Spirorör verkar ju pålitligt. Anledningen till mitt val av svetsduk och jakt på lätt bra kamin, är att jag vill kunna bära på grejerna. Men för ett basläger där man bara stånkar fram och tillbaks under två dagar spelar det ju mindre roll, eller pulka på vintern. Men vad väger din lösning med skyddskåpa av spirorör?
Jag ska bara ha kaminen under snösäsong (skid- och skoterpulka), så jag har valt mer gods för att få bättre värmebuffert. Dessutom hade jag ett spirorör liggandes =)
Spiroröret (125mm x 79cm) väger in på 1100g, kaminen och röret på 15-20kg. Brandfilten tillför väl en 20g.
Inget lätt ekipage, men effektivt =)
Under mitt letande efter bra kamin över jordklotet, har jag fått infon att ett kaminrör bör vara koniskt, men avsmalnande neråt, inte uppåt som jag förstått är fallet på på din skorsten? Ska bli intressant att få vetskap om ifall det har någon praktisk betydelse. Mitt kaminrör är också koniskt, men avsmalnande neråt.
Det har väl med massflödet att göra. Likt ett vattendrag med konstant volym vatten beror flödeshastigheten på vattendragets bredd. Samma sak gäller ju för ett rökrör.
Om vi bortser från stigningseffekten av värmen är det vinden som är motorn i rökrörets drag/flöde.
Smalt nedtill och grövre upptill bör ge vinden större "driv-yta", och därmed bättre sug än omvänt. Avsmalningen vid kaminen leder till högre flödeshastighet där jämfört med vid rörets topp, vilket bör ge mer fart i kaminen och förmodligen även ett jämnare sug.
Dessutom är det inte omöjligt att rökgasernas minskande hastighet högre upp i röret minskar mängden glödande partiklar som "rymmer". I ett omvänt rör (smalt uppe) accelererar ju alla rymlingar och kommer ofrånkomligt smita ut i toppen.
Att koniska och teleskopiska rökrör traditionellt är smalast i toppen beror kanske på att det konstruktionsmässigt är stabilare med grövre rör nederst (där all vikt samlas), samt att röret blir lättare ju längre upp man kommer (mindre vingligt).
Det här är bara några hypoteser, och jag utger mig inte för att vara någon expert i ämnet =)
Har du gnistskydd? Det finns på mina ultralätta kaminer från Kifaru, men inte på min bästa kamin från Fourdog. Där verkar dock flamdämparen ta hand om de värsta gnistorna. Kanske din baffelplåt också gör. En fara utan gnistskydd, när det är rejält kallt, är att glödande bitar snabbt kyls av och kan dimpa ner på kåtan, De är då dock inte tillräckligt avkylda för att inte ge brännhål. Trådstartaren fick det problemet. Men lätt att lösa med ståltrådsnät.
Ja.
Jag har, av ren bekvämlighet, satt mitt gnistskydd i toppröret. Jag har klippt ur två rektangulära bitar av ventilationsnät (maskor på 5x5mm), klippt upp halva längden på vardera, samt satt ihop dem till ett "kors". Det som ännu inte är gjort på bilden är:
Jag har vikt ut de fyra "benen" åt olika håll så att nätet täcker hela rökrörets yta. All rök måste alltså ta sig igenom nätet, och ingen rök kan gå vid sidan av.
Ben A och B är vikta åt vänster på bilden, och C och D åt höger. Det blir en spiralliknande historia, och genom att ha lutning på nätet minskar även mask-storleken för röken.
På den ena biten har jag även gjort öron, som jag vid montering hänger på rökrörets kant så att det omöjligt kan ramla ner.
Jag håller med Kvarnträsk om att din "huv" nog kan vara lite farlig då den hindrar den luftcirkulation som ska isolera från hettan. Jag har aldrig märkt att värmeläckage den vägen är något problem. Tror inte du kommer att använda den under eldning. Däremot verkar en dylik huv bra, plus något över rökröret, när man inte eldar och det snöar eller regnar. Tex under en dagstur från baslägret, så man slipper en massa snö eller vatten som letat sig in.
Raskesven
Initialt gjorde jag en luftspalt på huven (ca 1cm) för att enbart bromsa värmeläckaget, och inte stänga av det helt. Av en anledning som jag avhandlat tidigare bestämde jag mig dock att strunta i huven, då luftspalten kring rökröret blev mindre än väntat.
Tanken var då att sätta huven någon decimeter ovanför (regn-/snöskydd), men det måste jag också skita i då huven är så pass mycket större i diameter än spiroröret att den i så fall måste sättas på ovanifrån. Så lång är jag tyvärr inte =)
Ja jag skaffade en til 7:an. Mätte den precis för att vara spik säker. 35 mm i diameter och 1,5 mm i godstjocklek är den. Det är deras äldre modell, utan förstärkningar vid skarvarna. Vet inte om det är samma dimensioner på de nya. Kapade ner varje stångdel 8 cm så den blev 230 cm hög.
Raskesven
Lustigt.
Jag är ganska övertygad att min kåta är någon slags prototyp.
Min mittsång är 30mm, och jag tror den är något tunnare än 1,5mm. Den är blank till ytan, och skarvarna ser ut som på bilden, d.v.s. rörbitar med mindre diameter som är punktsvetsade i de längre bitarna.
Så ser inte mittstängerna ut nu enligt Tentipis hemsida, fast de heter ju iofs Mittstång Pro.
Dessutom har jag en absidkoppling på min kåta, något som (enligt Tentipi) inte ska finnas på kåtor äldre än 2012. Min kåta är från 2010.
EDIT:
Mitt spirorör är 125mm, inte 120mm.