Tältkåta

Det blev en moskosel varrie 7bp med tillhörande golv!
Vi skall bo 2-5 st i den, oftast 2 eller 3. Ganska lyxigt med plats, men min tanke är att jag har gjort alltför många vandringar med mycket packning och mest tittat på framförvarandes kängor.

Därför köper jag kåtan för att kunna ha ett riktigt lyxigt basläger och sedan gå på dagsturer med lätt packning alternativt sova ute någon natt med tarp.
Sedan planerar jag att ha med kåtan när jag paddlar kanot och kajak, med tanke på att då bär vattnet tyngden iaf.

När jag vill vara ute och vandra mer "klassiskt" tar jag mitt gamla hederliga tält istället.

Vi får se hur det slår ut, mysigt lär det bli iaf.

Tack öringen och Raskesven för förklaringen! Tjärstubbe vet jag vad det är! Och kommer numera elda dylikt med måtta!

MVH
Lycka till med baslägerlivet. Blir säkert bra:)

Raskesven

Tillbaks efter första turen!

Har precis kommit tillbaks efter min prov och försöks helg i kåtan.
Vilken upplevelse, klockren investering!
Skall ut igen på tisdag...

Då jag inte ville sova med öppen eld hela natten, och jag var ute endast med min flickvän kändes det inte som om eldvakt var något alternativ. Speciellt med tanke på att jag skulle ha varit den enda eldvakten. :) Tog därför med mig en fotogenvärmare som jag använde under natten. Funkade bra men tung och otymplig.

Eftersom man funderar så bra framför brasan satt jag och tänkte på andra möjligheter till värme i kåtan.

Nästa plan är kamin, men det får vänta till jag tjänat in pengarna...
Dock en fråga, ni som har kaminer vågar ni elda med dem under natten eller släcker ni när det är dags för purrning alternativt att ni använder eldvakt?

MVH
Baslägerliv
PS. Raskesven; tack för svaren jag fått, jag är urnöjd med köpet! DS.

Har precis kommit tillbaks efter min prov och försöks helg i kåtan.
Vilken upplevelse, klockren investering!
Skall ut igen på tisdag...
För det första: Lyllo.
;)

Skämt åsido, gram likaså; hur är storleken för två pers tycker du?
Eldade ni i Tentipi's plåtlåda (lilla eller stora?) innan du drog igång fotogenvärmaren?

P.s.
Uppskattar, förutom rapporten, dina 7bp-bilder i albumet!

Thomas

Eld i eldspis

Jo jag eldade i tentipis lilla eldspis, har tidigare testat stora och då är det mindre "fix" med elden. Jag tänker då på flyttande av brinannde pinnar m.m. Men jag personligen tycker mest det är mysigt att påta i elden då och då. Om det blir för liten eldstad att ha när det blir kallt vet jag ännu inte.

Men lilla dög utmärkt för mig, enklara att bära med sig...

.....
Nästa plan är kamin, men det får vänta till jag tjänat in pengarna...
Dock en fråga, ni som har kaminer vågar ni elda med dem under natten eller släcker ni när det är dags för purrning alternativt att ni använder eldvakt?

MVH
Baslägerliv
Med öppen eld är jag noga med att inget kan ligga och pyra när det ska sovas. Med kamin, där det lätt förtärs helt, brukar ett par trästycken skickas in innan ögonen stängs, men eldpost kan man glömma om man inte är många i en större kåta. Finns ju sovsäck.

Raskesven

Regntäthet

Hejsan!

Kom igår hem efter ytterligare en tur med min varrie 7 bp. Ännu ett par trevliga dagar i kåtan, dock regnade det litegrand den sista natten. Detta föranledde att det läckte in vatten på ett par ställen, det var absolut inte fråga om någon kondens. Ett par av ställena var vid sömmar, där stormlinorna fäster, men efter en snabb undersökning ifrån sovsäcken hittade jag också minst två ställen mitt på tyget och alltså inte i någon söm eller skarv. Där droppade det in och ner på golvet.

Förvisso har jag inte gjort det där "tätningstricket" att blöta ned hela kåtan för att sedan låta den torka. Detta tänkte jag göra nu i helgen då jag har tillgång till vattenslang.

Men regnet höll inte på särskilt länge någon timma kanske, det var ingen blåst utan regnet kom ovanifrån i ganska lugn takt. Det var alltså absolut inte frågan om något hällregn eller ens kraftigt regn eller storm. Kåtan var inte jättehårt spänd men ändå ganska bra.

Är detta läckage normalt?
Kommer det att upphöra när jag blött ned kåtan helt och hållet?
Vad kan jag annars göra eller är det så det är med bp matrialet? (hur blir det då om det är ett kraftigare och långvarigare regn?)

MVH
Baslägerliv

PS. Raskesven; så du använder aldrig kamin eller annan värmkälla under hela natten? t.ex. slänger in en klabbe i kaminen när du vaknar till för attd et blir kallt? DS.

Hejsan!

Det är inte normalt för mig. Jag har en Varrie 5 bp inköpt 2004. Blötte i och för sig ner den 2004, men jag har aldrig impregnerat den. Hittills har jag inte haft något läckage alls. Senast var vi ute en vecka i mitten av augusti med 7 dagars regn och hård blåst. Hur torrt och fint som helst i kåtan.

mvh
Håkan Åkesson

Kontakt

mellan tältduken och sovsäcken brukar ge blöta fläckar men att det regnar in genom tältduken har vi aldrig upplevt. Vi har sovit uppskattningsvis ca 150 nätter i vår Toppjakt 7 BP (Varries föregångare) sedan 2002.

Thure

Hejsan!

Kom igår hem efter ytterligare en tur med min varrie 7 bp. Ännu ett par trevliga dagar i kåtan, dock regnade det litegrand den sista natten. Detta föranledde att det läckte in vatten på ett par ställen, det var absolut inte fråga om någon kondens. Ett par av ställena var vid sömmar, där stormlinorna fäster, men efter en snabb undersökning ifrån sovsäcken hittade jag också minst två ställen mitt på tyget och alltså inte i någon söm eller skarv. Där droppade det in och ner på golvet.

Förvisso har jag inte gjort det där "tätningstricket" att blöta ned hela kåtan för att sedan låta den torka. Detta tänkte jag göra nu i helgen då jag har tillgång till vattenslang.

Men regnet höll inte på särskilt länge någon timma kanske, det var ingen blåst utan regnet kom ovanifrån i ganska lugn takt. Det var alltså absolut inte frågan om något hällregn eller ens kraftigt regn eller storm. Kåtan var inte jättehårt spänd men ändå ganska bra.

Vad kan jag annars göra eller är det så det är med bp matrialet? (hur blir det då om det är ett kraftigare och långvarigare regn?)

MVH
Baslägerliv

PS. Raskesven; så du använder aldrig kamin eller annan värmkälla under hela natten? t.ex. slänger in en klabbe i kaminen när du vaknar till för attd et blir kallt? DS.
Inledningsvis sögs vatten in genom stormlinefästena, vidare till hålbanden inne i kåtan och droppade in efter långvarigt regn. Även genom vissa sömmar kunde det läcka lite. Löste det med flytande impregneringsmedel från Mckinley, hällde på stormlinefästen och sömmar. Impregneringsmedlet sögs in och stelnade sedan, ungefär som plåsterspray. Blev helt tätt och har varit helt tätt i 10 år nu.

Om duken blir "blöt," altså det blir som mörka fläckar sett inifrån kåtan i tyget, låter det som att impregneringen inte har fäst ordentligt där. Det är så det blir i min kåta här och där efter en fyra-fem års intensiv användning. Två gånger har jag skrubbat och omimpregnerat kåtan, av det skälet. Använder Acapella, utspätt med 10 procent vatten. Men avvakta några regn till, och elda lite mer och se om det inte rättar till sig. Annars är det slarvigt av Tentipi. Ordentligt impregnerad klarar bomull/poly-duken allt regn utom stormregn från sidan. Då kan vatten tränga genom duken. Inte så det skvätter men det rinner droppar ner längs duken. Dropparna släpper bara från duken om kåtan är alltför skitig av sot.

Som regel eldar vi aldrig när vi sover. Det har hänt att jag vaknat mitt i natten och inte känner för att sova just då. Då blir det eld. Det är knepigt med kombinationen ligga i en varm sovsäck och eld. Blir för varmt. Det är dock mycket behagligt att ligga i sovsäcken med säcken öppen, känna värmen från kaminen, se eldskimret, somna in. När kylan kommer smygande stängs bara säcken. Det ska till en riktig extremsituation med stark kyla för att jag skulle elda natten igenom. Att dela upp eldposter på för få människor ger ingen riktig sömn. I armén satt vi eldpost en halvtimme, en timme eller två timmar beroende på antalet soldater. Men det är segt, i synnerhet när man väcker nästa eldpost klockan två på natten och vet att det inte var sista gången den natten man sitter eldpost. Men pröva själv och se vad du tycker. Det är en viss tjusning också att sitta där vid elden medan andra sover, blicken på lågorna, koka kaffe, äta ett kex, lyssna på nattens ljud, eller irritera sig på någons snarkande som överröstar nattens andra mer behagliga ljud;-) Men det är också ett ansvar. Har ni inte sovsäckar, eller något som är för tunt relativt temperaturen utan eld, gäller det att eldposten inte somnar. Tips: ta två vedträn och sitt på dem som ett T om ögonlocken blir tunga. Somnar du till vaknar du garanterat;-)

Raskesven

Tentipi skriver under tyger på sin sida: "Vi lämnar 12 månaders regntäthetsgaranti på alla våra kåtor."

Om kåtans tyg fortsätter suga vatten så det droppar in vid regn tycker jag du ska låta dem stå för det. Du ska inte behöva impregnera duken det första du gör. Blir fläckigt om bara en del impregneras. Kontakta dem och skicka upp kåtan för en ordentligt utförd impregnering om det inte ordnar sig.

Raskesven

Anledningen till att min kåta läcker

Intressant för er som har köpt Tentipi kåtor i år!

Har varit i kontakt med Tentipi angående mitt läckage i tältduken, fick följande svar;

"Vi har i år sålt ett antal tält som haft samma fel som du tydligen har på
ditt tält.
Felet är att det finns tvättmedels rester kvar i stormlinor och i vissa fall
även i tråden på tältet, detta förstör inte impregneringen men gör den
försvagad, det positiva är att tvättmedelsresterna går att skölja bort.

De impregnerings försvagade ytorna uppträder som "vita fläckar" på insidan
tältet när det blir blött.

Spolar man stormlinor "vita fläckar" och sömmar noga med vanligt vatten och
vattenslang så kommer problemen att upphöra, ibland kan man dock vara
tvungen att tilläggs impregnera vissa fläckar samt sömmarna på tältet."

Så där var lösningen på det problemet! Tentipi var naturligtvis även öppna för att åtgärda problemet själva!

Må väl!
Baslägerliv

Kamin och andra värmekällor

Hejsan !

Sovit många nätter i Moskosels tältkåtor i deras bomull/polyestervarianter i dåligt väder och ville inte ha något som läckte och var störrt omöjligt att torka när den blivit blöt ,när jag väl köpte en egen tältkåta.

Är nu otroligt nöjd med min Nibba som jag dessutom köpt en kamin till från Norge.

Kolla i mitt album för bilder på kamin och lite olika "eldkällor"

Kan bara säga att tältkåtan är det största lyftet för familjens friluftsliv som jag varit med om. Det slår det mesta med hästlängder.

Soliga Hälsningar

Bolibaza

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg