Tältkåta

Jag kan förstå att det började ryka om du satte det längst ner. Glödgat kaminrör ligger väl kring 900grader. Tur att inte svetsfilten brann upp, den håller bara för 550grader =)
Det var det jag ville testa:) Klarar skyddet av det där lär jag kunna hårdelda sen utan att vara rädd att det ska brinna upp=D

Jag undrar varför det blir så varmt högst upp? Kan det ha något att göra med att du bara har en svetsfilt direkt på ett nät. Nätet släpper ju då igenom all strålningsvärme direkt på filten.
Det är dock bra att du gjort så, för då får vi en jämförelse mot min konstruktion där ingen strålningsvärme träffar filten direkt =)
edit: Du menar kanske högst upp på röret i kåtan? Varm dag, stängd kåta, hårdeldning, strålningsvärmen från röret var 'brutal'....
Tentipis perforerade Eldfellskydd borde ju låta en hel del strålningsvärme träffa duken?

Man skulle ha haft en IR-termometer och mätt upp temperaturen på din, min och tentipis värmeskydd, samt på rökröret precis under värmeskyddet.
Det är så roligt att utbyta tips och idéer här på forumet =)
Bra idé med IR-termometer, ska se om jag lyckas ragga rätt på en sån...
 
Det var det jag ville testa:) Klarar skyddet av det där lär jag kunna hårdelda sen utan att vara rädd att det ska brinna upp=D

edit: Du menar kanske högst upp på röret i kåtan? Varm dag, stängd kåta, hårdeldning, strålningsvärmen från röret var 'brutal'....
Tentipis perforerade Eldfellskydd borde ju låta en hel del strålningsvärme träffa duken?


Bra idé med IR-termometer, ska se om jag lyckas ragga rätt på en sån...

Ja då är det nog lugnt :)

Ja tentipis modell är skum. Låt gå för att kylningen av skyddet blir bra med så mycket hål/yta, men duken får ju som sagt en väldans massa strålningsvärme.

Undrar om vi är för försiktiga?
 
Hoppar in med lite tankar och frågor.
Då Tentipi säljer sin kamin med "nätet" som skydd och (vilket jag förutsätter) lämnar garanti på att tältet inte tar skada så borde "nätet" räcka. Har kikat på liknande lösningar med svetsfilt tidigare i tråden och fattade inte finessen.
Däremot hejar jag på nya och inovativa lösningar och följer med spänning!

Jag valde den lata och dyra vägen och köpte en kamin av Tentipi och har använt den både på höst, vinter och vår med varierande yttertemperatur. Eldat relativt hårt då och då och inte sett några skador. Inte ens luddet i kardborren där kaminröret sticker ut har krullat sig. Antar och förutsätter att värmen sticker rakt upp så fort att det räcker. Undrar om det verkligen blir så varmt så långt upp? Det är ju trots allt runt 2.5 m högt. Det vill ju till att det är fritt flöde i röret... Måste mäta temperaturen. :)

Än en gång kommer idéen om eftermonterat toppmyggnät och det gör mig mycket sugen på att montera. Särskilt efter sommarens insektsplåga. Det var iof knott men är det tätt upptill så är det inte långt kvar till att även sätta knottnät över inluftarna. Hängde, i somras, upp ett myggnät, en sån där trekant som man köper i en orange påse, inne i kåtan men det hjälpte inte mycket. Fick krypa ner i sovpåsen med en sån där illaluktande "knottpåse" över huvudet. Halvkul!

Tips! Raskesven skrev om mätsnöret och att använda två st som är som en trekant och flytta från pinne till pinne. Kommer inte ihåg måttet men det funkade utmärkt! Do it! :)
 
Hoppar in med lite tankar och frågor.
Då Tentipi säljer sin kamin med "nätet" som skydd och (vilket jag förutsätter) lämnar garanti på att tältet inte tar skada så borde "nätet" räcka. Har kikat på liknande lösningar med svetsfilt tidigare i tråden och fattade inte finessen.
Däremot hejar jag på nya och inovativa lösningar och följer med spänning!

Jag valde den lata och dyra vägen och köpte en kamin av Tentipi och har använt den både på höst, vinter och vår med varierande yttertemperatur. Eldat relativt hårt då och då och inte sett några skador. Inte ens luddet i kardborren där kaminröret sticker ut har krullat sig. Antar och förutsätter att värmen sticker rakt upp så fort att det räcker. Undrar om det verkligen blir så varmt så långt upp? Det är ju trots allt runt 2.5 m högt. Det vill ju till att det är fritt flöde i röret... Måste mäta temperaturen. :)

Jag, och förmodligen alla andra, har tänkt i samma banor som du, men...

*Ett skydd i hålplåt är en öppen konstruktion som enbart är "täckt" precis vid genomföringen. Det borgar för kylning. Dessutom blir det mycket kylande yta på en hålplåt. Alltså kyls både skyddet, samt duken som får luftkylning på 50% av ytan.
*Skadar man kåtan med tentipis kamin lär man få en ny kåta, vilket man garanterat inte får med ett hemmabygge.

Hur som haver.
Om man får lov att tänka logiskt borde detta (att Tentipi har den konstruktionen) betyda att strålningsvärmen från rökröret (givet samma rördiameter och ungefär samma kamintyp) inte är hög nog för att skada duken.
Man kan också anta att konstruktionen i sig inte blir varm nog för att skada duken.

Frågan är alltså:
Blir ett skydd i vanlig plåt så varm att den kan skada duken? '
En vanlig plåt har mindre kylande yta, och duken får ingen luftkylning alls där plåten ligger an.

En svetsduk känns då som ett bra extraskydd.

Nästa fråga är om svetsduken hindrar värmeskyddet från att kylas, och resulterar i att man inte vinner något på att ha den överhuvudtaget.

Sen kan i alla fall jag tycka att Tentipis konstruktion släpper ut alldeles för mycket värme. Jag vill gärna kunna strypa denna förlust litet, varpå jag tillverkat en "huv" (bild ovan). Denna huv minskar luftflödet i skyddet och gör naturligtvis detta varmare. Det är möjligt att jag blir tvungen att höja denna så att den ligger en decimeter ovanför, men det återstår att se.


Jag tar gärna det säkra före det osäkra =)
 
Full förståelse för Ditt resonemang. Jag skulle gjort likadant! :)

Tar mig en funderare på tillvägagångssättet och återkommer.
En spontan tanke gällande "bevarandet" av värme i toppen så funderar jag på om det egentligen spelar kvitta. Det är väl ändå strålningsvärmen från kaminen som ger värmen. Förutsatt att Du inte cirkulerar värmen i tältet. Jag köpte en www.ecofan.se som var tänkt för tältet men det har aldrig blivit av att testa utan den står så fint på braskaminen hemma och gör ett bra jobb. Funkar prima!

Spännande! :)
 
Full förståelse för Ditt resonemang. Jag skulle gjort likadant! :)

Tar mig en funderare på tillvägagångssättet och återkommer.
En spontan tanke gällande "bevarandet" av värme i toppen så funderar jag på om det egentligen spelar kvitta. Det är väl ändå strålningsvärmen från kaminen som ger värmen. Förutsatt att Du inte cirkulerar värmen i tältet. Jag köpte en www.ecofan.se som var tänkt för tältet men det har aldrig blivit av att testa utan den står så fint på braskaminen hemma och gör ett bra jobb. Funkar prima!

Spännande! :)

Att jag bryr mig om detta är för att jag är ganska säker på att vedåtgången blir mindre och värmen stannar längre om det är tätt i toppen.
När jag har kört fotogenvärmaren, vilken inte ger någon strålningsvärme alls, har jag utan problem fått upp tempen till 10-15 grader då utetemperaturen har legat på -20 grader. När man då öppnat i toppen har all värme försvunnit direkt.

När man eldar "för fullt" märks skillnaden kanske inte, men jag tror det blir en enorm skillnad när man bara småeldar i kaminen. För att inte tala om när kaminen brunnit ut och man vill ta reda på så mycket av restvärmen som möjligt.

Ja det återstår att se hur det blir =)
 
Mmm, det ligger något i vad Du skriver. Har inte tänkt så. Jag kör på under kvällen, låter det falna när jag ska sova och tänder på morgonen. Inte för att jag är orolig för brand el dyligt utan för jag är lite lat och vill inte vara eldvakt. Bra sovsäck funkar... ;)

Jaha, nu har jag också börjat fundera... haha Får se om jag testar lite. :)
 
Att täcka för toppen på värmeskyddet när du eldar gör ju att du inte får nått 'kylande' luftflöde genom skyddet, du tror inte att det blir för varmt i/på skyddet då du eldar?
Men en reglerbart lock som man kan täcka för med när kaminen svalnar, hmmm...
edit: eller så täcker man för luftspalten på skyddet nedtill med något när kaminen svalnar...(mental bild; Professor Baltazar går grubblande fram och tillbaka)

Ser fram emot dina tester:)

edit2: Kanske jag skulle testa att göra ett skydd av enbart hönsnät, dubbla lager så det blir lite stadigare...
 
Det ideala

kanske är en dubbellumen skorsten där den yttre delen tar tilluft till kaminen. Så är tanken med många båtvärmare. Då får man också en automatisk värmeväxlarfunktion som kyler rökgaserna.

Om man låter kaminens skorsten gå ut horisontellt behövs inte lika lång dubbelskorsten. Utanför kåtan kan man ha ett par meter vertikalt enkelväggigt skorstensrör.

En av vinsterna blir att kaminen inte drar in varm luft som bara går ut via rökröret utan i stället använder kall luft för förbränningen vilket avsevärt minskar värmeförlusterna. Man kan i och för sig lösa detta på alternativt sätt med ytterligare ett rör från utsidan in till spjället på kaminen.

Thure
 
Senast ändrad:
Att täcka för toppen på värmeskyddet när du eldar gör ju att du inte får nått 'kylande' luftflöde genom skyddet, du tror inte att det blir för varmt i/på skyddet då du eldar?
Men en reglerbart lock som man kan täcka för med när kaminen svalnar, hmmm...
edit: eller så täcker man för luftspalten på skyddet nedtill med något när kaminen svalnar...(mental bild; Professor Baltazar går grubblande fram och tillbaka)

Ser fram emot dina tester:)

edit2: Kanske jag skulle testa att göra ett skydd av enbart hönsnät, dubbla lager så det blir lite stadigare...

Det var helt klar en oroande punkt när jag valde att göra en huv. Jag kompromissade och lät det vara en luftspalt på en knapp 1cm kring huven, så att kylluften enbart skulle bromsas upp och inte stanna helt.
Dessbättre tror jag att jag kan skippa huven. Då jag som sagt inte hade vare sig kåta eller kamin med mig blev måtten inte som de skulle. Jag fick sänka värmeskyddet ca 30cm, och nu är luftspalten inte alls så stor som den var från början (koniskt rökrör). Jag ska istället montera huven 20cm ovanför värmeskyddet, så att den enbart fungerar som regn/snöskydd.

Dock skulle det vara bra att kunna täppa till nedre delen av värmeskyddet när kaminen slocknat, men det får bli ett senare projekt.

Att göra ett värmeskydd av bara nät är ju ganska genialt, och tanken har faktiskt inte slagit mig alls. Det blir ju precis som Tentipis eget skydd, vilket vi vet fungerar =)



Hur som haver, nu har jag proveldat litet.
Tyvärr hade jag dåligt med ved, men jag fick iaf göra ett första prov.
Alltså. Jag körde inte kaminen på "glödgat rör"-nivå, men jag körde den ganska hårt.

Rökröret blev glödhett ända upp till skyddet, d.v.s. man brände sig genom att bara knacka med fingret på rökröret.
Värmeskyddet höll sig inom, med råge, godkänd temperatur. När det var som varmast uppskattar jag temperaturen på det till 80+ grader, och det var längst ner på det. En bra tumregel som min hydrauliker-far lärt mig är att om man kan hålla handen på något i ganska precis 10 sekunder, då är det 60 grader. Skyddet var snäppet varmare än så.
Jag hade även knutit ett par strumpor 1/3 upp på skyddet, och dessa kunde sova lugnt. Det var visserligen bomullsstrumpor, det är kanske bättre att pröva med en polyesterblandning.
En bit kartong som lades an mot rökröret strax under skyddet blev bara aska.
Jag ska hårdelda i den i helgen och se vad som händer.

Jag har funderat ytterligare på detta med svetsduk, och kommit fram till en lösning som jag tror kommer bli bra.
I stort sett konstaterat genom dagens test är att skyddet inte blir speciellt varmt ens längst ner. Om tältduken inte har kontakt med skyddet är det alltså helt lugnt.
Jag kommer således att sätta en svetsduk som med marginal täcker själva genomföringen i tältduken. Genom att göra så får jag övre och undre delen helt metallrena. Jag slipper problemet med att svetsduken isolerar skyddet från att kylas, och jag får ett extra värmeskydd precis där tältduken ligger an mot skyddet. Här skulle man ju faktiskt kunna göra en liten strut av svetsduk med kardborreband som passar i genomföringens kardborrar. Om man gillar att sy =)
Den metallrena delen som är utanför kåtan kommer då också kylas effektivt när det är vinterkallt.
Man kan även permanent knyta en tygbit längst ner på skyddet. Det blir ju en bra indikator på att det börjar bli varmt om den vill börja kola =)

Så jag tror det kommer bli bra om jag bara sätter en svetsduk precis vid genomföringen. Det kommer för övrigt bli en brandfilt från biltema. Samma temperaturbeständighet och lägre pris, speciellt som jag redan har en =)


Sen måste jag komplettera min kamin med en baffelplåt. Som den är nu brinner det rätt upp i rökröret. Dels blir röret onödigt varmt, och dels eldar man mycket för kråkorna. Jag har tänkt svetsa en plåt enligt det röda på bilden. Det kommer göra förbränningen effektivare, samtidigt som kaminen blir varmare och rökröret svalare.

Sist av allt vill jag rekommendera biltemas värmeloggs, som är mjölkpaketstora pellets. Brinner länge och varmt. Fungerar tyvärr dåligt till öppen eld, men i kamin fungerar de kanon. Med 30kr för 10kg är de ett bra alternativ till dyra vedsäckar.
 

Bilagor

  • 2012-08-15 12.56.48_liten.jpg
    2012-08-15 12.56.48_liten.jpg
    116.6 KB · Visningar: 3,384
  • 2012-08-15 12.56.59_liten.jpg
    2012-08-15 12.56.59_liten.jpg
    128 KB · Visningar: 2,405
  • 2012-08-15 12.57.43_liten.jpg
    2012-08-15 12.57.43_liten.jpg
    97.3 KB · Visningar: 2,715
  • 2012-08-15 14.27.03_liten.jpg
    2012-08-15 14.27.03_liten.jpg
    94.2 KB · Visningar: 2,349
  • 2012-08-15 14.33.56_liten.jpg
    2012-08-15 14.33.56_liten.jpg
    134.3 KB · Visningar: 2,395
  • baffel.jpg
    baffel.jpg
    30.4 KB · Visningar: 2,383
kanske är en dubbellumen skorsten där den yttre delen tar tilluft till kaminen. Så är tanken med många båtvärmare. Då får man också en automatisk värmeväxlarfunktion som kyler rökgaserna.

Om man låter kaminens skorsten gå ut horisontellt behövs inte lika lång dubbelskorsten. Utanför kåtan kan man ha ett par meter vertikalt enkelväggigt skorstensrör.

En av vinsterna blir att kaminen inte drar in varm luft som bara går ut via rökröret utan i stället använder kall luft för förbränningen vilket avsevärt minskar värmeförlusterna. Man kan i och för sig lösa detta på alternativt sätt med ytterligare ett rör från utsidan in till spjället på kaminen.

Thure
Horisontellt? Längst golvet och ut under duken, eller hur hade du tänkt?

Det lär i alla fall vara en effektiv konstruktion =)


Jag har för övrigt skaffat ca 1,5m 120mm:s ventialtionsslang i plast/gummi. En sån här:
http://www.luftbutiken.se/ventilationsslang/4039-plastslang-kf-080mm-l6m-.html
Den är ju teleskopisk så den är inte mer än 10cm lång i packat läge. Vikten är minimal.

Jag har tänkt sätta den vid en utav inluftarna, dra åt dragkedjan kring den, och sedan dra den mot kaminen. Ja inte mot för den är ju av plast/gummi, men en dryg halvmeter ifrån.

Tanken är att man ska slippa kalldrag, men ändå förse kaminen och innevånarna med syre.
 

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg