Tältköp (Puh)

2 tankar

Vet att Marmot haft några tält som haft för litet överlapp mellan innertältets golv och yttertältet, altså, "badkarsgolvet" är lågt samtidigt som yttertältet inte går nog nära marken. Tror dom rättat till det nu.

Att MHW-tältet är mindre än HB Nallo är nog inte så farligt, Nallot har ju en i stort sett oanvändbar fotände efersom taket lutar så mycket.

Ett av hillebergs äldre tält Keron har väl oxå ingångar från två håll.
Är det så? Jag har fått för mig att den bara har två käcka absider men att det i anddra änden av tunneln inte är öppningsbart. Jag kan ha fel. Men lite tungt mot dom andra tälten jag kollat på, men så är det ju ett tremanna-tält också. Behöver bara plats för två.

Ventilationen är säkerligen bra men det blir skitkallt om det är kallt ute. Jag har ett Vaude med myggnät i övre delen av innertältsdörren och jag tycker att "kallraset" är besvärande när tempen kryper under nollan. Jag föredrar den gamla, hederliga (tunga) varianten med en myggnätsdörr som går att stänga till för att behålla värmen i innertältet..
Det har jag aldrig tänkt på att det kan vara så. Hm. Men i nästan alla tält verkar ju innertältet bestå av bara mesh numer.

Ventilationen skiter i vilken material inner och yttertältet har,ventilationen beror på ut och inluft..
Men nån har i alla fall upplevt att kyla bryr sig om materialet.

Mycket att fundera på men som Dave1 skrev så är det väldigt angenämnt.

Jodå, Keron har dubbla ingångar. Inte dumt alls.

Ah, vad bra! Ja, dubbla ingångar ska det vara. Men denna gång blir det nog inte ett HB i alla fall (har ett litet Akto sen innan). Men vad det blir istället, det kommer att snurra ett tag nu i huvudet innan det blir handla av. Dom är ju väldigt fina många av tälten.

Amerikanska tält är billiga att beställa från andra sidan pölen. Beställde från Moosejaw, det funkade. Priset blir (tältets pris+ ca 30 dollar i frakt)*1,12 för tullen*1,25 för momsen * 6 för växelkursen. Så ett MHW Skyledge 2.1 från Moosejaw skulle kosta (325+30)*1,12*1,25*6=2980kr eller ca 1500:- mindre än i Sverige.

måske har de hvad du behøver - og det er SVENSK

http://www.utsidan.se/company/view.htm?ID=1111

har lige tilføjet en butik jeg fandt sidst jeg var i Sthlm. det er altså kanon at der stadig findes sådanne gamle forretninger - prøv at checke deres 1-pers.telte ud (et med langsgående bue og apsis). eller deres tunneltelte - der er plads og ok vægt.
gå hjem og vug, til de store navne på markedet ;-D utroligt et lille firma

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg