Att täcka för toppen på värmeskyddet när du eldar gör ju att du inte får nått 'kylande' luftflöde genom skyddet, du tror inte att det blir för varmt i/på skyddet då du eldar?
Men en reglerbart lock som man kan täcka för med när kaminen svalnar, hmmm...
edit: eller så täcker man för luftspalten på skyddet nedtill med något när kaminen svalnar...(mental bild; Professor Baltazar går grubblande fram och tillbaka)
Ser fram emot dina tester
edit2: Kanske jag skulle testa att göra ett skydd av enbart hönsnät, dubbla lager så det blir lite stadigare...
Det var helt klar en oroande punkt när jag valde att göra en huv. Jag kompromissade och lät det vara en luftspalt på en knapp 1cm kring huven, så att kylluften enbart skulle bromsas upp och inte stanna helt.
Dessbättre tror jag att jag kan skippa huven. Då jag som sagt inte hade vare sig kåta eller kamin med mig blev måtten inte som de skulle. Jag fick sänka värmeskyddet ca 30cm, och nu är luftspalten inte alls så stor som den var från början (koniskt rökrör). Jag ska istället montera huven 20cm ovanför värmeskyddet, så att den enbart fungerar som regn/snöskydd.
Dock skulle det vara bra att kunna täppa till nedre delen av värmeskyddet när kaminen slocknat, men det får bli ett senare projekt.
Att göra ett värmeskydd av bara nät är ju ganska genialt, och tanken har faktiskt inte slagit mig alls. Det blir ju precis som Tentipis eget skydd, vilket vi
vet fungerar =)
Hur som haver, nu har jag proveldat litet.
Tyvärr hade jag dåligt med ved, men jag fick iaf göra ett första prov.
Alltså. Jag körde inte kaminen på "glödgat rör"-nivå, men jag körde den ganska hårt.
Rökröret blev glödhett ända upp till skyddet, d.v.s. man brände sig genom att bara knacka med fingret på rökröret.
Värmeskyddet höll sig inom, med råge, godkänd temperatur. När det var som varmast uppskattar jag temperaturen på det till 80+ grader, och det var längst ner på det. En bra tumregel som min hydrauliker-far lärt mig är att om man kan hålla handen på något i ganska precis 10 sekunder, då är det 60 grader. Skyddet var snäppet varmare än så.
Jag hade även knutit ett par strumpor 1/3 upp på skyddet, och dessa kunde sova lugnt. Det var visserligen bomullsstrumpor, det är kanske bättre att pröva med en polyesterblandning.
En bit kartong som lades an mot rökröret strax under skyddet blev bara aska.
Jag ska hårdelda i den i helgen och se vad som händer.
Jag har funderat ytterligare på detta med svetsduk, och kommit fram till en lösning som jag tror kommer bli bra.
I stort sett konstaterat genom dagens test är att skyddet inte blir speciellt varmt ens längst ner. Om tältduken inte har kontakt med skyddet är det alltså
helt lugnt.
Jag kommer således att sätta en svetsduk som med marginal täcker själva genomföringen i tältduken. Genom att göra så får jag övre och undre delen helt metallrena. Jag slipper problemet med att svetsduken isolerar skyddet från att kylas, och jag får ett extra värmeskydd precis där tältduken ligger an mot skyddet. Här skulle man ju faktiskt kunna göra en liten strut av svetsduk med kardborreband som passar i genomföringens kardborrar. Om man gillar att sy =)
Den metallrena delen som är utanför kåtan kommer då också kylas effektivt när det är vinterkallt.
Man kan även permanent knyta en tygbit längst ner på skyddet. Det blir ju en bra indikator på att det börjar bli varmt om den vill börja kola =)
Så jag tror det kommer bli bra om jag bara sätter en
svetsduk precis vid genomföringen. Det kommer för övrigt bli en brandfilt från biltema. Samma temperaturbeständighet och lägre pris, speciellt som jag redan har en =)
Sen måste jag komplettera min kamin med en baffelplåt. Som den är nu brinner det rätt upp i rökröret. Dels blir röret onödigt varmt, och dels eldar man mycket för kråkorna. Jag har tänkt svetsa en plåt enligt det röda på bilden. Det kommer göra förbränningen effektivare, samtidigt som kaminen blir varmare och rökröret svalare.
Sist av allt vill jag rekommendera biltemas värmeloggs, som är mjölkpaketstora pellets. Brinner länge och varmt. Fungerar tyvärr dåligt till öppen eld, men i kamin fungerar de kanon. Med 30kr för 10kg är de ett bra alternativ till dyra vedsäckar.