Hejsan!
Kom igår hem efter ytterligare en tur med min varrie 7 bp. Ännu ett par trevliga dagar i kåtan, dock regnade det litegrand den sista natten. Detta föranledde att det läckte in vatten på ett par ställen, det var absolut inte fråga om någon kondens. Ett par av ställena var vid sömmar, där stormlinorna fäster, men efter en snabb undersökning ifrån sovsäcken hittade jag också minst två ställen mitt på tyget och alltså inte i någon söm eller skarv. Där droppade det in och ner på golvet.
Förvisso har jag inte gjort det där "tätningstricket" att blöta ned hela kåtan för att sedan låta den torka. Detta tänkte jag göra nu i helgen då jag har tillgång till vattenslang.
Men regnet höll inte på särskilt länge någon timma kanske, det var ingen blåst utan regnet kom ovanifrån i ganska lugn takt. Det var alltså absolut inte frågan om något hällregn eller ens kraftigt regn eller storm. Kåtan var inte jättehårt spänd men ändå ganska bra.
Är detta läckage normalt?
Kommer det att upphöra när jag blött ned kåtan helt och hållet?
Vad kan jag annars göra eller är det så det är med bp matrialet? (hur blir det då om det är ett kraftigare och långvarigare regn?)
MVH
Baslägerliv
PS. Raskesven; så du använder aldrig kamin eller annan värmkälla under hela natten? t.ex. slänger in en klabbe i kaminen när du vaknar till för attd et blir kallt? DS.
Inledningsvis sögs vatten in genom stormlinefästena, vidare till hålbanden inne i kåtan och droppade in efter långvarigt regn. Även genom vissa sömmar kunde det läcka lite. Löste det med flytande impregneringsmedel från Mckinley, hällde på stormlinefästen och sömmar. Impregneringsmedlet sögs in och stelnade sedan, ungefär som plåsterspray. Blev helt tätt och har varit helt tätt i 10 år nu.
Om duken blir "blöt," altså det blir som mörka fläckar sett inifrån kåtan i tyget, låter det som att impregneringen inte har fäst ordentligt där. Det är så det blir i min kåta här och där efter en fyra-fem års intensiv användning. Två gånger har jag skrubbat och omimpregnerat kåtan, av det skälet. Använder Acapella, utspätt med 10 procent vatten. Men avvakta några regn till, och elda lite mer och se om det inte rättar till sig. Annars är det slarvigt av Tentipi. Ordentligt impregnerad klarar bomull/poly-duken allt regn utom stormregn från sidan. Då kan vatten tränga genom duken. Inte så det skvätter men det rinner droppar ner längs duken. Dropparna släpper bara från duken om kåtan är alltför skitig av sot.
Som regel eldar vi aldrig när vi sover. Det har hänt att jag vaknat mitt i natten och inte känner för att sova just då. Då blir det eld. Det är knepigt med kombinationen ligga i en varm sovsäck och eld. Blir för varmt. Det är dock mycket behagligt att ligga i sovsäcken med säcken öppen, känna värmen från kaminen, se eldskimret, somna in. När kylan kommer smygande stängs bara säcken. Det ska till en riktig extremsituation med stark kyla för att jag skulle elda natten igenom. Att dela upp eldposter på för få människor ger ingen riktig sömn. I armén satt vi eldpost en halvtimme, en timme eller två timmar beroende på antalet soldater. Men det är segt, i synnerhet när man väcker nästa eldpost klockan två på natten och vet att det inte var sista gången den natten man sitter eldpost. Men pröva själv och se vad du tycker. Det är en viss tjusning också att sitta där vid elden medan andra sover, blicken på lågorna, koka kaffe, äta ett kex, lyssna på nattens ljud, eller irritera sig på någons snarkande som överröstar nattens andra mer behagliga ljud;-) Men det är också ett ansvar. Har ni inte sovsäckar, eller något som är för tunt relativt temperaturen utan eld, gäller det att eldposten inte somnar. Tips: ta två vedträn och sitt på dem som ett T om ögonlocken blir tunga. Somnar du till vaknar du garanterat;-)
Raskesven