Hej,
Jag var för ett par dagar sedan iväg med min son och hans pappa och övernattade i skogen. Inget regn, ingen blåst och en mycket varm dag så det var perfekta förhållanden.
Vi använde hans tält som är ett Bergans Trysil från XXl som han köpte förra året.
https://www.xxl.se/bergans-trysil-2-pers-talt/p/1088460_1_style
Jag gick in och skulle natta sonen och efter cirka 10 min fanns det inget syre kvar i det tältet. Så under natten vågade jag inte stänga igen tältet utan öppning och ventilationslucka fick vara öppet vilket gick bra eftersom det ändå var så varmt den dagen. Min sons pappa har också berättat att det blir jättemycket kondens i tältet om det är fuktigt ute.
Är det något fel på tältet eller är det bara "för billigt"?
Nu planerar jag att köpa ett eget tält och undrar vad jag ska tänka på och en ungefärlig prisklass man behöver komma upp i för att få något dugligt. Det uppenbara är ju att jag vill kunna andas ordentligt i tältet.
Jag kommer inte tälta vintertid eller när det kryper ner under nollan på nätterna då sonen bara är 18 månader. Regn och vind vill jag att den ska kunna stå emot något då jag gärna tältar ändå och vill inte åka hem på grund av det. Jag föredrar också kupoltält även om det lägger på lite vikt tycker jag fördelarna är större. Har ni några tips?
Tack på förhand!