Andrahandsvärde på tält ?

Tack för alla tips och tankar ! Jag misstänkte ju att det var så, och då kan jag lika väl behålla det eller skänka bort det, och då återstår frågan om det är värt 7-8000kr för ett lättare tält

Allt beror på hur långa sträckor du ska vandra och hur vältränad du är.
Om det bara skiljer ca 1 kg så kommer inte det vara så revolutionerande så att du kommer att trippa fram med tjolahoppsanhopp pga den lägre vikten.

Då har funktion, vattentäthet och kvalitet ett mycket högre värde.
7-8000 kr är vad man måste räkna med om man ska ha ett 2-mans kvalitetstält.
 
Man kan använda det gamla tältet då man är nära bil eller till att låna ut för att spara livslängd på det nya dyra som oftast är gjort i tunnare material för att spara vikt.
 
Funktionsdugliga grejor sparar jag eller ger bort. Visst, jag har någon gång sålt något också. Det är ju ändå ett bidrag till en "cirkulär ekonomi".

En gammal bil som jag inte orkade med att ta mig tid att skrota (den var besiktigad och gick hyggligt bra) sålde jag prutad för en tusenlapp istället för att jag skulle lägga mer på den.
Den såldes nog vidare till en ny stackare för 5000:-, men som sagt blev det återbruk.

En annan bil där verkstaden hotade att begå självmord om jag kom dit igen gav jag bort till sonen som bodde i en annan stad. Den gick några år till och såldes sedan för ett par tusenlappar till en ungdom som ville meka med den.

Gamla saker som fungerar, fungerar oftast inte sämre än de gjorde när de var nya. Men kan kräva mera underhåll samt har större risk för problem och behov av reparation.
Ett 50 år gammalt tält jag har fungerar på tomten men ytterväggen är skör och får nog stanna på tomten numera (men varma somrar kan det vara bättre som där på en plats med skugga på morgonen.
 
När man sen ber köparen att lämna ens tomt så fortsätter dom att pruta och då har det hänt att jag har tagit en sax och klippt sönder tältet eller sovsäcken och kastat det i vår soptunna, mitt framför ögonen på den prutande kunden.
Enda sättet att få dom till att sluta pruta och lämna ens tomt!!
Frågade du fru Messerschmitt om lov innan du tog saxen och klippte 😂
 
Jag skulle nog pröva att lägga upp det på blocket/tradera.. 1000/1500.
Får du det inte sålt, lägg upp igen med lägre..
Eller donera till barn/familj/vän som vill komma ut o tälta

Fast pris är ju ett bra sätt att slippa folk som vill pruta, funkar för mig på tradera..
Har inte fått prut/frågor etc på mina annonser. En eller två tror jag.

Det hjälper också att skriva en utförlig beskrivning av det du säljer,mindre utrymme för frågor då..

Har dock bara sålt ett tält där. Ett Boreas Tiago, fem år gammalt. Tror jag fick en tusenlapp..
 
Kolla på tex blocket hur fort ett motsvarande tält säljer som har samma pris som du tänkt ta.
Men tyngre tält är det mindre efterfrågan på nu om köparen ska bära.
 
Ett sånt tält med den vikten funkar utmärkt på en cykelsemester eller mc-semester.
Trots åldern är tältet kanske lite väl lyxigt på Summer meet i Västerås eller Hultsfredsfestivalen.
 
Jag sålde ett Marmot Fortress från början av 00-talet för 2000 kr för nåt år sen. Snubben som köpte det ville ha ett självstagande okej tält till MC-turer och vikten spelade liten roll, så målgruppen hittas kanske inte i första hand på utsidan. Jag sålde det genom en lokal köp/säljgrupp på Facebook.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
simon_a85 Svartmögel på liggunderlag Bo och sova 12
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 3
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
avslutmedlemskap0904 Titta på stjärnorna Bo och sova 10
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Nosse Komfort temp på sovsäck, hur räknas/klassas det? Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13

Liknande trådar