Tältval inför Kebneresa

Re: Re: Re: Packning

larsl; sa:
NUI; sa:
filto338; sa:
Summa summarum krävs en stor ryggsäck. [Ändrat av filto338 2006-10-08 kl 22:04]

När du skriver på det sättet så låter detta som en sanning som kommit ned från himlen på stentavlor. Men så är det inte. Det är din uppfattning att det krävs en stor ryggsäck. Denna uppfattning har du all rätt att ha.
Fast om man ska bära med sig stentavlor så kan ju en 130-literssäck vara bra att ha.

130 liter granit väger ca 350 kg. Jisses vad starka ni är! Eller är det UL-tavlor, i pimpsten? ;-)
/Richard

Re: Re: Packning

NUI; sa:
När du skriver på det sättet så låter detta som en sanning som kommit ned från himlen på stentavlor. Men så är det inte. Det är din uppfattning att det krävs en stor ryggsäck. Denna uppfattning har du all rätt att ha.

Min uppfattning är att det inte krävs en stor ryggsäck, eftersom jag själv klarar mig alldeles utmärkt utan. Jag tycker det blir enklare för en mindre erfaren person som trådskaparen att värdera olika råd om vi är tydliga med att det är subjektiva uppfattningar vi redovisar, och inte naturlagar som han ovillkorligen måste följa.

Jörgen

Naturligtvis är det inga naturlagar och jag håller med om att jag kanske fick det att låta som det var skrivet i sten. Detta med ryggsäcksstorlek är ju subjektivt, precis som du säger.
Men ett gott råd är ju fortfarande att ryggsäck och kängor är något man ska satsa på. Man kan till exempel låta bli att köpa det häftigaste hillebergtältet och multifuelköket. Man kan se till att få ett par bekväma kängor och en bra ryggsäck istället.

Det är nyttigtigt med en trång ryggsäck som börjar resan med snölåset fyllt med mat. Det blir snabbt plats. Att kunna ta med sig mer är frestande och oftast helt onödigt. Går du in i en shop utomlands är de svårt att hitta en säck över 55 liter. Undantaget är norden och USA.
Att bära på 3500-5500 gram ryggsäck är onödigt om du inte skall bära in expeditionsutrustning eller motsvarande. Går du en rösad led där provianering är möjlig, utnyttja möjligheten. Vatten flyter i bäckarna och den resursen nyttjar de flesta lätt...
Sover man sen i stugorna räcker det med ett reselakan 150-250gram istället för liggunderlag, sovsäck och tält. Men du ville ju ha tältråd så den viktbesparningslösning var visst inte riktigt i din stil. Är vädret gott kan du sova i vilket tält som helst. Blir vädret styggt behöver du ett bra tält. Av erfarenhet kan jag säga att vädret blir fult och du skall gardera dig med höstutrustning rakt över...Det är lätt att lätta på klädseln när det blir vykortsväder. Betydligt svårare är att ta fram höstgrejorna som ligger hemma vid fel i packningen...
Vid mina bergsresor har jag bara haft busväder ett dusintal gånger, men då var det busväder. Sommartid har jag varit med om snöstorm och isslag. På våren har jag varit med om isdimma och storm, inget var rekommendabelt.
Det är grönt i fjällen för det regnar....emellanåt vid icke skidsäsongen.
I högre terräng förekommer stenskav vid smältperioden och vid regn.
För att spara på tältvikt och köksvikt brukar man gå 2-4 i sällskap, det är trevligt och ökar säkerheten.
Vid hemresan är det trivsamt att ha rena kläder, de och saneringsutrustningen kan man lämpligen sända i förväg till målstället. Skönt att ha när man äter en lagad måltid med lokala läckerheter på målstället.
Du som planerar i god tid och läser på kommer säkert att få en fin tur.

Go tur

inse; sa:
Gyllengahm; sa:
Låter bra! Några andra ryggsäckar man kan kolla på som har utrymme för 65-75l? Någon?
..fjällräven har en modell som heter tind 65. mycket bra använde själv den när jag gick en 2veckors tur i jotunheimen...god tur

Kunde inte hitta Tind på Fjällrävens hemsida, men en Råstu 60 liters väger 2 900 g, vilket väl är ungefär dubbelt så mycket som en såpass stor säck bör väga enligt min mening. Osprey har några säckar runt 1,5 kg t ex som finns på den svenska marknaden. Ännu lättare ryggor finns i USA. Detta är helt "normala" säckar med ram, men där ambitionen har varit att spara vikt.

Min egen ramlösa säck väger mindre än 10% af Råstu och det finns andra ramlösa säckar under kilot som funkar bra om man inte bär mer än 15 kg eller så. Vilket man alltså inte behöver, utan väljer. Av outgrundliga skäl :)

Jörgen

Re: Re: Re: Packning

filto338; sa:
NUI; sa:

Min uppfattning är att det inte krävs en stor ryggsäck, eftersom jag själv klarar mig alldeles utmärkt utan. Jag tycker det blir enklare för en mindre erfaren person som trådskaparen att värdera olika råd om vi är tydliga med att det är subjektiva uppfattningar vi redovisar, och inte naturlagar som han ovillkorligen måste följa.

Jörgen

Naturligtvis är det inga naturlagar och jag håller med om att jag kanske fick det att låta som det var skrivet i sten. Detta med ryggsäcksstorlek är ju subjektivt, precis som du säger.
Men ett gott råd är ju fortfarande att ryggsäck och kängor är något man ska satsa på. Man kan till exempel låta bli att köpa det häftigaste hillebergtältet och multifuelköket. Man kan se till att få ett par bekväma kängor och en bra ryggsäck istället.

Jag håller med dig om att ryggsäck och skodon är viktiga saker, värda att satsa på. Det betyder inte att det som är störst, tyngst och dyrast nödvändigtvis är det bästa. Jag tycker att man fäster för liten vikt vid vad dessa viktiga utrustningsdetaljer väger. Det är inget linjärt samband mellan vikt och funktion.

En ryggsäck på 1,5 kg och 60 l istället för en på 4,5 kg och 120 l minskar packvikten med 3 kg. Detta är väl mellan 10-30% av hela packvikten för de flesta.

Likaså finns det en hel del forskning som verkar någorlunda enig om att det är ungefär 5 ggr så jobbigt att bära en vikt på fötterna som att bära den på ryggen. Konsekvensen av det är att det finns inget man spar så mycket energi på som att ha lättast möjliga skodon, som ändå gör jobbet. För mig är detta gympadojor. Jag tror att det skulle kunna vara ett alternativ för många fler än vad som använder sådana idag. Om man upplever detta som extremt så finns det ändå tungt (!) vägande skäl till att välja de absolut lättaste kängorna man kan uppbringa.

Jörgen

NUI; sa:
inse; sa:
Gyllengahm; sa:
Låter bra! Några andra ryggsäckar man kan kolla på som har utrymme för 65-75l? Någon?
..fjällräven har en modell som heter tind 65. mycket bra använde själv den när jag gick en 2veckors tur i jotunheimen...god tur

Min egen ramlösa säck väger mindre än 10% af Råstu och det finns andra ramlösa säckar under kilot som funkar bra om man inte bär mer än 15 kg eller så. Vilket man alltså inte behöver, utan väljer. Av outgrundliga skäl :)

Jörgen

Suck ;)...Jörgen, vissa gillar att ligga ute i tre veckor me mat och allt... att du aldrig lär dig...;).

Men håller med dig i sak, moderna ryggsäckar är ibland fantastiskt tunga i förhållande till volymen.

//J

joru; sa:
Suck ;)...Jörgen, vissa gillar att ligga ute i tre veckor me mat och allt... att du aldrig lär dig...;).

Om man är ute i tre veckor är det väl ÄNNU viktigare att spara alla gram man kan? I USA är väl långvandringar hela lättpackningstrendens moder?
Det finns ju apstora ryggor som är hur stabila som helst utan att de väger 4,5 kilo innan man ens har börjat packa! *Host*Vulcan*host*.

Nordesjö; sa:
joru; sa:

Om man är ute i tre veckor är det väl ÄNNU viktigare att spara alla gram man kan? I USA är väl långvandringar hela lättpackningstrendens moder?
Det finns ju apstora ryggor som är hur stabila som helst utan att de väger 4,5 kilo innan man ens har börjat packa! *Host*Vulcan*host*.
Hehe, snacka om deja vu-känslor. För en treveckorstur med min kåta väger bara maten och kåtan i utgångsläget 24600 gram. Sedan tillförs en Vulcan mm. Känns inte så outgrundligt för mig att vikten kan snurra runt 30-35 kg i utgångsläget. Men som Nordesjö skriver, blir än viktigare att då spara gram så det inte drar iväg än mer.

Raskesven

joru; sa:
NUI; sa:
inse; sa:
Gyllengahm; sa:

Jörgen

Men håller med dig i sak, moderna ryggsäckar är ibland fantastiskt tunga i förhållande till volymen.

//J

Jo, jag börjar lära mig :)
Fast att ligga ute tre veckor och ha med sig all mat kan man väl nästan kalla för ett specialintresse, i stil med fotografering med storbildskamera eller klättring.

Det är givet att sådana specialintressen där man behöver ytterligare 10-20 kg utrustning utöver äta-sova-vandra-stuket ställer andra krav på ryggsäckarna. Men att det skulle ställa sådana krav att det krävs 4 kg ryggsäck tror jag inte på. Men det finns ju rena ryggsäckstrådar där vi har diskuterat detta. Personligen så tror jag att det går att med moderna material konstruera en ryggsäck på runt 2 kg som klarar 50 kg och 110 liter. Om man vill.

Ett företag som vill är ju http://www.ula-equipment.com med Catalyst som väger 1,2 kg, rymmer 75 l och kostar ynka $225.

Men så länge köparna har behov som bättre uppfylls av att bära tungt än att bära lätt så kommer ju inte tillverkarna att göra prylar som inte går att sälja.

Jörgen

Nordesjö; sa:
joru; sa:

Exakt min poäng, jag skrev ju att många moderna ryggor är onödigt tunga.

//J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tältval Fjällvandring 2
Agno123 Vilken jacka inför fjällvandringen? Fjällvandring 35
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
SatNam Förberedelse inför Kebnekaise höst 2015 Fjällvandring 8
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
dewolistic Klädval inför fjällvandring i Oktober Fjällvandring 8
fredrik_ Nybörjarfrågor inför sommarvandring. Fjällvandring 38
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
slugg träning inför fjällvandring! Fjällvandring 12
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
snuffle Inköp inför fjällvandring Fjällvandring 127
FSkog Tips inför hård vandring i sommar Fjällvandring 56
beorn Tips inför kängköp Fjällvandring 5
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Amos Hjälp inför FJS! Fjällvandring 9
tjolanta Träning inför fjällvandring Fjällvandring 9
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
Igelkotte Hittat doja för Kebneresa. Duger denna? Fjällvandring 37

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg