Raskesven,
Om kamin, eldspis eller vanlig eld används spelar ingen roll. Tar samma plats, beroende på kamin/-eldspis typ naturligtvis, men mindre storlekar.
Doch, med kamineldning under natten i åtanke och tillbörligt avstånd mellan slaf och eld; men det kanske funkar bra även det, med eldvakten bland vedklabbarna på A; de tre övriga i säck längs B, C, D.
Det fungerar bra att ligga som på din skiss. Snällt mot yttre personerna om man har tätat utåt. Stormmattan är i syntet och kan bli fuktig av kondens. Skönt att bli av med.
Toppventil samt inluft A och B, resten så tätt som någonsin möjligt, korrekt?
Mindre grejer som handskar, lånkalsonger etc. hängs längs C, B och D. Går också bra att hänga smågrejer eler enstaka stor grej högt upp. Kängor blir dock för tungt för en tältkåta att hänga upp. Tre personer kan också ligga längs D, B och C, och får varsin egen del av torklinan att torka smågrejer på. Fungerar då också också att ha ryggan bredvid sig. Allmänna prylar och bråte på var sida om dörren. Egna småprylar vid respektive plats. Gäller att hålla lite ordning med fyra pers.
Torklina B tar långkalsonger; C och D smågrejer. Så långt är jag med på noterna, men säg med tanke på liggunderlagsutrymme och takhöjd, blir det marginal till paniken ute på kanterna med två deluxe i bredd?
skulle vi som standard, alltid vara fyra personer med mycket packning, ev. en hund, så skulle jag köra med en sjua. Då blir det å andra sidan lite tyngre och större när, om ni bara är två stycken. Blir nog ett knepigt val;-)
Tentipi rekommenderar ju också den större eldspisen fr.o.m sjuan; 3.7kg mot 1.2 för den lilla, enligt deras uppgifter. Två pers på en sjua ingår inte i plan A, tror jag nog
Något litet viktutjämnande förstås i att nöja sig med en liten backupp-/fikapauskokare och brassa stora lasset över elden, men detta gäller ju oavsett vilken kåta.
Thomas