stängt ryggan på morgonen ska man inte behöva öppna den förräns man slår läger för natten. Det är därför man har sidofickor.

Det går dessutom snabbt att få upp tältet när man ska fika eller äta lunch.

Att slänga ner ett surt yttertält inne i ryggsäcken är inget jag vurmar för. Jag vet det finns de som har andra åsikter om det. Själv ser jag inte det faktum att man har plats kvar inne i ryggsäcken som en anledning till att lägga tältet där. Skulle jag haft en 130 l rygga hade jag fortfarande haft tältet utanpå.

Mvh
Peter P.

Re: Re: Re: Fråga

Gyllengahm; sa:
Måste som trådskapare ta tillfället i akt och fråga dig om du tror en 440g gasflarra räcker för en nybörjare i två veckor. Med betoning på "nybörjare" alltså.
Är medveten om att det "beror på etc etc" men låt oss anta att jag är hyffsat besparsam och inte använder köket som fakla och fotvärmare om nätterna :)
En bra sak är om du skulle kunna skriva hur mycket ungefär av gasen som brukar vara kvar efter en vecka. Jag har tidigare resonerat att det "kan vara bra" att ha med sig två 440g men detta är alltså kanske lite overkill (i två veckor då)?

Mvh
Christopher

Jag har vid ett tillfälle mätt upp vikten före och efter en vecka på en 220 grams burk och den hade minskat med 218 gram. Det var efter 7 dagars användning.

Jag kokar upp vatten till frukostgröten och några kaffekoppar på morgonen. Jag kokar upp och fyller dessutom termosen. Sedan använder jag inte köket mer förrän kvällen. Då blir det vatten till kvällsmaten, kvällsfika, och det som blir över åker ner i termosen. Det brukar vara tillräckligt varmt på morgonen för att man skall kunna ta sig en kopp kaffe det första man gör.

Allt kokande sker inne i tältet med en bit aluminiumfolie som extra vindskydd.

Så fort jag inte använder köket skruvar jag loss brännaren några varv. Jag misstänker nämligen att det tjuvläcker lite med brännaren iskruvad.

Själv skulle jag klara mig med 1 440 grams burk, men jag skulle ta 2 220 grammare samt 1 100 grams bruk som backup. En nackdel med 440 gramsburkarna är att med toppmonterad brännare är att det blir lite rangligt, därför föredrar jag 220 grammarna.

Om du använder ditt kök på liknande sätt skulle jag rekommendera 2 220 grammar samt en 100 eller 220 grams extra i reserv.

Mvh
Peter P.

Re: Re: Re: Re: Fråga

pal2; sa:
Gyllengahm; sa:

Mvh
Christopher

Jag har vid ett tillfälle mätt upp vikten före och efter en vecka på en 220 grams burk och den hade minskat med 218 gram. Det var efter 7 dagars användning.

Jag kokar upp vatten till frukostgröten och några kaffekoppar på morgonen. Jag kokar upp och fyller dessutom termosen. Sedan använder jag inte köket mer förrän kvällen. Då blir det vatten till kvällsmaten, kvällsfika, och det som blir över åker ner i termosen. Det brukar vara tillräckligt varmt på morgonen för att man skall kunna ta sig en kopp kaffe det första man gör.

Allt kokande sker inne i tältet med en bit aluminiumfolie som extra vindskydd.

Så fort jag inte använder köket skruvar jag loss brännaren några varv. Jag misstänker nämligen att det tjuvläcker lite med brännaren iskruvad.

Själv skulle jag klara mig med 1 440 grams burk, men jag skulle ta 2 220 grammare samt 1 100 grams bruk som backup. En nackdel med 440 gramsburkarna är att med toppmonterad brännare är att det blir lite rangligt, därför föredrar jag 220 grammarna.

Om du använder ditt kök på liknande sätt skulle jag rekommendera 2 220 grammar samt en 100 eller 220 grams extra i reserv.

Mvh
Peter P.

Tack för svaret! Eftersom jag inte dricker kaffe, och planerar att äta två rejäla mål om dagen (frulle, middag) så tror jag att ett 440g räcker för mig. Jag skippar nog reundans av rent praktiska och ekonomiska skäl. Är det verkligen så allvarligt så kan jag äta torrmaten..... torr.

Fler goda förslag?

Mvh
Christopher

Det blir jobbigt att gå hela dagen mellan frukost och middag, och bara trycka i sig typ russin, nötter, chokladbitar under dagen. Jag brukar ta med gålunch, ett smörgåspaket som ordnas på morgonen. En dubbelmacka av kavring eller rallarhalvor, med smör och ost eller ungersk salami. Salami, äkta rökt, håller bra. Ost håller bra inlindad i sådant där fettat smörpapper, sen i plastpåse. Direkt i plastpåse är sämtre då den inte får andas alls. Smörgåsen sköljs ner med vatten.

Raskesven

Våra matvanor i fjällen

Frukost

Jag äter alltid grovt rågbröd till frukost, så det gör jag i fjällen också. Ett pumpernickelbröd som heter "Party Rounds" och finns på Hemköp. Jag äter ungefär ett halvt paket. På de små läckerbitarna smetar jag ut renköttsost på tub. Gottigottgott! Te dricker jag till. Om jag inte orkar ta fram köket så dricker jag bara gott fjällvatten till.

Maken äter upp middagsresterna till frukost. Han är mera hardcore stenålderskostare än mig, jag fixar inte riktigt att äta kött till frukost, men han tycker det är toppen! Så han laddar rejält med riktig mat på morgonen.

Innan vi lämnar lägret så häller vi dagens middag i en flaska och fyller med vatten.

Snacks / lunch

Tvärtemot vad jag trodde så åt vi inte alls varm mat till lunch. Det kanske berodde på det risiga vädret. Hursomhelst så knaprade vi hellre torkad frukt, torkat renkött, ölkorv etc. istället för att laga fulla måltider. Varma koppen var inte så dumt heller. Jag ska prova att göra egen och mera nyttig varma koppen till nästa gång!

Russin, krav-odlade aprikoser (finns på Konsum, och de är jättegoda!), mörk choklad, mandlar osv. Jag tål inte nötter så bra, annars hade vi haft det med oss. (Alltså jag dör inte av dem, men jag får väldigt ont i magen om jag äter mycket nötter. Trist! )

Vi hade också med ett halvkilo naturgodis, och det var verkligen himmelskt när energin var på noll.

Middag

Då värmde vi upp den torkade mat som vi blötlagt i flaskan på morgonen. Jag tycker nog att köttfärs var det som blev godast. Men visst funkade det ju att torka både lax, tonfiskkotletter, fläskkotletter, kyckling... I grönsaksväg så funkade paprika, aubergine, purjolök bäst. Soltorkade tomater kan man köpa, och torkade grönsaker kan finnas på Orientlivsaffärer.

Ja det var det hela. Herregud vad nyttig jag känner mig! Vi mådde mycket gott av vår mat.

Re: Våra matvanor i fjällen

^_^; sa:
Frukost

Jag äter alltid grovt rågbröd till frukost, så det gör jag i fjällen också. Ett pumpernickelbröd som heter "Party Rounds" och finns på Hemköp. Jag äter ungefär ett halvt paket. På de små läckerbitarna smetar jag ut renköttsost på tub. Gottigottgott! Te dricker jag till. Om jag inte orkar ta fram köket så dricker jag bara gott fjällvatten till.

Maken äter upp middagsresterna till frukost. Han är mera hardcore stenålderskostare än mig, jag fixar inte riktigt att äta kött till frukost, men han tycker det är toppen! Så han laddar rejält med riktig mat på morgonen.

Innan vi lämnar lägret så häller vi dagens middag i en flaska och fyller med vatten.

Snacks / lunch

Tvärtemot vad jag trodde så åt vi inte alls varm mat till lunch. Det kanske berodde på det risiga vädret. Hursomhelst så knaprade vi hellre torkad frukt, torkat renkött, ölkorv etc. istället för att laga fulla måltider. Varma koppen var inte så dumt heller. Jag ska prova att göra egen och mera nyttig varma koppen till nästa gång!

Russin, krav-odlade aprikoser (finns på Konsum, och de är jättegoda!), mörk choklad, mandlar osv. Jag tål inte nötter så bra, annars hade vi haft det med oss. (Alltså jag dör inte av dem, men jag får väldigt ont i magen om jag äter mycket nötter. Trist! )

Vi hade också med ett halvkilo naturgodis, och det var verkligen himmelskt när energin var på noll.

Middag

Då värmde vi upp den torkade mat som vi blötlagt i flaskan på morgonen. Jag tycker nog att köttfärs var det som blev godast. Men visst funkade det ju att torka både lax, tonfiskkotletter, fläskkotletter, kyckling... I grönsaksväg så funkade paprika, aubergine, purjolök bäst. Soltorkade tomater kan man köpa, och torkade grönsaker kan finnas på Orientlivsaffärer.

Ja det var det hela. Herregud vad nyttig jag känner mig! Vi mådde mycket gott av vår mat.

Hej Frida och tack för ennu ett jättetrevligt inlägg! Har antecknat många goda (såväl praktiskt som smakmässigt..:)...) råd och ser fram emot att bruka dem på mitt allra första norrlandsäventyr summer -07 :)

ps. Lagar du maten inne i tältet? Nackdelar/fördelar?

Mvh
Christopher

Re: Re: Våra matvanor i fjällen

Gyllengahm; sa:
Hej Frida och tack för ennu ett jättetrevligt inlägg! Har antecknat många goda (såväl praktiskt som smakmässigt..:)...) råd och ser fram emot att bruka dem på mitt allra första norrlandsäventyr summer -07 :)

ps. Lagar du maten inne i tältet? Nackdelar/fördelar?

Mvh
Christopher

Tack, och varsågod!

Vi har ingen GT-absid. Jag är inte van med nåt annat, så jag tycker det funkar alldeles ypperligt ändå. På morgonen ligger vi kvar i innertältet och ställer köket alldeles utanför innartältet, i absiden alltså. Om det är fint väder öppnar vi tältet och njuter av utsikten. Nallo-tältet är jättemysigt på så vis att när man öppnar tältet kan man titta rakt ut på utsikten. Om det är dåligt har vi stängt, förstås. Tycker det funkar bra. Fast jag läste i nån instruktion nånstans att man absolut inte ska laga mat i tältet. Det verkar gå väldigt bra ändå, det kanske är om man gör långa kok som det inte är bra.

Trangia med gasbrännare är jättebra, jag är helnöjd med mitt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tältval Fjällvandring 2
Agno123 Vilken jacka inför fjällvandringen? Fjällvandring 35
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
SatNam Förberedelse inför Kebnekaise höst 2015 Fjällvandring 8
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
dewolistic Klädval inför fjällvandring i Oktober Fjällvandring 8
fredrik_ Nybörjarfrågor inför sommarvandring. Fjällvandring 38
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
slugg träning inför fjällvandring! Fjällvandring 12
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
snuffle Inköp inför fjällvandring Fjällvandring 127
FSkog Tips inför hård vandring i sommar Fjällvandring 56
beorn Tips inför kängköp Fjällvandring 5
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Amos Hjälp inför FJS! Fjällvandring 9
tjolanta Träning inför fjällvandring Fjällvandring 9
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
Igelkotte Hittat doja för Kebneresa. Duger denna? Fjällvandring 37

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg